Wyhamowany impet
Pierwsze siedem miesięcy roku w Szwecji to lekki spadek rejestracji (o 2,5 % w porównaniu z 2022 r.). W lipcu spadek wyniósł 3 % w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Łącznie zarejestrowano 17 300 nowych samochodów osobowych. Samochody z możliwością ładowania stanowiły 60 % nowych rejestracji, z czego samochody elektryczne stanowiły 37,5 %. Wysokie wyniki elektryków są utrzymywane dzięki sprzedaży firmom, która stanowi 63 % wszystkich nowych rejestracji, gdzie dużą część stanowią samochodów osobowych z możliwością ładowania. Z drugiej strony liczba nowych zamówień na samochody akumulatorowe straciła impet, odkąd zniesiono premię klimatyczną.
Korporacje utrzymują elektromobilny rynek
– Wysoki odsetek zarejestrowanych samochodów osobowych z możliwością ładowania jest utrzymywany przez rynek korporacyjny. Prywatny rynek samochodów elektrycznych pozostaje „zamrożony”. Oczekuje się, że udział samochodów osobowych z możliwością ładowania zmniejszy się jesienią. Rząd musi inwestować w opłacalne instrumenty wsparcia, które pomogą odzyskać impet w transformacji i przyczyniają się do osiągnięcia przez Szwecję celów klimatycznych – powiedział Mattias Bergman, dyrektor generalny Mobility Sweden.
Ciężarówki z progresem
Z drugiej strony nowe rejestracje zarówno lekkich, jak i ciężkich samochodów ciężarowych wykazały silny progres w lipcu, odpowiednio o 31 i 17 %. Wynika to z poprawy zdolności dostawczych, gdzie wielu klientów długo czekało na nowe, bardziej ekologiczne pojazdy. Pozytywnym akcentem jest wysoki udział lekkich elektrycznych ciężarówek w lipcu, który wyniósł 24 % (483 pojazdy). Rejestracje autobusów również gwałtownie wzrosły, prawie podwajając się w porównaniu z lipcem ubiegłego roku. Tu jednak skok odbył się z niskich poziomów. Prawie 38 % nowych rejestracji w lipcu stanowiły autobusy elektryczne. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku liczba zarejestrowanych autobusów spadła o około 22 %.
Potrzebne instrumenty wsparcia
– Pomimo wyzwań związanych z inflacją, wysokimi stopami procentowymi i osłabioną gospodarką, ciężkie i lekkie samochody dostawcze nadal osiągają dobre wyniki. Wolumen przewozów jest nadal na stosunkowo wysokim poziomie, a przewoźnicy chcą odnowić swoje floty. Z drugiej strony w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów elektryfikacja nie zaszła tak daleko, dlatego też muszą istnieć dalsze opłacalne instrumenty polityczne i długoterminowe warunki wsparcia transformacji przemysłu. Ma to przyspieszyć transformację i wzmocnić konkurencyjność Szwecji – podsumował Mattias Bergman z Mobility Sweden.