Home Pojazdy Dostawcze Toyota Japoński producent prezentuje nową generację ogniw paliwowych

Toyota

Japoński producent prezentuje nową generację ogniw paliwowych

Toyota

Japoński producent prezentuje nową generację ogniw paliwowych

Toyota wprowadziła w 2014 roku na rynek swój pierwszy pojazd elektryczny na ogniwa paliwowe MIRAI
Fot. Toyota
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Toyota ogłosiła opracowanie trzeciej generacji systemu ogniw paliwowych (3rd Gen FC System), który ma wyznaczać nowy standard w sektorze komercyjnym. Dzięki większej trwałości, lepszej efektywności i niższym kosztom produkcji, nowy system stanie się kluczowym elementem realizacji strategii wodorowej koncernu. Jego światowa premiera odbędzie się 19 lutego 2025 roku na targach H2 & FC EXPO w Tokio.

Większy potencjał

Toyota Motor Corporation ogłosiła opracowanie systemu trzeciej generacji ogniw paliwowych (3rd Gen FC System), który stanowi kolejny krok w kierunku budowy „społeczeństwa wodorowego”. Nowa technologia została zaprojektowana z myślą o sektorze komercyjnym i charakteryzuje się trwałością porównywalną z konwencjonalnymi silnikami Diesla. Dzięki znacznym ulepszeniom w zakresie wydajności, efektywności paliwowej oraz redukcji kosztów produkcji, kolejna generacja ogniw paliwowych ma jeszcze większy potencjał do zastosowania w różnych branżach. Wdrożenia systemu planowane jest na rynek Japonii, w Europie, w Ameryce Północnej i Chinach po 2026 roku – chwali się koncern w komunikacie prasowym.

Odsłona w Tokio

Premiera nowego systemu odbędzie się 19 lutego 2025 roku podczas targów H2 & FC EXPO w Tokio. Toyota traktuje wodór jako kluczowy element w osiąganiu neutralności węglowej i aktywnie współpracuje z partnerami z różnych sektorów, promując inicjatywy związane z jego produkcją, transportem, magazynowaniem i użytkowaniem.

Aby przyspieszyć wdrażanie technologii ogniw paliwowych, konieczny jest ich stały rozwój, a trzecia generacja systemu – według zapowiedzi koncernu – stanowi przełom w tym zakresie.

MIRAI

Przypomnijmy, że Toyota wprowadziła na rynek swój pierwszy pojazd elektryczny na ogniwa paliwowe – MIRAI – w 2014 roku. Od tego czasu sprzedano około 28 000 egzemplarzy w ponad 30 krajach. Od 2019 roku firma dostarcza również swoje systemy FC (Fuel Cell) do innych zastosowań, w tym do autobusów, kolei oraz stacjonarnych generatorów energii. Do tej pory dostarczono ponad 2 700 jednostek do ponad 100 klientów na całym świecie. W Japonii Toyota współpracuje z licznymi partnerami, zwłaszcza w Tokio i prefekturze Fukushima, nad implementacją tej technologii w sektorze komercyjnym.

Dwa lata temu, na łamach elektromobilni.pl, informowaliśmy także o nawiązaniu współpracy Toyoty z francuskim producentem samochodów ciężarowych Hyliko, który opracuje dwa modele dużych ciężarówek z bezemisyjnym napędem wodorowym. Japoński koncern wyposażył je w moduły ogniw paliwowych drugiej generacji – z resztą – produkowane w Europie.

3rd Gen

Nowy system został opracowany na podstawie opinii klientów oraz doświadczeń zdobytych podczas testów i demonstracji. Wśród kluczowych cech 3rd Gen FC System znajdują się, m.in.: dwukrotnie większa trwałość w porównaniu z poprzednią generacją, osiągająca poziom podobny do silników wysokoprężnych, a także poprawiona efektywność paliwowa o 20 proc., co przekłada się na większy zasięg pojazdów. Dzięki innowacjom w konstrukcji ogniw oraz procesach produkcyjnych udało się również znacząco obniżyć koszty produkcji – informuje Toyota.

Łatwa integracja

Nowy system jest przeznaczony do szerokiego zakresu zastosowań – od pojazdów pasażerskich, przez ciężarówki, aż po generatory stacjonarne, koleje i statki. Kompaktowa konstrukcja ułatwia integrację z różnymi pojazdami komercyjnymi. W przypadku samochodów osobowych zwiększona efektywność paliwowa zapewnia większy zasięg, natomiast dla pojazdów ciężarowych nowy system oferuje wysoką moc oraz trwałość na poziomie silników Diesla.

Inne ciekawostki Toyoty

Koncern kontynuuje działania – jak sam to nazywa – na rzecz „społeczeństwa wodorowego”, współpracując z rządami lokalnymi, firmami oraz organizacjami branżowymi. Na targach H2 & FC EXPO w Tokio, które odbędą się w dniach 19–21 lutego 2025 roku, Toyota zaprezentuje nie tylko nowy system FC, ale także inne innowacyjne rozwiązania, takie jak elektrolizery wody i przenośne wkłady wodorowe. Podczas wydarzenia odbędzie się również prezentacja pt. „Wysiłki Toyoty na rzecz realizacji społeczeństwa wodorowego”, którą poprowadzi Mitsumasa Yamagata, prezes Hydrogen Factory.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory