Prawo o ruchu drogowym

Kaski na elektrycznych jednośladach obowiązkowe. Nowelizacja z prezydenckim podpisem

Nowe przepisy wprowadzają obowiązek używania kasków ochronnych przez kierującego rowerem, rowerem z napędem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniem transportu osobistego (UTO)
Źródło zdjęcia: EPL

Podpisana właśnie przez Prezydenta RP ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Regulacja wprowadza szereg ważnych zmian, które dotyczą najmłodszych, ale nie tylko. Ma być bezpieczniej. Obowiązkowe kaski dla poruszających się rowerami i hulajnogami, wcześniejsze prawo jazdy ale pod warunkami, przedłużone buspasy dla aut elektrycznych, cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy, czy odebrane uprawnienia za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h poza obszarem zabudowanym – to tylko niektóre zmiany, które wejdą w życie.

  • Obowiązkowe kaski do 16 roku życia
  • Prawo jazdy od 17 roku życia, ale jazda z opiekunem
  • Dwuletni okres próbny dla młodych stażem kierowców
  • Redukcja punktów karnych? Tak, ale nie za wszystkie wykroczenia
  • Odebranie prawo jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza obszarem zabudowanym
  • „Elektryki” i „wodorowce” na buspasach do końca 2027 roku

Kaski na elektrycznych jednośladach obowiązkowe

Nowe przepisy (opracowane w Ministerstwie Infrastruktury – przyp. red.) wprowadzają obowiązek używania kasków ochronnych przez kierującego rowerem, rowerem z napędem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniem transportu osobistego (UTO) – w odniesieniu do osób, które nie ukończyły 16 roku życia. Obowiązek używania kasków ochronnych będzie dotyczył także dziecka w wieku do 7 lat przewożonego na rowerze, rowerze z napędem, wózkiem rowerowym albo w przyczepce rowerowej.

Obowiązek używania kasków ochronnych nie będzie dotyczył dzieci w wieku do lat 7 przewożonych rowerem w dodatkowym siodełku lub foteliku bezpieczeństwa oraz przewożonych w przyczepie rowerowej, wózku rowerowym lub rowerem przeznaczonym do przewozu osób, jeżeli korzystają z pasów bezpieczeństwa zamontowanych fabrycznie.

Kaski na elektrycznych jednośladach obowiązkowe. Nowelizacja z prezydenckim podpisem - hulajnogi elektryczne 2

Hulajnoga elektryczna? Od 13 roku życia  

Przyjęto także zmianę podwyższającą z 10 do 13 roku życia wiek dziecka kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze.

Prawo jazdy wcześniej, ale pod warunkami

Nowelizacja wprowadza możliwość kierowania samochodami osobowymi (kat. B prawa jazdy) przez osoby, które osiągnęły wiek 17 lat, z doświadczonym kierowcą (opiekunem). Obniżenie dolnej granicy wiekowej odbywa się na wzór innych państw Unii Europejskiej. Prawo jazdy kategorii B jest wydawane 17-latkom m.in. w Austrii, Estonii, Francji, Danii, Luksemburgu, Holandii oraz w Niemczech.

Młody kierowca do ukończenia 18 roku życia będzie korzystał z prawa jazdy na specjalnych zasadach. Prawo jazdy 17-latka będzie ważne tylko w Polsce. Co najważniejsze, jego uzyskanie będzie się wiązało z doskonaleniem umiejętności kierowania pojazdem, ponieważ kierowca taki będzie musiał jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy, przez pół roku od otrzymania prawa jazdy lub do ukończenia 18 lat.

Osoba towarzysząca będzie musiała mieć ukończone co najmniej 25 lat, posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat, nie może mieć zakazu prowadzenia pojazdów orzeczonego w ciągu ostatnich 5 lat oraz nie może znajdować się pod wpływem alkoholu czy narkotyków.

Do czasu ukończenia 18 lat nie będzie można także przewozić osób taksówką ani wykonywać transportu drogowego rzeczy, np. jako kurier.

Okres próbny dla młodych stażem kierowców

Ustawa wprowadza dwuletni okres próbny dla osób, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B (w przypadku młodych kierowców – trzyletni okres próbny lub do ukończenia przez kierowcę 20 lat). W okresie próbnym kierujący pojazdem będą objęci surowszymi regulacjami. Obowiązywał ich będzie limit 0,0 promila alkoholu we krwi lub 0,0 mg w 1 dm3 wydychanego powietrza oraz 0,0 ng/ml środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie.

Kierowca, który w okresie próbnym przekroczy liczbę 12 punktów karnych, będzie miał obowiązek ukończenia praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Popełnienie dwóch wykroczeń w okresie próbnym będzie skutkowało wydłużeniem go o 2 lata.

Zatrzymywanie prawa jazdy

Kolejnym rozwiązaniem jest zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości dopuszczalnej o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.

Większość ofiar śmiertelnych to skutek wypadków drogowych poza obszarem zabudowanym, spowodowanych jazdą z nadmierną prędkością, dlatego w ocenie MI konieczne jest rozszerzenie obecnego przepisu obejmującego zatrzymywanie prawa jazdy na obszarze zabudowanym na takie drogi.

Cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy

Częstym zjawiskiem jest łamanie zakazu jazdy samochodem w okresie zatrzymanego prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h. Dotychczas groziło za to jedynie przedłużenie zakazu do 6 miesięcy.  Po zmianach, osoba kierująca pojazdem pomimo zatrzymania jej prawa jazdy lub elektronicznego prawa jazdy, będzie karana cofnięciem uprawnień.

Redukcja punktów karnych nie za wszystkie wykroczenia

Nowym rozwianiem jest ograniczenie w możliwości redukcji punktów karnych za najcięższe w skutkach wykroczenia, m.in. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle, a także drastyczne przekraczanie prędkości.

Obniżenie wieku kierowców wykonujących krajowe przewozy drogowe osób

Ustawa przewiduje także obniżenie wieku kierowców autobusów wykonujących krajowe przewozy osób, a tym samym wpisuje się w działania rządu związane z walką z deficytem kierowców zawodowych. Dzięki tym zmianom, już 18 letni kierowca zawodowy będzie mógł wykonywać przewozy na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km.

Korzystanie z buspasów

Podpisana nowelizacja kodeksu drogowego wprowadza ponadto możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy zespołów ratownictwa medycznego, również bez włączonych sygnałów świetlnych i dźwiękowych, a do 31 grudnia 2027 roku przedłużona zostaje możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy elektryczne i napędzane wodorem- o czym informowaliśmy już na elektromobilni.pl.

Kaski na elektrycznych jednośladach obowiązkowe. Nowelizacja z prezydenckim podpisem - Toyota Mirai 2023 15
Auta napędzane wodorem będą mogły korzystać z buspasów do końca 2027 roku

Egzamin państwowy również poza granicami administracyjnymi miast

Umożliwione zostanie przeprowadzanie egzaminów państwowych w zakresie kategorii C, C+E i T prawa jazdy (pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t, pojazdy członowe np. ciągnik siodłowy z naczepą oraz ciągniki rolnicze z przyczepą), w części praktycznej, na placu manewrowym zlokalizowanym poza obszarami administracyjnymi miast. Przeniesienie miejsca praktycznej części egzaminu wpłynie na urealnienie egzaminu oraz nie obciąży dodatkowo, w wielu przypadkach bardzo nasilonego ruchu miejskiego, udziałem w nim ciężkich pojazdów przeznaczonych do nauki jazdy oraz egzaminowania.

Opracowanie: PM

Źródło: PAP

REKLAMA