Pakiet Premium na zachętę
Osoby, które zamówią EV9 otrzymają Pakiet Premium, który zawiera 3-fazową ładowarkę mobilną, umożliwiającą ładowanie z mocą do 10,5 kW, 3-fazowy kabel do ładowania (Typ 2), abonament Kia Charge Plus na 3 lata, pakiet Ionity Power na 3 lata i pakiet serwisowy na 4 lata lub 60.000 km, który obejmuje 2 przeglądy.
Koreański producent w tym roku w Polsce planuje sprzedać 200 egzemplarzy SUV-a, a w przyszłym – już 1000. Auto posadowione jest na płycie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP) i oferuje m.in. jazdę autonomiczną na trzecim poziomie. Za EV9 w 203-konnej wersji Earth trzeba zapłacić 323.900 zł. Topowa wersja GT-Line z silnikami o łącznej mocy 384 KM i z napędem na cztery koła kosztuje 368.900 zł. Obydwie odmiany są oferowane z akumulatorem, który maksymalnie może zmagazynować 99,8 kWh energii.
Do seryjnego wyposażenia wersji Earth należą, między innymi, 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów, system V2D, panoramiczny potrójny wyświetlacz, cyfrowy kluczyk Digital Key, czytnik linii papilarnych, wentylowane fotele z przodu i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy – HDA2, FCA2, LFA2, BCA, ICC, SCC-ML, cyfrowe lusterko wsteczne oraz pompa ciepła i system przygotowania akumulatora do szybkiego ładowania.
W wersji GT-Line do standardu należą, między innymi, 21-calowe aluminiowe obręcze kół, inteligentne adaptacyjne światła LED w stylistyce „Vertical Cubes”, funkcja masażu w fotelu kierowcy, head up display o przekątnej 12 cali, systemy PCA, BVM, RSPA2, SVM, zestaw audio Meridian z 14 głośnikami, zamszowa podsufitka, przednie fotele z wysuwanym podnóżkiem oraz pamięć ustawienia fotela kierowcy, lusterek bocznych i kierownicy.
Z ciekawostek można wymienić, że EV9 jest wyposażone w funkcję ładowania dwukierunkowego, co oznacza, że kierowcy mogą nie tylko ładować akumulator auta za pomocą wallboxa lub publicznego punktu ładowania, ale mogą także wykorzystywać energię zgromadzoną w akumulatorze do zasilania urządzeń elektrycznych, a w przyszłości – nawet domowej sieci energetycznej. EV9 to również pierwszy model marki Kia, który można aktualizować za pośrednictwem sklepu Kia Store. Umożliwia on klientom zakup dodatkowych funkcjonalności w samochodzie.
Dwa rodzaje układu napędowego
Kia EV9 jest dostępna z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Obie wersje układu napędowego są zasilane akumulatorem, który może zmagazynować 99,8 kWh energii. Wykorzystuje on technologię już czwartej generacji akumulatorów, stosowanych w modelach marki Kia. Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 150 kW (203 KM), który generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Maksymalna prędkość EV9 wynosi 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 9,4 sekundy. Model waży maksymalnie niecałe, 2,7 tony.
Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 141 kW każdy (łącznie – 384 KM) i o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu (łącznie – 600 Nm) w wersji Earth oraz po 350 Nm z przodu i z tyłu w wersji GT-Line – łącznie 700 Nm. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h (AWD), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6,0 sekund (Earth). Wersja GT-Line AWD przyspiesza do „setki” w 5,3 sekundy. Kia EV9 jest zdolna do ultraszybkiego ładowania prądem o mocy do 240 kW i o napięciu 800 V.
Ładowanie dwukierunkowe
Akumulator Kia EV9 jest wyposażony we wspomnianą funkcję ładowania dwukierunkowego, co umożliwia korzystanie z zaawansowanych technologii przyszłości, takich jak Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) oraz Vehicle-to-Grid (V2G). Ładowanie V2L, po raz pierwszy wprowadzone w Kia EV6 i jako standard dostępne w EV9, umożliwia zasilanie urządzeń za pomocą akumulatora EV9 poprzez podłączenie kabla do portu ładowania EV. V2B i V2H oznaczają ładowanie dwukierunkowe, czyli m.in. zdolność do zasilania budynku lub domu. Ładowanie V2G oznacza, że samochód może przesyłać energię do sieci, przechowując w akumulatorze tanią energię elektryczną z ładowania poza godzinami szczytu i przesyłając ją do sieci w okresach szczytowego zapotrzebowania. Funkcje V2B, V2H i V2G będą stopniowo wdrażane w Europie.
