Czy samochody elektryczne są droższe od spalinowych? Jeszcze niedawno odpowiedź brzmiałaby „zazwyczaj tak”. Teraz auta elektryczne często tanieją, a spalinowe – wręcz przeciwnie. Biorąc pod uwagę modele o podobnych parametrach (moc, wielkość) i uwzględniając rządowe dopłaty, zakup EV może okazać się tańszy.
W toku eksploatacji różnice rosną
To oczywiście zależy od wielu czynników, takich jak kwestia tego, gdzie ładujemy auto (w domu, czy na publicznych ładowarkach, czy mamy fotowoltaikę lub abonament na ładowarki?) i ile jeździmy. Eksploatacja EV jest jednak zazwyczaj tańsza od użytkowania auta spalinowego. Wynika to z konstrukcji samochodów elektrycznych. Nie trzeba w nich zmieniać oleju czy rozrządu, szansa na kosztowne usterki też jest mniejsza.
Badanie JD Power
Firma JD Power sprawdziła, ile można zaoszczędzić (lub ile trzeba dopłacić), używając samochodu elektrycznego w poszczególnych stanach USA. Wzięto pod uwagę zarówno koszty zakupu, jak i użytkowania przed pięcioletni okres.
Jakie wnioski płyną z raportu? W ciągu pięciu lat, we wszystkich stanach oprócz dwóch, koszty EV są niższe.
Mieszkańcy Nevady zaoszczędzą najwięcej
Tam zebrana w pięć lat oszczędność sięga 9216 dolarów (36 212 zł). W Illinois to 8751 USD (34 385 zł), w Kolorado – 8493 USD (33 372 zł). Tak dzieje się również za sprawą stanowych dopłat – np. w Kolorado kierowcy otrzymują 5000 dolarów (19 646 zł) dopłaty na zakup „elektryka”.
Z kolei w Nowym Jorku, Massachusetts, Utah, Arizonie i Nowym Meksyku oszczędności w ciągu pięcioletniej eksploatacji sięgają 6000 USD (23 500 zł).
Dwa wyjątki
Zachodnia Wirginia – oto stan, w którym to auto spalinowe przez pięć lat wychodzi o 1800 USD taniej (7100 zł). W Maine na „elektryku” teoretycznie traci się 1619 USD (6360 zł). Z kolei w stanie Vermont oszczędności, owszem, występują, ale wynoszą tylko… 29 dolarów (114 zł).
Ogólnie, średnio w całych Stanach Zjednoczonych auta EV pozwalają na osiągnięcie oszczędności na poziomie 3161 USD (12 420 zł) przez pięć lat. Jak mówią specjaliści z JD Power, „nabywcy muszą zmienić sposób oceny kosztów nowych samochodów na nowoczesnym rynku, ponieważ tradycyjna matematyka kładzie zbyt duży nacisk na cenę zakupu, a nie na szerszy obraz”. Warto jednak dodać, że wyliczenia dotyczą zakupu gotówkowego. Przy wynajmie długoterminowym różnica na niekorzyść EV przez trzy lata to średnio 1813 USD (7124 zł).
Obiecujące perspektywy
Czy koszty użytkowania samochodów elektrycznych będą spadać? Wiele na to wskazuje, również dlatego, że nowe auta EV są coraz bardziej ekonomiczne. Stabilizująca się kwestia utraty wartości powinna także pozytywnie wpłynąć na koszty wynajmu czy innych typów finansowania. Jedno jest pewne – do tematu kosztów należy podchodzić rzeczywiście szerzej, a nie tylko patrzeć na cenę zakupu. Wskazują na to twarde dane z całego świata.
MA