W krakowskiej flocie autobusowej znajduje się m. in. 20 elektryków wyprodukowanych w podpoznańskiej fabryce Solaris. Chodzi o modele U12E – 17 Solarisów Urbino 12E (12-metrowe) oraz 3 sztuki przegubowe, Urbino 18E – (18-metrowe), które pochodzą z dostawy z 2017 roku. Jak wynika z dokumentacji przetargowej wszystkie autobusy mają zostać wyposażone w fabrycznie nowe akumulatory, które pozwolą na osiąganie przebiegów rzędu 150 km na jednym ładowaniu.
Baterie coraz wydajniejsze
Analizując dokumenty udostępnione przez krakowskie MPK można zaobserwować, jak duży postęp dokonał się w ostatnim czasie w dziedzinie pojemności baterii trakcyjnych dla tego typu pojazdów. Pierwsze z wymienionych ebusów użytkowanych obecnie przez MPK Kraków wyposażone są w akumulatory Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Drugie – przegubowe Solaris Urbino 18E – wykorzystują baterie Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Natomiast w dokumentacji przetargowej czytamy, że krótsze z pojazdów – Urbino 12E – otrzymać mają pakiety baterii o pojemności co najmniej 210 kWh. W przypadku autobusów przegubowych minimalna – wymagana przez MPK – pojemność wynosi dziś 280 kWh – analogiczna z parametrami najnowszych generacji Solarisów z rodziny Urbino Electric.
Recykling czy magazyn energii?
Co stanie się ze starymi bateriami? Mogą one trafić do recyclingu, ale mogą też zostać wykorzystane choćby jako magazyny energii. Przypomnijmy, że Tauron uruchomił niedawno pierwszy w Polsce magazyn energii, który powstał przy wykorzystaniu wyeksploatowanych baterii z autobusów elektrycznych. Magazyn o mocy 150 kW oraz pojemności 150 kWh jest zlokalizowany w Jaworznie i współpracuje już z siecią elektroenergetyczną.
Tego typu projekty są bardzo rozwojowe. Liczba ebusów zarówno w Europie jak i Polsce szybko rośnie. W 2023 roku w naszym kraju co piaty nowy autobus był elektryczny – sprzedano ich 357 sztuk (w Europie w 2023 roku ebusy „opanowały” blisko 16 % rynku). Baterie w autobusach elektrycznych w wyniku ich eksploatacji tracą część swojej pojemności i sprawności. Akumulatory o pojemności poniżej 80%, które nie są już użyteczne w autobusach, mogą stać się doskonałym elementem stacjonarnego magazynu energii elektrycznej.
MPK Kraków nie podał kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na modernizację kupionych w 2017 roku pojazdów. Wiadomo jedynie, że nowe baterie mają być objęte 36-miesięczną gwarancją. O wyborze wykonawcy zadecyduje cena.
Opracował Rafał Wąsowicz