Kia EV9 – dane techniczne
Akumulator i silnik elektryczny
Rodzaj silnika synchroniczny z magnesem stałym (z przodu i z tyłu)
Rodzaj akumulatora litowo-jonowy (Li-Ion)
Ilość zmagazynowanej energii 99,8 kWh
Wersja z napędem na tylne koła (RWD)
Maksymalna moc (silnik z tyłu) 150 kW (203 KM) w przedziale 4200 – 8200 obr/min
Maks. moment obr. (silnik z tyłu) 350 Nm
Wersja z napędem na cztery koła (AWD)
Maks. moc (silnik z przodu) 141,3 kW (192 KM) w przedziale 7000 – 7800 obr/min
Maksymalna moc (silnik z tyłu) 141,3 kW (192 KM) w przedziale 7000 – 7800 obr/min
Maksymalna moc (łącznie) 282,6 kW (384 KM)
Maks. mom. obr. (silnik z przodu) 250 Nm (standardowo) lub 350 Nm (z aktywną funkcją Boost)
Maks. moment obr. (silnik z tyłu) 350 Nm
Maks. moment obrotowy (łącznie) 600 Nm (standardowo) lub 700 Nm (z aktywną funkcją Boost)
Zużycie energii (kWh/100km) w trakcie homologacji
Emisja CO2 (g/km) 0
Zasięg w trakcie homologacji
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s (RWD), 6,0 s (AWD Earth), 5,3 s (GT Line)
Prędkość maksymalna 185/200 km/h (RWD/AWD)
Przekładnia: 1-stopniowa
Przeniesienie napędu
Na tylne koła (RWD)
Na cztery koła (AWD)
Zawieszenie
Z przodu: kolumny McPhersona
Z tyłu: wielowahaczowe (z pięcioma wahaczami)
Układ kierowniczy
Rodzaj Przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne (R-MDPS)
Przełożenie (mm/obrót) 56
Liczba obrotów kołem kierownicy 2,93
Średnica zawracania (m) 12,38
Koła i opony
Wersja podstawowa
19-calowe czarno-srebrne obręcze kół z lekkich stopów, opony Nexen w rozmiarze 255/60 R19
Wersja GT-Line
21-calowe czarne obręcze kół z lekkich stopów, opony Continental w rozmiarze 285/45 R21
Koło zapasowe Seryjny zestaw naprawczy
Hamulce
Z przodu tarczowe o średnicy 360 mm i grubości 30 mm
Z tyłu tarczowe o średnicy 345 mm i grubości 20 mm
Wymiary (mm)
Nadwozie
Wersja podstawowa
Długość 5010 Szerokość 1980
Wysokość 1755 Zwis przedni 870
Wersja GT-Line
Długość 5015 Szerokość 1980
Wysokość 1780 Zwis przedni 875
Rozstaw osi 3100
Zwis tylni 1040
Prześwit 177
Wnętrze
- rząd 2. rząd 3. rząd
Miejsce na głowę 1046 (1005)* 1012 (985)* 1004 (1004)*
Miejsce na nogi 1052 1085 756 – 783
Miejsce na ramiona 1564 1525 1398
* – z oknem dachowym
Pojemność bagażnika (litry)
Za trzecim rzędem foteli 333
Za drugim rzędem foteli 828
Za pierwszym rzędem foteli 2393
Bagażnik z przodu w wersji RWD 90 (40 kg)
Bagażnik z przodu w wersji AWD 52 (20 kg)
Masy (kg)
Masa własna (minimalna/maksymalna) 2501 –2664 kg
Dop. masa całkowita (min./maks.) 3070 –3240 kg
Maksymalna masa przyczepy (RWD) 950 kg
Maksymalna masa przyczepy (AWD) 2500 kg