- Prawie 700 km na jednym ładowaniu dostawczakiem?
- Tak. Taki dystans pokonała Kia PV5 Long Range z akumulatorem o pojemności 71,2 kWh
- 665 kg ładunku nie stanowi problemu
- Zdaniem producenta każde dodatkowe 100 kg obniża zasięg jedynie o 1,5%
Kia PV5 na pętli
Próba odbyła się 30 września 2025 roku na północ od Frankfurtu, a wynik został zweryfikowany i potwierdzony przez niezależnych ekspertów z TÜV Hessen.
Ten imponujący rezultat został osiągnięty przez samochód Kia PV5 Long Range z akumulatorem o pojemności 71,2 kWh. Trasa rekordu obejmowała 58,2-kilometrową pętlę miejską i podmiejską, z licznymi zatrzymaniami na światłach, rondami i skrzyżowaniami. Próba miała odzwierciedlać rzeczywiste warunki pracy firm kurierskich i logistycznych. W trakcie dwunastu okrążeń pojazd kilkukrotnie pokonywał przewyższenie o wysokości 370 metrów.
Za kierownicą rekordowego vana zasiedli George Barrow, dziennikarz i członek jury konkursu International Van of the Year, oraz Christopher Nigemeier, inżynier z Hyundai Motor Europe Technical Center. Cały przejazd trwał 22 godziny i 30 minut, a akumulator, port ładowania i przestrzeń bagażowa zostały zaplombowane aż do zakończenia testu.

Ładunek prawie bez wpływu na zasięg
Według Kii, próba PV5 pokazuje, że w codziennych warunkach eksploatacji można realnie osiągnąć zasięgi przekraczające 600 km, nawet przy pełnym obciążeniu. Według danych producenta, każde dodatkowe 100 kg ładunku obniża zasięg jedynie o 1,5%, co czyni ten model jednym z najbardziej wydajnych elektrycznych dostawczaków na rynku.

Kia PV5 to pierwszy członek nowej rodziny PBV, opracowanej w oparciu o platformę E-GMP.S (Electric-Global Modular Platform for Service). Konstrukcja modułowa pozwala na łatwe dostosowanie nadwozia do różnych zastosowań – od klasycznej furgonetki, przez wersję brygadową i przewóz osób na wózkach inwalidzkich, aż po kampera. Pojazd oferuje 4,4 m³ przestrzeni ładunkowej i ładowność nawet do 790 kg, a do wyboru są trzy zestawy akumulatorów: 43,3 kWh, 51,5 kWh oraz 71,2 kWh.
Nowy rekord a światowa czołówka elektromobilności
Rekord Kii PV5 wpisuje się w rosnącą rywalizację producentów o miano najbardziej wydajnego pojazdu elektrycznego. W kategorii lekkich aut użytkowych dotąd żaden seryjny model nie osiągnął porównywalnego wyniku przy pełnym załadunku. Dla porównania, np. Fiat e-Scudo (75 kWh) oferuje zasięg ok. 320 km według WLTP.

Również wśród samochodów osobowych ostatnie miesiące przyniosły kilka spektakularnych rekordów zasięgu. Lucid Air osiągnął 1205 km na jednym ładowaniu, podobnie jak Mercedes EQS (z zapasem), a pickup Chevrolet Silverado EV Max Range Work Truck (WT) pokonał 1704,5 km bez ładowania.
Listopadowy debiut
Model PV5 będzie oficjalnie prezentowany w listopadzie 2025 roku na targach Solutrans w Lyonie, a jego wprowadzenie do sprzedaży w Europie zaplanowano na 2026 rok. Nowy rekord może przekonać wymagających klientów z branży użytkowej. Obecnie mogą się obawiać, że samochody elektryczne nie zapewniają odpowiednich zasięgów, co będzie przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu firmy.
W tej branży wciąż królują diesle – ale wynik Kii wskazuje, że elektryczne samochody dostawcze mogą sprawdzić się nie tylko w krążeniu po mieście (np. w firmach kurierskich) i z lekkim ładunkiem, ale także w zastosowaniach, w których wyjeżdża się poza teren zabudowany, a samochód jest wypełniony ładunkiem aż po brzegi.
PMA

