Punkty działają w godzinach otwarcia centrum handlowego. Ładowarki wykorzystują zieloną energię z elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych należących do Grupy Polenergia. Najszybszą ładowarką jest Terra High Power 350 trzeciej generacji. Pozwala w ciągu 3 minut doładować baterię samochodu na kolejne 100 km jazdy. To pierwsza w Polsce publiczna stacja ładowania ABB o mocy 350 kW z kablami chłodzonymi cieczą.
– Ma to szczególne znaczenie, gdy parametry samochodu pozwalają „przyjąć” maksymalną moc z ładowarki, co powoduje intensywny przepływ prądu i nagrzewanie się kabla. Dzięki chłodzeniu cieczą, moc przekazywana przez ładowarkę do baterii samochodu utrzymuje się na stałym poziomie przez całą sesję ładowania, nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 30 stopni Celsjusza – powiedział Łukasz Będziński z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce.
Usługa łączności w pakiecie
Oprócz urządzeń, ABB dostarczyła także usługę łączności Charger connect, która umożliwia zdalny wgląd w stan ładowarki. Zdaniem producenta, dzięki temu rozwiązaniu 95% usterek udaje się zdiagnozować zdalnie, a 75% z nich można naprawić bez konieczności przyjazdu serwisanta na miejsce. Usługa ta umożliwia aktualizacje oprogramowania i skorzystanie z zewnętrznych narzędzi opierających się o protokół OCPP (standard dla stacji ładowania).
– Ogólnodostępnych stacji ładowania z pewnością będzie przybywać. Dostrzegamy rosnące zainteresowanie ładowarkami, szczególnie w obiektach komercyjnych, takich jak centra handlowe czy hotele. To właśnie tam, na parkingach, zatrzymuje się coraz więcej aut elektrycznych, które podczas postoju mogłyby ładować swoje baterie – podsumował Łukasz Będziński.
Jak wynika z Licznika Elektromobilności PSPA i PZPM, pod koniec lipca 2023 r. w Polsce funkcjonowały 2953 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (5884 punktów). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lipcu uruchomiono 68 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (175 punktów). Do końca siódmego miesiąca 2023 r. po polskich drogach jeździło 82 955 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 42 265 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 40 690 szt.