149 900 zł – od takiej kwoty rozpoczyna się cennik nowej Skody Elroq. O jakim aucie mówimy? To mierzący 4,5 metra crossover, zbudowany na tej samej platformie MEB, co np. VW ID.3. Skoda jest jednak tańsza od Volkswagena. Marka zapowiadała, że będzie to model elektryczny w cenie spalinowego. Porównywalny wielkościowo Karoq jest wyjściowo tańszy o 40 000 złotych, osiąga jednak znacznie mniejszą moc i ma ręczną skrzynię biegów. Jeśli zrównamy parametry modeli i od ceny Elroqa odliczymy jeszcze rządowe dotacje, kwoty robią się porównywalne lub nawet niższe na korzyść auta EV.
Bazowo – 170 KM i 55 kWh pojemności akumulatora brutto
Taka wersja nosi nazwę Elroq 50. Osiąga 375 km zasięgu WLTP, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,0 s. W wyposażeniu seryjnym bazowego Elroqa znalazły się: wnętrze w stylistyce Studio, stalowe obręcze kół (o wyjątkowo dużym jak na „stalówki” rozmiarze 19 cali), klimatyzacja automatyczna, 13-calowy ekran systemu multimedialnego, bezkluczykowe uruchamianie auta, czujniki parkowania z tyłu wraz z kamerą cofania, a także m.in. reflektory LED.
Zapewne większość egzemplarzy będzie dodatkowo wyposażonych w sensownie skonfigurowane pakiety Smart lub Clever. Ten pierwszy obejmuje czujniki parkowania z przodu i z tyłu, nawigację, podgrzewane fotele i kierownicę, dwustrefową klimatyzację, wybór trybu jazdy i przygotowanie pod hak holowniczy. Ten drugi (kosztuje, w zależności od wersji, 13 450 lub 12 100 zł) jest bogatszy jeszcze o dostęp bezkluczykowy, ładowarkę indukcyjną, przyciemniane szyby, dodatkowe elementy wyciszenia wnętrza, adaptacyjny tempomat, gniazdo USB-C z tyłu oraz Travel Assist.
Nieco droższy jest pakiet Plus (20 350-21 650 zł). W jego skład wchodzą: reflektory Full LED Matrix, bezdotykowe otwieranie i zamykanie pokrywy bagażnika oraz boczne poduszki powietrzne w drugim rzędzie.
Kolejna wersja w obecnej gamie to Skoda Elroq 85
Taki samochód ma akumulator o pojemności 82 kWh brutto i silnik osiągający 286 KM. Tak jak w przypadku wersji bazowej, napęd wędruje tu tylko na tylną oś. Zasięg według WLTP sięga 580 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,6 s.
Elroq 85 kosztuje od 193 200 zł. Ma wyjściowo bogatsze wyposażenie: nie trzeba dopłacać m.in. za wnętrze w stylistyce Loft, aluminiowe felgi (19 cali), dwustrefową klimatyzację, nawigację, system bezkluczykowy, podgrzewaną kierownicę, adaptacyjny tempomat czy przygotowanie pod hak holowniczy.
Nowe wersje wkrótce
Wkrótce – czyli na początku przyszłego roku – oferta Skody zostanie uzupełniona o odmianę „środkową”. Elroq 60 ma akumulator 63 kWh brutto i osiąga 204 KM. Zasięg: 440 km. Napęd – także na tył. Taki samochód został wyceniony na 159 900 zł, mówimy więc prawdopodobnie o odmianie z potencjałem na bycie najpopularniejszą. Łączy wciąż korzystną cenę z zauważalnie większym akumulatorem.
W późniejszym terminie gamę uzupełni wersja 4×4 (czyli z dodatkowym silnikiem z przodu) 85x o mocy 299 KM. Zasięg: 580 km. Cen tej wersji jeszcze nie znamy.
Czy Elroq zamiesza na rynku? Ma ku temu wszelkie argumenty. Jest nowoczesny, atrakcyjnie wygląda i kosztuje mniej od rywali. Najgroźniejszym okaże się zapewne Kia EV3, kosztująca wyjściowo od 166 900 zł i osiągająca 204 KM. Rywalizacja między Elroqiem 60 i tym modelem będzie zażarta.
MA