„Prawo musi nadążać za rzeczywistością”
— Dostrzegamy zjawisko rosnącej popularności poruszania się hulajnogami elektrycznymi i to przez coraz młodsze osoby, Ministerstwo Infrastruktury nie pozostaje wobec tego obojętne. Staramy się podążać za rozwojem technologicznym, bo prawo powinno reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Dlatego zdecydowaliśmy o obowiązku stosowania kasków ochronnych do 16 roku życia — zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Obecnie kaski są jedynie zalecane, ale statystyki nie pozostawiają wątpliwości – urazy głowy to aż jedna trzecia wszystkich obrażeń użytkowników hulajnóg elektrycznych. Jak podkreślają eksperci, noszenie kasku może zmniejszyć ryzyko takich urazów nawet o 44 proc. – czytamy na stronie gov.pl.
— Przyjrzeliśmy się tym przepisom i zbadaliśmy ich wpływ na bezpieczeństwo. W Polsce musimy wypracować własne, mądre i akceptowalne społecznie prawo, które uchroni nasze dzieci przed skutkami wypadków na rowerze czy hulajnodze elektrycznej — dodał minister Klimczak.
„Dzieci lecą twarzą w asfalt”
O konieczności zmian od miesięcy mówią chirurdzy dziecięcy. W Świętokrzyskim Centrum Pediatrii w Kielcach tylko w pierwszym półroczu 2025 r. odnotowano ponad 50 przypadków dzieci trafiających na ostry dyżur po wypadkach na hulajnogach. Rok wcześniej było ich 70.
— Dziecko spada z hulajnogi, leci twarzą w asfalt. Mamy złamania żuchwy, urazy klatki piersiowej, jamy brzusznej. Często jeżdżą, patrząc w telefon, nie zwracając uwagi na cokolwiek innego. Mieliśmy pacjenta, który wjechał wprost pod tira — relacjonował dr hab. Przemysław Wolak, świętokrzyski konsultant ds. chirurgii dziecięcej na portalu tvn24.pl.
Kaski ratują życie. Polacy z nich nie korzystają
Metaanaliza norweskich naukowców potwierdza – kaski redukują ryzyko poważnych urazów głowy aż o 60 proc. Tymczasem dane Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) są zatrważające – w Polsce kaski zakłada jedynie 6 proc. użytkowników hulajnóg i 25 proc. rowerzystów.
— Z perspektywy Instytutu Transportu Samochodowego, który od dekad analizuje przyczyny wypadków drogowych i ich skutki, wprowadzenie obowiązku zakładania kasków ochronnych przez dzieci poruszające się na hulajnogach elektrycznych i rowerach jest rozwiązaniem jak najbardziej słusznym – mówi Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Dodatkowo, wprowadzenie obowiązku stosowania kasków wpisuje się w kompleksowe podejście do edukowania najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nowe przepisy mają być włączone do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Czy zmiana spotka się z akceptacją użytkowników i rodziców? Czas pokaże. Jedno jest pewne, bo jak mówią lekarze: „To nie my, a kaski ratują dzieciom życie”.
OW

