Platforma SEA to autorski koncept technologiczny chińskiego potentata na rynku motoryzacyjnym – Geely Holding. Geely rozwija własne marki, jak np. ZEEKR, który obecnie trafia na europejski rynek, jest również właścicielem Volvo czy współwłaścicielem Smarta. Jesienią ubiegłego roku firma ElectroMobility Poland podpisała z Geely Holding umowę licencyjną, w ramach której dedykowana dla samochodów elektrycznych platforma SEA zostanie udostępniona dla projektu.
Bez kompromisów
– SEA, czyli Sustainable Experience Architecture cechuje się modułowością, elastycznością i trwałością. Głównym celem tego projektu było zapewnienie możliwości budowania pozytywnego doświadczenia u użytkowników, bez kompromisów – powiedział Yang Yu, Director of iVAC (intelligent vehicle architecture), Zeekr Intelligent Technology.
Jak podkreśla Yang Yu, stosowana przez Geely platforma umożliwiająca tworzenie pojazdów elektrycznych kładzie nacisk na bezpieczeństwo, pewność prowadzenia oraz aspekty związane z komfortem m.in. redukcją drgań i hałasów przenoszonych do wnętrza pojazdu.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
– Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno użytkowników samochodów budowanych z wykorzystaniem naszej architektury, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego – dodał Yang Yu. Zdaniem Marka Kapuścińskiego, głównego inżyniera architektury podwozia ElectroMobility Poland architektura SEA to coś więcej niż płyta podłogowa i towarzyszące jej układy.
– To cały zespół zależności technicznych i know-how, które kryje się w komponentach często niewidocznych bezpośrednio dla końcowego użytkownika, ale dających odczucie prawdziwej jakości, radości z użytkowania samochodu, jego zdolności do przyspieszania, hamowania, bezpieczeństwa, komfortu, przestrzeni – podkreślił Kapuściński.
Skalowalna technologia
Opracowana przez Geely Holding technologia SEA jest wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.
Platforma SEA na bazie, której powstanie Izera, jest już wykorzystywana w dostępnych na rynku europejskim samochodach elektrycznych SMART #1 nowe Volvo EX30.
– Za chwilę pojawi się SMART #3 i ZEEKR X. Są to samochody, które mają unikalne charaktery, w percepcji klienta są zupełnie inne, a wykorzystują te same rozwiązania techniczne. I tak będzie też z Izerą – powiedział Tomasz Mydłowski, kierownik integracji pojazdu ElectroMobility Poland.
Wykorzystanie potencjału technologicznego architektury SEA, daje możliwość budowy co najmniej trzech różnych samochodów: SUV-a, hatchbacka i kombi (SW).
– Główne różnice między nimi będą polegały na takich parametrach jak zwis tylny (dający większą przestrzeń), czy wysokość samochodu – stwierdził Marek Kapuściński.
Konkurencyjna architektura
Architektura, pozyskana przez ElectroMobility Poland w ramach partnerstwa z Geely jest obecnie i będzie konkurencyjna rynkowo za kilka lat, czyli w momencie wdrożenia samochodu do produkcji oraz później.
– Założenie jest takie, żeby samochód był konkurencyjny w każdym momencie jego istnienia na rynku. Mówimy tutaj nie tylko o takich systemach jak układ napędowy, ze szczególnym uwzględnieniem baterii, ale też możliwościach oferowanych przez elektronikę pokładową – podkreślił Marek Kapuściński.