Projekt Refactory to jeden z kluczowych elementów strategii zrównoważonego rozwoju Renault, która ma doprowadzić producenta do neutralności węglowej w Europie w roku 2040. W uruchomionych już 2 zakładach, we Flins we Francji i w Sewilli w Hiszpanii, 3-4-letnie samochody używane przywracane są do stanu fabrycznego na skalę przemysłową. W ramach Refactory uruchamiana jest kolejna działalność: zamiana napędu spalinowego na elektryczny w klasycznych samochodach koncernu.
Odświeżenie lub konwersja
W zakładzie we Flins (Francja) poza odświeżeniem kilkuletniego samochodu koncernu Renault można dokonać zmiany napędu spalinowego na elektryczny. Ofert, która z czasem zostanie rozszerzona dotyczy kultowych modeli: Renault 4 i Renault 5 oraz Twingo pierwszej generacji.
Renault jest pierwszym producentem samochodów, który nawiązał współpracę z producentem zestawów modernizacyjnych R-fit. Zestaw do Renault 4L jest dostępny od lutego tego roku za 11 900 euro, zestaw do Renault 5 będzie dostępny od września 2023 roku. Oferta obecnie dostępna jest na terenie Francji, gdzie przepisy dopuszczają taką modyfikację przez producenta.
Renault zaznacza, że retrofit pojazdu spalinowego na elektryczny dotyczy wszystkich pojazdów starszych niż 5 lat, z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Operacja przeprowadzana jest przez zatwierdzonych specjalistów ds. konserwacji i naprawy samochodów i polega na zainstalowaniu zestawów, które zostały już wyprodukowane.
Podzespoły dostosowane do masy
Instalacja trwa od kilku godzin do kilku dni, w zależności od modelu. Zachowany zostaje układ hamulcowy, amortyzatory i skrzynia biegów. Pojazd po konwersji posiada gwarancję. Po przeprowadzeniu operacji należy zmienić dowód rejestracyjny pojazdu, aby potwierdzić zmianę źródła zasilania silnika. Warunkiem jest zachowanie masy, która nie przekracza 120% tej wyjściowej z procesu homologacji. To ograniczenie jest podyktowane względami bezpieczeństwa. Wszystkie podzespoły, takie jak hamulce czy zawieszenie zostały zaprojektowane dla konkretnej masy. Z tego powodu nie można w klasycznych samochodach zamontować zbyt ciężkich akumulatorów. Zasięg samochodów klasycznych po transformacji będzie ograniczony od ok. 90 km. Przerobione elektryki będą objęte będą 2-letnią gwarancją.