Zmiany, zmiany
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) regularnie informuje o nowych inwestycjach. Dziś i w ostatnich dniach „nowinek” opublikowano wyjątkowo dużo, a każda z nich oznacza zmiany na plus dla kierowców i (w niektórych wypadkach) okolicznych mieszkańców. Sprawdźmy, gdzie drogi zostaną zbudowane lub zmodernizowane.
Więcej ekranów akustycznych w Łodzi – inwestycja na A1
GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę nowych ekranów akustycznych przy autostradzie A1, na odcinku Łódź Północ – Łódź Południe (ponad 26 km). Celem inwestycji jest redukcja hałasu przekraczającego normy w rejonie miejskim i podmiejskim – zarówno w granicach Łodzi, jak i w powiatach zgierskim oraz łódzkim wschodnim.
Zadanie wynika z analizy porealizacyjnej (czyli już po oddaniu A1 do użytku) oraz z decyzji administracyjnej Marszałka Województwa Łódzkiego. Pomiary hałasu wykonane w 2023 roku wykazały przekroczenia norm (65 dB w dzień, 56 dB w nocy). Nowe ekrany mają skutecznie obniżyć poziom hałasu w otoczeniu, ale projekt obejmuje również: demontaż istniejących barier, montaż nowych, przebudowę odwodnienia, wymianę znaków i ogrodzeń kolidujących z nową infrastrukturą.
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na koniec 2025 roku. Cała inwestycja ma potrwać 25 miesięcy i będzie podzielona na trzy etapy: 9 miesięcy projektowania, 10 miesięcy budowy oraz 6 miesięcy badań skuteczności zastosowanych zabezpieczeń.
Dodatkowe ekrany także w Warszawie – Południowa Obwodnica z nowymi zabezpieczeniami
Wyciszenia też na S2
Nie tylko Łódź otrzyma nowe zabezpieczenia akustyczne. 18 lipca GDDKiA podpisała kolejną umowę na budowę dodatkowych ekranów akustycznych wzdłuż S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy. Inwestycja także wynika z przeprowadzonej analizy porealizacyjnej, która wykazała przekroczenia norm hałasu w kilku lokalizacjach.
Ekrany powstaną przede wszystkim na zachód od Wisły, m.in. w Wilanowie (ul. Syta, ul. Bruzdowa), w rejonie ul. Przyczółkowej, ul. Ruczaj i Marcepanowej, a także w Zagórzu (gm. Wiązowna).
Wykonawcą jest firma Ekopres, a wartość kontraktu to ponad 23 mln zł. Inwestycja potrwa łącznie 20 miesięcy – 10 miesięcy na projektowanie i uzyskanie decyzji, kolejne 10 miesięcy na prace budowlane i formalności końcowe. Nowe zabezpieczenia akustyczne pojawią się tam, gdzie badania wykazały ponadnormatywny hałas, zwłaszcza w rejonach nowo powstałych osiedli mieszkaniowych.
Obwodnica Wyrzyska zyska drugą jezdnię – rozbudowa S10
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10. Wykonawcą inwestycji za ponad 121 mln zł jest firma Mirbud. Po zakończeniu rozbudowy odcinek stanie się pełnoprawną, dwujezdniową ekspresówką.

Realizacja odbywa się w formule „projektuj i buduj”. Najbliższe 10 miesięcy to czas na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie decyzji ZRID, a same roboty budowlane mają potrwać 22 miesiące (z wyłączeniem okresów zimowych).

Zakres prac obejmuje m.in. budowę drugiej jezdni na 5-kilometrowym odcinku, wiaduktu nad ul. Wierzbową oraz estakady nad rzeką Łobżonką, a także remont istniejącej nawierzchni. Start prac w terenie przewidziano na IV kwartał 2026 r., a kierowcy mają skorzystać z nowej trasy w II połowie 2029 r.
To niejedyna inwestycja na S10 w Wielkopolsce. Wcześniej podpisano umowę na odcinek między Wałczem a Piłą, a trwają też procedury środowiskowe dla odcinka Piła Wschód – Wyrzysk (31 km).
PMA

