Trzy generacje Leaf
Pierwszy Nissan Leaf był prawdziwą rewolucją dla branży elektromobilności. Ten samochód pokazał, że auta EV potrafią być relatywnie przystępne i przyjemne w użytkowaniu. Był pierwszym modelem tego typu dla wielu użytkowników, którzy do dziś są wierni takiej technologii.
Jego druga generacja (od 2018 r.) miała już o wiele większą konkurencję na rynku, a od pewnego czasu nie odgrywa większej roli w statystykach sprzedaży. Rywale są nowocześniejsi. Nissan zamierza jednak wrócić do gry – i pomoże w tym trzecia odsłona Leafa.
Właśnie poznaliśmy wszystkie szczegóły na jej temat. To już nie jest hatchback – jak wcześniej – a crossover, zgodnie z obecnymi trendami. Dopracowana aerodynamika ma zniwelować straty spowodowane wyższą sylwetką (współczynnik oporu powietrza 0,25).

Nowa stylistyka
Stylistycznie nowy Leaf pasuje do najnowszej gamy Nissana – ale nawet na tle np. modelu Ariya wygląda nowocześniej i bardziej świeżo. Wysuwane klamki, przyciemniany panoramiczny dach i trójwymiarowy wzór tylnych świateł podkreślają modny charakter. Felgi mają 19 cali.

Wnętrze zaprojektowano z myślą o rodzinach: oferuje 437 litrów przestrzeni bagażowej, a także elektrycznie otwieraną klapę bagażnika.
Kokpit zdominowały dwa duże, 14,3-calowe wyświetlacze – jeden przed kierowcą, drugi centralny – które tworzą cyfrowe centrum sterowania oparte na systemie NissanConnect z wbudowanymi usługami Google.

Samochód korzysta z Map Google z inteligentnym planowaniem postojów na ładowanie, Asystenta Google do obsługi głosowej oraz sklepu Google Play, który umożliwia instalowanie aplikacji i serwisów streamingowych. Dodatkowo aplikacja NissanConnect Services pozwala zdalnie sprawdzić poziom naładowania baterii i przygotować wnętrze do jazdy.
Platforma znana z Ariyi
Technicznie Leaf bazuje na platformie CMF-EV, wspólnej z modelem Ariya. Zawieszenie typu MacPherson z przodu i wielowahaczowe z tyłu zapewnia pewne prowadzenie. Do wyboru są dwie wersje akumulatora – 52 kWh i 75 kWh – które oferują zasięg odpowiednio ponad 440 km oraz do 622 km w cyklu WLTP. Przy prędkości 130 km/h zasięg wynosi do 330 km, a przy 110 km/h: do 430 km. W topowej wersji silnik generuje 160 kW (217 KM) i 355 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przyspieszenie 0–100 km/h w 7,6 s. Mniejsza wersja o mocy 130 kW (177 KM) rozpędza się do setki w 8,6 s.
Szybkie ładowanie prądem stałym osiąga moc 150 kW, co pozwala odzyskać nawet 420 km zasięgu w pół godziny. Standardowe ładowanie AC ma moc 11 kW (7,4 kW w bazowej wersji). Leaf oferuje także funkcję Vehicle-to-Load (V2L) o mocy 3,6 kW, dzięki której może zasilać urządzenia elektryczne, a w przyszłości – dzięki technologii Vehicle-to-Grid (V2G) – także oddawać energię do sieci.

Wśród systemów wsparcia kierowcy znalazły się rozwiązania znane z wyższych segmentów: e-Pedal Step umożliwia jazdę bez używania hamulca, ProPILOT Assist z Navi-link utrzymuje prędkość i odległość od pojazdu poprzedzającego, a zestaw kamer 360° 3D z „widokiem przez maskę” i „szerokim widokiem z przodu” ułatwia parkowanie i manewry w mieście. Nie zabrakło systemów bezpieczeństwa takich jak autonomiczne hamowanie awaryjne, monitorowanie martwego pola czy ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Rywale nie śpią
Pod względem konkurencji Leaf celuje w ścisłą czołówkę segmentu kompaktowych elektryków. Na liście rywali znajdziemy Volkswagena ID.3, Cuprę Born, Renault Mégane E-Tech Electric, Peugeota e-308 czy Hyundaia Konę Electric, a także Skodę Elroq. Produkcja ruszy jeszcze w tym roku w brytyjskim zakładzie w Sunderland, który wykorzystuje energię z odnawialnych źródeł, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów wiosną 2026 roku. Czekamy na polskie ceny. Gdy się pojawią, będzie nam łatwiej umieścić Leafa wsród rywali i ocenić jego szanse.
Dane techniczne – nowy Nissan Leaf (wrzesień 2025, dane w trakcie homologacji)
| Parametr | Wersja 52 kWh | Wersja 75 kWh |
| Pojemność akumulatora (użytkowa)* | 52 kWh | 75 kWh |
| Moc maksymalna | 130 kW (177 KM) | 160 kW (217 KM) |
| Moment obrotowy | 345 Nm | 355 Nm |
| Przyspieszenie 0–100 km/h | 8,6 s | 7,6 s |
| Prędkość maksymalna | 160 km/h | 160 km/h |
| Zużycie energii (WLTP, śr.)* | 13,8 kWh/100 km | 13,8 kWh/100 km |
| Zasięg (WLTP, mieszany)* | > 440 km | do 622 km |
| Zasięg przy 110 km/h* | b.d. | do 430 km |
| Zasięg przy 130 km/h* | 224 km | 330 km |
| Ładowanie DC – złącze | CCS2 | CCS2 |
| Maks. moc DC | 105 kW | 150 kW |
| Czas DC 20–80% | < 30 min | < 30 min |
| Zasięg odzyskany w 30 min DC* | b.d. | do 420 km |
| Ładowanie AC | 7,4 kW (opc. 11 kW) | 11 kW |
| Funkcja V2L (maks. moc) | 3,6 kW | 3,6 kW |
| Współczynnik oporu powietrza Cd | – | 0,25 |
| Długość / szerokość / wysokość | 4350 / 1810 / 1550 mm | 4350 / 1810 / 1550 mm |
| Rozstaw osi | 2690 mm | 2690 mm |
| Masa własna | 1789–1937 kg | 1789–1937 kg |
| Pojemność bagażnika (VDA) | 437 l | 437 l |
| Zawieszenie | MacPherson / wielowahacz | MacPherson / wielowahacz |
| Opony | 195/60 R18, 215/55 R18, 235/45 R19 | 195/60 R18, 215/55 R18, 235/45 R19 |
* Dane szacunkowe, w trakcie homologacji; mogą ulec zmianie.
PMA
Fot. Nissan

