Z raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pt. “Branża motoryzacyjna. Edycja Q3/2022” wynika, że rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce spadły o 12,3% r/r do 212,4 tys. w I poł. 2022 r.. Polacy zarejestrowali do końca czerwca 86,9 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 10,3% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Rejestracje pełnych elektryków wzrosły niemal o 100%.
Podwojenie rejestracji elektryków
– Na polskim rynku aut osobowych z napędem alternatywnym dominują samochody hybrydowe, których w pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano 70,6 tys. – o 7,5% więcej niż w pierwszej połowie 2021 roku. Warto jednak zwrócić uwagę na wzrost liczby samochodów w pełni elektrycznych, który wyniósł 96,1% r/r. O 11,4% więcej w omawianym okresie zwiększyła się liczba hybryd Plug-in. Szybko powiększa się liczba pojazdów z napędami alternatywnymi kupowanych przez nabywców instytucjonalnych, którzy w pierwszym półroczu zarejestrowali 24,9 tys. pojazdów, aż 31,7% więcej niż w pierwszej połowie ubiegłego roku – powiedział Mirosław Michna partner w dziale doradztwa podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.
Instytucje rejestrują mniej
W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 149,4 tys. pojazdów – co oznacza spadek o 16,5% r/r. Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 63 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 0,2% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Dostawczaki w regresie
Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).
– Do spadków rejestracji pojazdów osobowych w ostatnich latach już się przyzwyczailiśmy, jednak do tej pory samochody dostawcze i ciężarowe trzymały się nieźle. A to istotne, bo rejestracje samochodów użytkowych odzwierciedlają tendencje gospodarcze na rynku i są swoistym barometrem sytuacji ekonomicznej w kraju. Niestety, w ostatnim kwartale sprzedaż samochodów dostawczych wyraźnie spadła, choć trzeba zauważyć, że rejestracje samochodów ciężarowych utrzymują się na mniej więcej dotychczasowym poziomie. Warto też podkreślić, że mimo ogólnego trendu spadkowego rośnie liczba rejestracji dostawczych samochodów zero- i niskoemisyjnych. Bardzo dobrą wiadomością jest odnotowany w ostatnim kwartale wynik rejestracji motocykli i niezły motorowerów. O ile wzrost rejestracji motocykli wskazuje na optymizm konsumentów – bo nie są one kupowane dla zaspokojenia podstawowych potrzeb komunikacyjnych, o tyle skutery coraz częściej stanowią środek transportu, zwłaszcza w miastach. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na fakt, że coraz więcej nowych rejestracji skuterów, to skutery elektryczne, które cieszą się coraz większą popularnością, choć nie są objęte żadnym programem dopłat – powiedział Jakub Faryś prezes PZPM.
Według danych z końca czerwca 2022 r., zawartych w Liczniku Elektromobilności uruchomionym przez PZPM i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w Polsce było zarejestrowane łącznie 50 990 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze sześć miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 12 207 sztuk, tj. o 45% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.
Źródło: na podstawie ISBnews, własne, PSPA