Home Infrastruktura Efektywne ładowanie EV w biurowcach

Inbalance Grid: Dynamiczne zarządzanie receptą na niedobór infrastruktury

Efektywne ładowanie EV w biurowcach 

Inbalance Grid: Dynamiczne zarządzanie receptą na niedobór infrastruktury

Efektywne ładowanie EV w biurowcach 

Na jednym kablu może zostać zainstalowane do 10 punktów ładowania
Fot. Inbalance Grid
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Do 10 samochodów elektrycznych jednocześnie można ładować na jednym przyłączu za pomocą ładowarek oferowanych przez markę Inbalance Grid. Dzięki konfiguracji klastrowej oraz technologii dynamicznego zarządzania mocą (DMZ) urządzenia litewskiej firmy przystosowano do instalacji w biurowcach dysponujących stosunkowo niewielkim potencjałem w zakresie mocy umownej.


Firma Inbalance, która produkuje ładowarki do samochodów elektrycznych pod marką Inbalance Grid, pojawiła się na polskim rynku w marcu 2022 r. Marka koncentruje się na sprzedaży stacji ładowania biurowcom w dużych miastach w Polsce, jednak montaż tych urządzeń jest możliwy również w budynkach mieszkalnych oraz na prywatnych posesjach. 25 listopada 2022 r. litewskiej firmie udało się uzyskać pozytywną opinię Urzędu Dozoru Technicznego w zakresie dokumentacji i certyfikatu zgodności oferowanych ładowarek.

Konfiguracja klastrowa

Instalacja urządzeń Inbalance Grid opiera się na tzw. konfiguracji klastrowej.  Pojedynczy klaster obejmuje do 5 stacji ładowania z 2 gniazdami każda. W konsekwencji na jednym kablu może zostać zainstalowane do 10 punktów ładowania.  Z uwagi na fakt, że jednocześnie podłączone do stacji samochody elektryczne zazwyczaj nie dysponują taką samą, maksymalną mocą ładowania, a aktualny poziom energii w ich akumulatorach się różni, klaster w optymalny sposób rozdziela dostępną moc pomiędzy poszczególne gniazda.

W przypadku standardowych rozwiązań dostępnych na rynku do każdej stacji doprowadzony jest oddzielny obwód zasilający. W rezultacie funkcjonowanie 10 punktów ładowania mocą 22 kW wymaga dostępu do dodatkowych ok. 220 kW mocy. W przypadku znacznej części budynków w Polsce spełnienie takiego warunku może nie być możliwe. „Klastrowa” budowa stacji ładowania Inbalance „na jednym kablu” przy inteligentnym zarządzaniu mocą pozwala zaoszczędzić na kosztach samej instalacji oraz w pełni wykorzystać dostępną moc umowną obiektu, umożliwiając jednoczesne ładowanie nawet 10 pojazdów elektrycznych bez konieczności wnioskowania o zwiększenie mocy umownej lub przyłączeniowej – mówi Artur Trojanowski, Senior Electrical Cost Manager,  GoodRoom Sp. z o.o.

Dynamiczne zarządzanie mocą

Ładowarki Inbalance pozwalają na wykorzystanie w pełni mocy umownej budynku bez potrzeby modernizowania przyłącza energetycznego. Wszystko dzięki funkcji dynamicznego zarządzania mocą (DZM). Umożliwia ona komunikację z BMS (Building Management System) biurowca i ustalanie na bieżąco, ile mocy w danej chwili pobiera budynek. Dostępna nadwyżka jest wykorzystywana do ładowania samochodów elektrycznych.

Nasze rozwiązanie koresponduje z potrzebami wielu polskich biurowców, w których standardowa moc wynikająca z umowy z dostawcą energii elektrycznej oscyluje w granicach 800-900 kW i może być za niska pod kątem montażu większej liczby konwencjonalnych stacji ładowania. DZM pozwala w pełni wykorzystać nadwyżkę mocy umownej zamiast inwestowania czasu i pieniędzy w modernizację przyłącza już na etapie instalacji ładowarki – podkreśla Robert Zdunek,Członek Zarządu, GoodRoom Sp. z o.o.

Procedura zwiększenia przyłącza energetycznego zazwyczaj trwa co najmniej kilka miesięcy. Funkcja DZM znacznie przyspiesza proces dostarczenia usług ładowania kierowcom „elektryków” ładującym samochody w biurach, co ma szczególne znaczenie w kontekście bardzo dynamicznego rozwoju zelektryfikowanej floty w Polsce. Na podstawie prowadzonego przez PSPA i PZPM „Licznika Elektromobilności”, przez pierwsze trzy kwartały 2022 r. liczba nowo zarejestrowanych, osobowych pojazdów z napędem elektrycznym wzrosła o 41% r/r. Jak wynika z badań EV Klub Polska, ponad 85% kierowców samochodów elektrycznych chciałoby mieć możliwość ładowania swoich pojazdów w domu lub w właśnie w miejscu pracy.


Jedno urządzenie wewnątrz i na zewnątrz

Zaletą stacji Inbalance Grid jest również możliwość zainstalowania ich zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków bez dodatkowych zabezpieczeń – IP54, zabezpieczenia różnicowoprądowe i nadprądowe oraz mierniki energii elektrycznej zostały wbudowane w ładowarce. Proces instalacji ładowarek Inbalance Grid w budynkach biurowych, prywatnych i usługowych jest przeprowadzany przez oficjalnego przedstawiciela tej marki w Polsce – firmę GoodRoom Sp z o.o. Jest to generalny wykonawca usług fit-out, projektów remontowych i aranżacyjno-wykonawczych w dużych miastach w całej Polsce. Montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych stanowi usługę komplementarną do instalacji elektrycznych, teletechnicznych i budowlanych oferowanych przez firmę.

Źródło: Inbalance Grid
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory