Problem
Według Narodowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), tranzystory w jednostce kontrolnej ładowania mogą ulec uszkodzeniu i przestać ładować akumulator 12-woltowy, co może skutkować utratą mocy napędowej (problem dotyczy zintegrowanej jednostki kontrolnej ładowania (ICCU), która ładuje 12-woltowy akumulator pomocniczy pojazdu i zasila niskonapięciowe wyposażenie dodatkowe pojazdu).
Akcja serwisowa dotyczy prawie 63 tysięcy pojazdów KIA EV6, wyprodukowanych w latach 2022-2024 oraz ponad 145 tysięcy aut Hyundaia i Genesisa, w tym modeli Ioniq 5 (2022-2024), Ioniq 6 (2023-2025), GV60, GV70 oraz G80 (2023-2024).
Objawy
Przy wykryciu usterki, pojazd wchodzi w tryb awaryjny, co prawda dysponując, chwilową pełną mocą napędową, ale stopniowo ją zmniejsza w miarę rozładowywania akumulatora. Systemy pojazdu, takie jak poduszki powietrzne, hamulce i wspomaganie kierownicy, pozostają aktywne. Jeśli jednak pojazd będzie prowadzony aż do całkowitego rozładowania akumulatora 12-woltowego, może całkowicie stracić moc napędową, co zwiększa ryzyko wypadku – czytamy w komunikacie NHTSA.
Środki zapobiegawcze
Dealerzy samochodowi sprawdzą i w razie potrzeby wymienią jednostkę kontrolną oraz bezpiecznik, a także zaktualizują oprogramowanie. Właściciele pojazdów, które były już wycofywane w tym roku z powodu tego samego problemu, będą musieli ponownie odwiedzić swój serwis – donosi Associated Press.
Właściciele koreańskich marek na rynku amerykańskim zostaną powiadomieni listownie w grudniu i styczniu. Łącznie, Hyundai i Kia ogłosiły wycofanie ponad 208 tysięcy pojazdów elektrycznych z powodu problemu z utratą mocy.
OW