Współpraca
XPeng, czołowy chiński producent samochodów elektrycznych, oraz Volkswagen Group China ogłosili plany budowy jednej z największych sieci superszybkiego ładowania w Państwie Środka. Współpraca przewiduje powstanie ponad 20 tysięcy punktów uzupełniania energii, które zostaną udostępnione klientom obu firm w aż 420 miastach. Projekt ten ma na celu przełamanie jednej z największych barier dla popularyzacji samochodów elektrycznych – braku wystarczające infrastruktury ładowania.
– Dzięki naszej strategicznej współpracy z XPENG utworzymy jedną z największych sieci superszybkiego ładowania w Chinach, umożliwiając ludziom bezproblemową integrację e-mobilności z codziennym życiem nie tylko w metropoliach, ale także w odległych miastach — powiedział Olaf Korzinovski, wiceprezes wykonawczy Volkswagen Group China, cytowany przez serwis cnbc.com.
Sieć
Nowa sieć będzie oparta na technologii superszybkiego ładowania (chłodzonej cieczą), która zapewni szybki i bezpieczny proces uzupełniania energii w akumulatorach trakcyjnych. Takie rozwiązania mają zagwarantować, że użytkownicy pojazdów elektrycznych będą mogli swobodnie podróżować po całym kraju, bez obaw o długie przestoje. Firmy planują także budowę stacji ładowania pod wspólną marką, co jeszcze bardziej zwiększy widoczność tego projektu na rynku.
Partnerstwo między XPeng i Volkswagenem, to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale także rozwój całego sektora elektromobilności. Niemiecki producent konsekwentnie zwiększa swoje zaangażowanie w tym regionie – w 2023 roku zainwestował 700 milionów dolarów w chińskiego partnera, obejmując 4,99% udziałów w XPeng. W ramach dalszej współpracy obie firmy zapowiedziały opracowanie dwóch nowych modeli elektrycznych, które mają trafić na rynek w 2026 roku. Nowa umowa, to także odpowiedź na coraz silniejszą konkurencję. Tesla właśnie rozbudowuje swoją sieć stacji Supercharger w Kraju Środka.
Infrastruktura i kapitał
Wspólny projekt, to też odpowiedź na potrzeby największego rynku motoryzacyjnego na świecie, gdzie rozwój elektromobilności wymaga rozwiązań na wielką skalę. Volkswagen, planujący wprowadzić do 2030 roku co najmniej 30 w pełni elektrycznych modeli na rynek chiński, widzi w tej współpracy klucz do budowy swojej pozycji w regionie.
Rozbudowa infrastruktury ładowania ma przyczynić się do popularyzacji pojazdów elektrycznych nie tylko w największych aglomeracjach, ale także w mniejszych miejscowościach. To krok w kierunku zrównoważonego transportu, który może zmienić oblicze chińskiego rynku motoryzacyjnego i zainspirować podobne projekty na całym świecie – uważają eksperci.
Nowy alians jest też odpowiedzią niemieckiego koncernu na problemy, z którymi musi ostatnio się borykać – spadek zamówień i sprzedaży oraz fala protestów w europejskich fabrykach Volkswagena. Partnerstwo już przyniosło efekty. Notowane na giełdzie w Hongkongu akcje spółki Xpeng zakończyły się poniedziałek wzrostem o 3,4 proc., zaś akcje Volkswagena wzrosły o 2 proc. na początku sesji w Europie.
OW