Zakład za rok
Posco International na razie zorganizowało ceremonię wmurowania kamienia węgielnego pod nową fabrykę w Brzegu. Zakład, który powstanie na działce o powierzchni 100 000 m², ma zostać ukończony w połowie 2025 roku. Fabryka będzie produkować rdzenie silnika trakcyjnego z stojakiem i wirnikiem. Są to kluczowe elementy układu napędowego większości samochodów elektrycznych. W pierwszej fazie produkcja obejmie 103 000 takich komponentów do samochodów elektrycznych. Mają być one wykorzystane w Europie do aut BEV Hyundai i Kia.
Posco International zakłada, że do 2030 roku zdolność produkcyjna fabryki w Polsce wyniesie 1,2 miliona jednostek rocznie. Firma chce stworzyć globalną sieć produkcji, obejmującą zakłady w Korei (Pohang i Cheonan), Meksyku, Indiach i właśnie w Polsce.
Tym samym, zabezpieczyłaby lokalne bazy produkcyjne w głównych regionach ekonomicznych, takich jak Azja Wschodnia, Azja Południowo-Zachodnia, Ameryka Północna i Europa, eliminując ryzyko związane m. in. z barierami celnym.
Ambitne plany
W sumie Posco International planuje do 2030 roku osiągnąć globalną zdolność produkcyjną wynoszącą 7,5 miliona jednostek rocznie, dążąc do uzyskania 10% udziału w rynku, wzmacniając swoją pozycję globalnego dostawcy części do samochodów elektrycznych.
– Zabezpieczenie bazy produkcyjnej w Europie, będącej liderem transformacji napędów samochodów, po Azji i Ameryce Północnej, ma ogromne znaczenie. Będziemy dążyć do dalszej współpracy z głównymi europejskimi producentami samochodów, aby stać się globalnym dostawcą części do pojazdów elektrycznych – powiedział przedstawiciel Posco International.
W 2025 roku zatrudnienie w fabryce ma znaleźć 60 osób. Do 2030 roku ta liczba potroi się i w Brzegu ma znaleźć zatrudnienie 180 osób. Całkowity koszt inwestycji to 183 mln złotych.
Rafał Wąsowicz