Czy Hyundai Ioniq 5 jest SUV-em? Zdania na ten temat są podzielone – niektórzy wskazują, że rzeczywiście ma podniesioną, masywną sylwetkę, niczym inne propozycje z wyjątkowo popularnego segmentu. Inni widzą w nim raczej hatchbacka, tyle że nieco przerośniętego, a 650-konną wersję N nazywają hot hatchem.
Teraz pojawi się bardziej terenowa odmiana
To argument dla tych, którzy głosują jednak na „SUV-owość” Ioniqa 5. Samochód w wersji o nazwie XRT jest testowany, a fotografowie z portalu The Korean Car Blog uwiecznili prototypowe egzemplarze na zdjęciach. Auto póki co jeździ przykryte kamuflażem, utrudniającym wypatrzenie szczegółów stylistycznych. Widać jednak, że prototyp ma duże, czerwone haki z przodu, ułatwiające wyciąganie auta z kłopotów i… dodające offroadowego charakteru. Pojawią się także większe koła na bardziej „mięsistych” oponach i zmodyfikowane progi i zderzaki. Co jeszcze? Nie zabraknie relingów dachowych (zapewne w opcji zagości też bagażnik dachowy, a być może również i namiot) i listwy świetlnej LED poprawiającej widoczność w „dzikich”, ciemnych miejscach daleko poza miastem. Samochód ma trafić na rynek Stanów Zjednoczonych.
Czy Hyundai Ioniq 5 XRT będzie radził sobie poza asfaltem?
Nie będzie to na pewno model terenowy w rodzaju Jeepa Wranglera, ale kilka modyfikacji sprawi, że Ioniq 5 na pewno dobrze poradzi sobie podczas dojazdu na kemping czy plażę. Auto otrzyma system Hyundai E-Terrain. To układ, który można zobaczyć w akcji już w przypadku modelu Genesis GV70, będącego najlepiej sprzedającym się elektrycznym modelem tej marki w Stanach Zjednoczonych (1900 egzemplarzy sprzedanych w pierwszej połowie roku).
Tryb steruje pracą układu ESC i rozdziałem momentu obrotowego. Jego zadaniem jest zwiększanie przyczepności i kontroli nad pojazdem w trudnych warunkach i na różnych nawierzchniach, takich jak śnieg, piasek i błoto. W zależności od sytuacji, na tył lub przód może wędrować od 100:0 do 0:100 mocy.
Hyundai radzi sobie dobrze
Według danych Motor Intelligence, Hyundai Motor Group, w tym Kia i Genesis, odpowiadały za 10% sprzedaży pojazdów elektrycznych w USA w drugim kwartale 2024 roku. To oznacza, że koreańska grupa wyprzedziła Forda (7,4%) i GM (6,3%).
Samochody w terenowym stylu, na „poważniejszych” oponach i z rasowymi dodatkami stylistycznymi są w USA popularne – odpowiednie wersje oferuje np. Subaru w przypadku modeli Crosstrek i Outback. Do tej pory raczej nie było jednak bardziej „przygodowych” wersji modeli elektrycznych. Takiej odmiany nie oferuje np. Tesla. Z kim więc będzie rywalizować Hyundai Ioniq 5 XRT? Przede wszystkim z Fordem Mustangiem Mach-E w wersji Rally, a także z nadchodzącym Rivianem R3X.
Czy tego typu Hyundai mógłby sprawdzić się w Europie? Terenowe opony i relingi dachowe z pewnością pogorszą parametry w kwestii zasięgu, jednocześnie z pewnością nie będziemy tu mówić o aucie, które zawstydzi swoimi zdolnościami poza asfaltem typowe terenówki. Interesująca stylistyka mogłaby jednak przekonać nabywców, a Ioniq 5 miałby wyjątkowo szeroką gamę modelową – od modelu supersportowego po uterenowiony. Byłoby na rynku po prostu ciekawiej.
MA