Umowa na rzecz elektromobilności

Impact pozyskał finansowanie na bateryjny projekt

Fabrykę w Pruszkowie, zaprojektowano do produkcji baterii typu heavy-duty
Źródło zdjęcia: Impact

– Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i polska firma Impact Clean Power Technology zawarły porozumienie o dofinansowanie projektu, który może odmienić oblicze elektromobilności
– NCBR wesprze prace nad innowacyjną platformą Battery Management System, zapewniającą najwyższy poziom bezpieczeństwa funkcjonalnego i cybernetycznego z wbudowanymi algorytmami sztucznej inteligencji
– Na realizację projektu przeznaczono 6,6 miliona złotych z Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki

LMFP

Jak czytamy w komunikacie prasowym – Projekt „Opracowanie innowacyjnej platformy Battery Management System (BMS) zarządzającej baterią litowo-jonową z wbudowanymi algorytmami AI zwiększającymi efektywność i poprawność wykorzystania baterii, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa” odpowiada na kluczowe wyzwania współczesnego rynku, takie jak optymalizacja wydajności baterii, poprawa bezpieczeństwa, wydłużenie cyklu życia ogniw, w tym ogniw nowych, wchodzących technologii (np. LMFP), które zgodnie z aktualnym stanem techniki znajdują się w fazie badań laboratoryjnych.

Wypowiedź Bożeny Lublińskiej-Kasprzak, zastępczyni dyrektora NCBR, brzmi jak zapowiedź rewolucji:

W ramach programu FENG wspieramy innowacyjne projekty, które mają szansę zmienić rzeczywistość wokół nas. Projekt firmy Impact ma potencjał przyspieszenia transformacji rynku transportu w kierunku zero- i niskoemisyjnym, zwiększając niezawodność i efektywność baterii stosowanych w pojazdach elektrycznych. Zyska na tym nie tylko środowisko, ale także całe społeczeństwo – podkreśliła Lublińska-Kasprzak.

GenAI

A na czym skupią się prace realizowane dzięki dofinansowaniu? W komunikacie zaznaczono, że projekt obejmuje badania i rozwój platformy zarządzania bateriami z algorytmami AI (GenAI). Jego celem jest optymalizacja wykorzystania baterii litowo-jonowych, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

„Dzięki integracji z autorskimi algorytmami AI, system będzie mógł dynamicznie reagować na zagrożenia, analizować dane w czasie rzeczywistym i zapewniać ciągłość działania nawet w trudnych warunkach. To szczególnie istotne w transporcie publicznym i ciężkim, gdzie każda awaria może mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa ludzi i infrastruktury” – czytamy na stronie gov.pl.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Ponadto BMS stanowić będzie przełom technologiczny, który może wyznaczyć nowe standardy w branży. Oferowana zdolność systemu do adaptacji do różnych typów ogniw otwiera nowe możliwości dla producentów baterii i pojazdów, co może istotnie zmienić dynamikę całego łańcucha dostaw w sektorze elektromobilności, pozwalając skutecznie konkurować z pojazdami o napędzie spalinowym – zwracają uwagę eksprci.

Co wiemy o Impact?

Impact Clean Power Technology, to polska spółka specjalizująca się w projektowaniu i produkcji zaawansowanych systemów bateryjnych, wykorzystywanych m.in. w transporcie publicznym, przemyśle, telekomunikacji i magazynowaniu energii. To lider rodzimych rozwiązań e-mobility, obecny również na rynkach europejskich i globalnych.

Niedawno firma uruchomiła GigafactoryX – nowoczesną fabrykę w Pruszkowie, zaprojektowaną do produkcji baterii typu heavy-duty. Nowa, wysoce zautomatyzowana linia produkcyjna znacząco zwiększy zdolności wytwórcze firmy, z 2500 do co najmniej 16 000 akumulatorów litowo-jonowych rocznie. Oznacza to, że kompletny system bateryjny dedykowany do ciężkiego transportu będzie produkowany co 11 minut.

Portfolio firmy obejmuje nie tylko systemy dla transportu, ale również stacjonarne magazyny energii, wspierające rozwój odnawialnych źródeł i niskoemisyjnej energetyki. Ponadto, Impact to firma z silnym zapleczem badawczo-rozwojowym – posiada własne laboratoria, a jej rozwiązania były wdrażane w rozmaitych sektorach, od autobusów poprzez robotykę aż po energetykę przemysłową

OW

REKLAMA