Nowy/stary Nissan

III generacja modelu Leaf wjeżdża na drogi. Kandydat na przebój?

Technicznie Leaf bazuje na platformie CMF-EV, wspólnej z modelem Ariya
Źródło zdjęcia: Nissan

– Nowy Nissan Leaf wraca na europejskie drogi
– Jego trzecia generacja mocno się zmieniła: zamiast kompaktowego hatchbacka mamy teraz crossovera
– Auto ma jednak zachować charakter, za który od wielu lat lubią go klienci
– Znamy dane techniczne tego prekursora elektromobilności

Trzy generacje Leaf

Pierwszy Nissan Leaf był prawdziwą rewolucją dla branży elektromobilności. Ten samochód pokazał, że auta EV potrafią być relatywnie przystępne i przyjemne w użytkowaniu. Był pierwszym modelem tego typu dla wielu użytkowników, którzy do dziś są wierni takiej technologii.

Jego druga generacja (od 2018 r.) miała już o wiele większą konkurencję na rynku, a od pewnego czasu nie odgrywa większej roli w statystykach sprzedaży. Rywale są nowocześniejsi. Nissan zamierza jednak wrócić do gry – i pomoże w tym trzecia odsłona Leafa.

Właśnie poznaliśmy wszystkie szczegóły na jej temat. To już nie jest hatchback – jak wcześniej – a crossover, zgodnie z obecnymi trendami. Dopracowana aerodynamika ma zniwelować straty spowodowane wyższą sylwetką (współczynnik oporu powietrza 0,25).



Nowa stylistyka

Stylistycznie nowy Leaf pasuje do najnowszej gamy Nissana – ale nawet na tle np. modelu Ariya wygląda nowocześniej i bardziej świeżo. Wysuwane klamki, przyciemniany panoramiczny dach i trójwymiarowy wzór tylnych świateł podkreślają modny charakter. Felgi mają 19 cali.



Wnętrze zaprojektowano z myślą o rodzinach: oferuje 437 litrów przestrzeni bagażowej, a także elektrycznie otwieraną klapę bagażnika.

Kokpit zdominowały dwa duże, 14,3-calowe wyświetlacze – jeden przed kierowcą, drugi centralny – które tworzą cyfrowe centrum sterowania oparte na systemie NissanConnect z wbudowanymi usługami Google.

Samochód korzysta z Map Google z inteligentnym planowaniem postojów na ładowanie, Asystenta Google do obsługi głosowej oraz sklepu Google Play, który umożliwia instalowanie aplikacji i serwisów streamingowych. Dodatkowo aplikacja NissanConnect Services pozwala zdalnie sprawdzić poziom naładowania baterii i przygotować wnętrze do jazdy.

Platforma znana z Ariyi

Technicznie Leaf bazuje na platformie CMF-EV, wspólnej z modelem Ariya. Zawieszenie typu MacPherson z przodu i wielowahaczowe z tyłu zapewnia pewne prowadzenie. Do wyboru są dwie wersje akumulatora – 52 kWh i 75 kWh – które oferują zasięg odpowiednio ponad 440 km oraz do 622 km w cyklu WLTP. Przy prędkości 130 km/h zasięg wynosi do 330 km, a przy 110 km/h: do 430 km. W topowej wersji silnik generuje 160 kW (217 KM) i 355 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przyspieszenie 0–100 km/h w 7,6 s. Mniejsza wersja o mocy 130 kW (177 KM) rozpędza się do setki w 8,6 s.

Szybkie ładowanie prądem stałym osiąga moc 150 kW, co pozwala odzyskać nawet 420 km zasięgu w pół godziny. Standardowe ładowanie AC ma moc 11 kW (7,4 kW w bazowej wersji). Leaf oferuje także funkcję Vehicle-to-Load (V2L) o mocy 3,6 kW, dzięki której może zasilać urządzenia elektryczne, a w przyszłości – dzięki technologii Vehicle-to-Grid (V2G) – także oddawać energię do sieci.

Wśród systemów wsparcia kierowcy znalazły się rozwiązania znane z wyższych segmentów: e-Pedal Step umożliwia jazdę bez używania hamulca, ProPILOT Assist z Navi-link utrzymuje prędkość i odległość od pojazdu poprzedzającego, a zestaw kamer 360° 3D z „widokiem przez maskę” i „szerokim widokiem z przodu” ułatwia parkowanie i manewry w mieście. Nie zabrakło systemów bezpieczeństwa takich jak autonomiczne hamowanie awaryjne, monitorowanie martwego pola czy ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Rywale nie śpią

Pod względem konkurencji Leaf celuje w ścisłą czołówkę segmentu kompaktowych elektryków. Na liście rywali znajdziemy Volkswagena ID.3, Cuprę Born, Renault Mégane E-Tech Electric, Peugeota e-308 czy Hyundaia Konę Electric, a także Skodę Elroq. Produkcja ruszy jeszcze w tym roku w brytyjskim zakładzie w Sunderland, który wykorzystuje energię z odnawialnych źródeł, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów wiosną 2026 roku. Czekamy na polskie ceny. Gdy się pojawią, będzie nam łatwiej umieścić Leafa wsród rywali i ocenić jego szanse.

Dane techniczne – nowy Nissan Leaf (wrzesień 2025, dane w trakcie homologacji)

ParametrWersja 52 kWhWersja 75 kWh
Pojemność akumulatora (użytkowa)*52 kWh75 kWh
Moc maksymalna130 kW (177 KM)160 kW (217 KM)
Moment obrotowy345 Nm355 Nm
Przyspieszenie 0–100 km/h8,6 s7,6 s
Prędkość maksymalna160 km/h160 km/h
Zużycie energii (WLTP, śr.)*13,8 kWh/100 km13,8 kWh/100 km
Zasięg (WLTP, mieszany)*> 440 kmdo 622 km
Zasięg przy 110 km/h*b.d.do 430 km
Zasięg przy 130 km/h*224 km330 km
Ładowanie DC – złączeCCS2CCS2
Maks. moc DC105 kW150 kW
Czas DC 20–80%< 30 min< 30 min
Zasięg odzyskany w 30 min DC*b.d.do 420 km
Ładowanie AC7,4 kW (opc. 11 kW)11 kW
Funkcja V2L (maks. moc)3,6 kW3,6 kW
Współczynnik oporu powietrza Cd0,25
Długość / szerokość / wysokość4350 / 1810 / 1550 mm4350 / 1810 / 1550 mm
Rozstaw osi2690 mm2690 mm
Masa własna1789–1937 kg1789–1937 kg
Pojemność bagażnika (VDA)437 l437 l
ZawieszenieMacPherson / wielowahaczMacPherson / wielowahacz
Opony195/60 R18, 215/55 R18, 235/45 R19195/60 R18, 215/55 R18, 235/45 R19

* Dane szacunkowe, w trakcie homologacji; mogą ulec zmianie.

PMA

Fot. Nissan

REKLAMA