Marka GAC działa od niemal 70 lat. Jest obecnie piątym pod względem liczby sprzedanych samochodów producentem w Chinach. Dotychczas jego produkty nie były jednak szeroko znane w Europie. Marki takie, jak Trumpchi czy Hyptec nie były u nas oferowane, w przeciwieństwie do dostępnych od niedawna aut BYD, Omoda czy BAIC. Teraz ma się to zmienić. Jak donosi niemiecki portal Ecomento, GAC – wzorem rywali – planuje ekspansję na rynki Unii Europejskiej. Pokazał zresztą europejskiej publice jeden ze swoich samochodów podczas salonu w Paryżu.
Na początek: Aion V
Pierwszy model, który będzie tu oferowany, to Aion V. Jest (co nie stanowi zaskoczenia) SUV-em klasy średniej. Mówimy więc o wyjątkowo popularnym, choć mocno zatłoczonym segmencie. Samochód ma 4,65 m długości. Na rynku chińskim, na którym sprzedawana jest już druga generacja Aiona V (to właśnie ona trafi do Europy), oferowane są akumulatory 62, 75 i 90 kWh. Zasięgi to odpowiednio 520, 650 lub 750 kilometrów, ale należy pamiętać, że mówimy tu o chińskim cyklu pomiarowym CLTC. Moc napędu wynosi od 204 do 224 KM.

Samochód ma dwuramienną kierownicę, cyfrowy zestaw wskaźników, 14,6-calowy dotykowy system informacyjno-rozrywkowy z ekranem w układzie poziomym i konsolę środkową przypominającą… mostek.

To nie koniec ekspansji
GAC Aion V będzie rywalizował z Teslą Model Y, a także z BYD-em Seal U, Volkswagenem ID.4, Toyotą bZ4X czy Kią EV6. Nie będzie jednak jedynym samochodem w europejskiej gamie firmy.

Jak podaje Ecomento, „firma chce eksportować więcej podstawowych modeli, w tym SUV-a i hatchbacka w segmencie B”. Szczególnie hatchback mógłby stanowić interesującą propozycję. Konkurenci z Europy pracują nad niedrogimi modelami w rodzaju VW ID.2 czy Skody Elroq. GAC mógłby jednak być jeszcze tańszy. To jeden z niewielu producentów samochodów, który jest w stanie samodzielnie badać, rozwijać i produkować akumulatory do samochodów elektrycznych.
Ambitne plany
Jak zapewnia producent, „GAC jest gotowy stać się głównym graczem na szybko rozwijającym się europejskim rynku pojazdów elektrycznych”. Na naszym rynku mają pojawić się także pozostałe opracowywane przez tę markę technologie, „w tym stacje ładowania do inteligentnego domu zgodnie z europejskimi standardami, baterie półprzewodnikowe i ceramiczne tarcze hamulcowe z włókna węglowego„. Zarówno Aion V, jak i inne modele mają być oferowane jako „rozwiązania dostosowane do potrzeb europejskich konsumentów”- podkreśla producent.
Według doniesień, GAC początkowo zacznie wchodzić na rynek europejski w mniejszych krajach. Duże rynki, takie jak Niemcy lub Francja nie będą miały swojego przedstawicielstwa do 2026 roku. W Chinach druga generacja modelu Aion V jest sprzedawana za 129 800-189 800 juanów, co odpowiada kwotom od 73 300 zł do 107 000 zł. Nic nie wiadomo jeszcze o cenach tego modelu w Europie, jak również o tym, czy wśród „mniejszych krajów” znajdzie się także Polska. Wiadomo, że kwoty w UE będą musiały być wyższe niż w Chinach… pytanie tylko, o ile. Czy GAC zagrozi tylko chińskim rywalom, czy także amerykańskim i europejskim? Czekamy aż zapowiadana ekspansja nabierze realnych kształtów.
MA