Z danych Norweskiej Federacji Drogowej (OFV) wynika, że w sierpniu 2023 roku Norwegowie zarejestrowali 10 480 nowych samochodów elektrycznych, co podniosło łączną liczbę tego typu pojazdów sprzedanych do 68 435 (od początku roku). Warto podkreślić, że w kraju liczącym zaledwie 5,5 miliona mieszkańców, jest to imponujący wynik, który stanowi wyzwanie dla pozostałych europejskich rynków.
Czynniki sukcesu i liderzy
Norwegia osiągnęła ten sukces dzięki kombinacji kilku czynników. Przede wszystkim kraj ten oferuje niezwykle hojne ulgi podatkowe, które sprawiają, że samochody elektryczne są konkurencyjne cenowo w porównaniu do pojazdów spalinowych. Kolejnym elementem jest rozwinięta infrastruktura ładowania, która umożliwia swobodne korzystanie z elektryków na terenie całego kraju. Dodatkowo, silne zaangażowanie rządu w redukcję emisji sprawia, że Norwegowie chętnie wybierają pojazdy przyjazne dla środowiska.
Wśród najpopularniejszych modeli elektrycznych w Norwegii prym wiodła Tesla Model Y, którą w sierpniu zarejestrowano 2107 razy, co stanowi prawie 20% wszystkich sprzedanych samochodów. Inne popularne modele to Volvo EX30, Skoda Enyaq oraz wybrane modele Volkswagena ID. W pierwszej trójce producentów w sierpniu znalazła się Tesla, Toyota i Volkswagen.
Ambitne cele na przyszłość
Norwegia postawiła sobie ambitny cel, aby do 2025 roku całkowicie wycofać z rynku pojazdy napędzane paliwami kopalnymi i sprzedawać wyłącznie samochody zeroemisyjne. To aż 10 lat wcześniej niż cel wyznaczony przez Unię Europejską.
– Żaden kraj na świecie nie zbliży się do Norwegii w wyścigu samochodów elektrycznych. Jeśli ten trend się utrzyma, wkrótce będziemy na dobrej drodze do osiągnięcia naszego celu, jakim jest osiągnięcie 100% sprzedaży samochodów bezemisyjnych do 2025 roku – powiedział dyrektor OFV Oyvind Solberg Thorsen.
Wyzwania dla innych krajów europejskich
Podczas gdy Norwegia może pochwalić się imponującymi wynikami w sprzedaży EV, inne kraje europejskie napotykają wyzwania. Wysokie ceny elektryków oraz niewystarczająca infrastruktura ładowania hamują rozwój tego rynku. Wzrost popularności pojazdów hybrydowych, które wciąż częściowo opierają się na paliwach kopalnych, ogranicza ich pozytywny wpływ na środowisko.
Jak informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w lipcu samochody elektryczne stanowiły 12,1% sprzedaży nowych samochodów w Unii. W dalszym ciągu najpopularniejsze były wersje benzynowe (33,4%) oraz hybrydy (32%). Auto z silnikami Diesla systematycznie tracą na popularności (w sierpniu ich udział w sprzedaży wyniósł 12,6%).
OW