Home Infrastruktura Producenci ABB Kolejne szybkie ładowarki ABB dla samochodów elektrycznych na mapie Warszawy

100 km zasięgu w trzy minuty

Kolejne szybkie ładowarki ABB dla samochodów elektrycznych na mapie Warszawy

100 km zasięgu w trzy minuty

Kolejne szybkie ładowarki ABB dla samochodów elektrycznych na mapie Warszawy

Zainteresowanie ładowarkami rośnie, szczególnie w obiektach komercyjnych, takich jak centra handlowe czy hotele
Fot. Polenergia eMobility
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Przy centrum handlowym Factory Annopol w Warszawie działa nowy hub dla pojazdów elektrycznych, należący do spółki Polenergia eMobility. To w sumie osiem punktów ładowania na sześciu stacjach firmy ABB, w tym jedna o mocy 350 kW – pierwsza w Polsce publiczna stacja ładowania ABB dużej mocy z kablami chłodzonymi cieczą. Na ogólnodostępnym parkingu znajduje się 6 ładowarek, które pozwalają na naładowanie każdego typu samochodu elektrycznego. Kierowcy mogą korzystać z punktów DC ze złączami CCS oraz punktów AC ze złączami Type2.

Punkty działają w godzinach otwarcia centrum handlowego. Ładowarki wykorzystują zieloną energię z elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych należących do Grupy Polenergia. Najszybszą ładowarką jest Terra High Power 350 trzeciej generacji. Pozwala w ciągu 3 minut doładować baterię samochodu na kolejne 100 km jazdy. To pierwsza w Polsce publiczna stacja ładowania ABB o mocy 350 kW z kablami chłodzonymi cieczą.

fot. arch. Polenergia eMobility

Ma to szczególne znaczenie, gdy parametry samochodu pozwalają „przyjąć” maksymalną moc z ładowarki, co powoduje intensywny przepływ prądu i nagrzewanie się kabla. Dzięki chłodzeniu cieczą, moc przekazywana przez ładowarkę do baterii samochodu utrzymuje się na stałym poziomie przez całą sesję ładowania, nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 30 stopni Celsjusza – powiedział Łukasz Będziński z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce.

Usługa łączności w pakiecie

Oprócz urządzeń, ABB dostarczyła także usługę łączności Charger connect, która umożliwia zdalny wgląd w stan ładowarki. Zdaniem producenta, dzięki temu rozwiązaniu 95% usterek udaje się zdiagnozować zdalnie, a 75% z nich można naprawić bez konieczności przyjazdu serwisanta na miejsce. Usługa ta umożliwia aktualizacje oprogramowania i skorzystanie z zewnętrznych narzędzi opierających się o protokół OCPP (standard dla stacji ładowania).

ABB dostarczyła dla Grupy Polenergia ponad 200 ładowarek, rozlokowanych w całym kraju. Wkrótce sieć ma się powiększyć o kolejne punkty.

Ogólnodostępnych stacji ładowania z pewnością będzie przybywać. Dostrzegamy rosnące zainteresowanie ładowarkami, szczególnie w obiektach komercyjnych, takich jak centra handlowe czy hotele. To właśnie tam, na parkingach, zatrzymuje się coraz więcej aut elektrycznych, które podczas postoju mogłyby ładować swoje baterie – podsumował Łukasz Będziński.

Jak wynika z Licznika Elektromobilności PSPA i PZPM, pod koniec lipca 2023 r. w Polsce funkcjonowały 2953 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (5884 punktów). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lipcu uruchomiono 68 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (175 punktów). Do końca siódmego miesiąca 2023 r. po polskich drogach jeździło 82 955 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 42 265 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 40 690 szt.

Źródło: ABB,PSPA
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory