Europejski sektor automotive

Jato: Chińskie marki w natarciu. Rynek samochodowy w sierpniu na plusie

Europejski rynek motoryzacyjny wciąż się dynamicznie rozwija i zmienia. Zyskują elektryki i hybrydy, a chińskie marki przestają być egzotyką
Źródło zdjęcia: EPL

– Europejski rynek nowych samochodów osobowych zanotował w sierpniu wzrost o 5 procent
– Z danych Jato Dynamics wynika, że to nie tylko miesiąc mocniejszych rejestracji aut elektrycznych i hybryd plug-in
– To także przełomowy moment dla chińskich producentów
– Chińczycy po raz pierwszy sprzedali więcej aut niż na przykład Renault i Audi

Jato- Polska jednym z motorów

Sierpień 2025 okazał się miesiącem wyraźnych przetasowań na europejskim rynku motoryzacyjnym. Według raportu Jato Dynamics, w 28 krajach Europy zarejestrowano łącznie 790 177 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 5 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Motorem napędowym były zwłaszcza rynki Niemiec (+5 proc.), Polski (+15 proc.), Hiszpanii (+18 proc.) i Austrii (+25 proc.).

Jato: Chińskie marki w natarciu. Rynek samochodowy w sierpniu na plusie - 20250822 063028

Jednym z najciekawszych trendów sierpnia był rosnący udział samochodów z napędem elektrycznym. Rejestracje aut w pełni bateryjnych (BEV) wzrosły o 27 procent, osiągając rekordowy udział w rynku na poziomie 20,2 procent. Od początku roku w Europie przybyło już 1,54 miliona takich pojazdów. – Popyt na BEV jest wyraźny, ale jego skala może wydawać się mniejsza, jeśli zestawi się ją z ogromną promocją elektromobilności w Europie – zauważa Felipe Munoz, analityk globalny Jato Dynamics.

PHEV-y górą

Jeszcze lepszy wynik zanotowały hybrydy typu plug-in (PHEV). W sierpniu zarejestrowano niemal 84 tysiące takich aut, czyli o 59 procent więcej niż rok wcześniej. Udział PHEV w rynku wzrósł do 10,6 procent. Szczególnie mocno w tym segmencie zaznaczyli swoją obecność chińscy producenci, którzy zwiększyli sprzedaż z zaledwie 779 egzemplarzy w sierpniu 2024 roku do ponad 11 tysięcy w tym roku. Największe sukcesy odniosły modele BYD Seal U, Jaecoo J7 oraz MG HS, które znalazły się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych hybryd plug-in w Europie.

To właśnie chińskie marki były największym zaskoczeniem miesiąca. W sierpniu zarejestrowano 43,5 tysiąca samochodów pochodzących z Państwa Środka – aż o 121 procent więcej niż rok wcześniej. Co ważne, łączna sprzedaż chińskich producentów była wyższa niż wyniki osiągnięte przez Audi (41,3 tys.) i Renault (37,8 tys.).

Europejscy konsumenci pozytywnie reagują na coraz bogatszą i konkurencyjną ofertę z Chin – komentuje Munoz. – Wygląda na to, że producenci ci skutecznie przełamali barierę wizerunkową, z którą długo się borykali.

Ranking

Na szczycie rankingu modeli wciąż pozostaje Volkswagen. Najchętniej rejestrowanym samochodem w sierpniu był T-Roc, który mimo ośmiu lat obecności na rynku wciąż znajduje nowych klientów. W minionym miesiącu sprzedaż tego modelu wzrosła o 14 procent, do blisko 14,7 tysiąca egzemplarzy.

Dobry wynik osiągnął również większy Tiguan, który uplasował się na czwartym miejscu, notując wzrost o 23 procent. Hyundai Tucson, główny rywal Tiguana, zakończył miesiąc na szóstej pozycji z imponującym wzrostem 28 procent.

W segmencie aut elektrycznych niezmiennie prowadzi Tesla Model Y, mimo że jej rejestracje spadły o 38 procent w ujęciu rocznym. To jednak wciąż najchętniej wybierany elektryk w Europie w okresie styczeń–sierpień 2025.

Sierpień potwierdził, że europejski rynek motoryzacyjny wciąż się odbudowuje, ale też dynamicznie zmienia. Zyskują elektryki i hybrydy, a chińskie marki przestają być egzotyką – stają się pełnoprawnym graczem, zdolnym konkurować z największymi producentami ze Starego Kontynentu.

OW

REKLAMA