„Zapraszamy wszystkich mieszkańców do udziału! Każda opinia jest dla nas cenna i pozwoli lepiej dostosować projekt Strefy Czystego Transportu do potrzeb i oczekiwań społeczności” – napisano na stronie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Takimi zdaniami opatrzono ankietę prekonsultacyjną, którą opublikowano w tej witrynie. Będzie dostępna do 9 grudnia.
Ankieta tylko dla mieszkańców?
Teoretycznie, ankieta – obejmująca kilka pytań plus kilka dodatkowych, łącznie do 13 – jest skierowana do mieszkańców Krakowa i okolic. Warto jednak zauważyć, że miejsce zamieszkania czy zameldowania odpowiadającego nie jest w żaden sposób weryfikowane.
O co pyta krakowski ZTP? Ankieta obejmuje m.in. pytania o to, ile lat ma według odpowiadającego „stary” samochód albo przy jakich zawodach używanie samochodu jest niezbędne.
To kolejne podejście Krakowa do SCT
„Pierwotnie SCT w dawnej stolicy Polski miała być wdrożono od 1 lipca 2024 roku. Jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę Rady Miasta Krakowa dotyczącą jej wprowadzenia. Wszystko dlatego, że Uchwałę zaskarżył wojewoda małopolski i dwie osoby prywatne” – pisaliśmy w lipcu.
„Rada miasta nie określiła w sposób wystarczający granic obszaru SCT oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej strefie. (…) Uchwała o SCT jest zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność naruszającą zasadę proporcjonalności” – podał w ówczesnym oświadczeniu urząd wojewódzki.
Prace trwają
„Wprowadzenie SCT musi odbyć się przy pełnym zrozumieniu założeń oraz w porozumieniu z mieszkańcami i gminami sąsiadującymi z Krakowem. Dlatego też chcemy szeroko włączyć do procesu powstawania projektu uchwały wszystkie zainteresowane strony, zarówno ekspertów, jak i codziennych użytkowników krakowskich dróg, kierowców czy właścicieli aut. Dotychczas odbyło się już jedno spotkanie z osobami zaangażowanymi w różne aspekty wprowadzenia strefy czystego transportu w Krakowie, ale jest to dopiero początek wspólnej pracy nad tym ważnym projektem” – napisał wówczas na swojej stronie Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Jak widać, opisywana dziś ankieta to część omawianego włączania do procesu użytkowników krakowskich dróg.
SCT w innych miastach
W Warszawie SCT już działa, Kraków może więc korzystać z warszawskich doświadczeń w tej kwestii. Obecnie, w Stolicy ograniczono wjazd do strefy (obejmującej centralną część miasta i fragmenty dzielnic okalających Śródmieście) pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym z LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy Euro 4. W kolejnych latach normy będą surowsze.
Strefy pojawią się zapewne także poza Krakowem i Warszawą. Zgodnie z zapisami KPO i przyjętej w październiku ustawy o elektromobilności, strefy czystego transportu muszą powstać w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których pomiary wskazują na przekroczenie średniorocznego poziomu dwutlenku azotu w powietrzu. „Na pierwszy ogień”, ze względu na wyniki pomiarów, mogą iść m.in. Katowice i Wrocław.
MA