Czteromiejscowy kompakt
Volkswagen ID.3 po liftingu był dostępny w konfiguracji pięcioosobowej tylko w wersji z mniejszym akumulatorem – czyli takim o pojemności 58 kWh. Taka odmiana nosiła nazwę ID.3 Pro. Problem polegał na tym, że wielu użytkowników ceni sobie większy zasięg (dostępna jest jeszcze odmiana z akumulatorem 77 kWh) i nie chce przy tym rezygnować z możliwości przewiezienia piątej osoby. Wiadomo, że klienci, którzy stale wożą pięć osób, raczej nie kupują ID.3 – ale taka awaryjna możliwość bywa czasami na wagę złota. Tymczasem wersja 77 kWh występowała tylko jako samochód czteromiejscowy. Co w przypadku modelu kompaktowego mogło po prostu dziwić.
Większy akumulator i więcej osób
To na szczęście się już zmienia. Rozpoczyna się – jak na razie na rynku niemieckim – przedsprzedaż Volkswagena ID.3 Pro S w odmianie pięcioosobowej. To oznacza, że taki samochód będzie mieć zarówno większy akumulator, jak i większą liczbę miejsc w środku.
Dokładniej, mówimy o baterii o pojemności użytecznej 77 kWh. Jest ona nieco mniejsza niż akumulator z najmocniejszej wersji ID.3, czyli GTX (tam osiąga pojemność 79 kWh). Zasięg takiego samochodu to 556 kilometrów w cyklu WLTP. Odmiana czteromiejscowa pokona, co ciekawe, nieco więcej – czyli 575 km. Wcześniej (już po liftingu z 2023 r.) podawano zasięg 546 km, należy się więc spodziewać, że auto otrzymało jakąś aktualizację np. z dziedziny utrzymywania temperatury baterii. Maksymalna moc ładowania to 175 kW.
Moc w górę
To nie koniec nowości w gamie ID.3. Wzrośnie moc jednego z silników. Motor, który wcześniej osiągał 204 KM i 310 Nm, teraz rozwinie 231 KM. Moment obrotowy pozostanie bez zmian. Czy mocniejsza jednostka będzie dostępna w standardzie i po prostu zastąpi 204-konną odmianę, czy za konie mechaniczne trzeba będzie na naszym rynku dopłacać? Tego jeszcze nie wiemy. W Cuprze Born większa moc jest opcją, z kolei w Niemczech 231-konny „wygonił” z gamy słabszą wersję.
Tanio, tradycyjnie nie będzie
Nie mamy jeszcze informacji na temat tego, kiedy nowe, pięcioosobowe ID.3. z większym akumulatorem pojawi się w polskim konfiguratorze. Nie znamy jeszcze cen. Czekamy na odpowiedź przedstawicieli tutejszego importera i będziemy aktualizować tekst, gdy coś się wyjaśni. Obecnie wersja Pro S 4 miejsca kosztuje od 194 290 zł. W Niemczech wersja Pro S z pięcioma miejscami i z 231-konnym motorem jest wyceniona na 47 595 euro, czyli 205 425 zł.
Z kim może konkurować nowa wersja kompaktowego Volkswagena? Nieco droższą – ale i większą i wyżej pozycjonowaną propozycją – jest Kia EV6. W wersji z akumulatorem 77,4 kWh i mocą 229 KM wyceniono takie auto na co najmniej 241 900 zł. Z kolei Kia Niro EV w wersji 64,8 kWh i o mocy 204 KM kosztuje od 198 900 zł.
Naturalnym konkurentem – jak przy pozostałych autach z tej półki cenowej jest także Tesla Model 3 i Model Y. Ten pierwszy samochód wyceniono na 194 990 zł, drugi – na 204 990 zł. Obydwa są mocniejsze i szybsze od VW (ID.3 z motorem 204 KM osiąga 100 km/h w 7,9 s, Tesla Model Y jest o sekundę szybsza, Model 3 – o 1,8 s).
Rywalem ID.3 może być także… Volkswagen ID.4, a także Skoda Enyaq. Większe modele z tego samego koncernu przekonują przestronnością i praktycznością. VW ID.4 z akumulatorem 77 kWh i z silnikiem o mocy 286 KM kosztuje od 220 390 zł.
Niewykorzystany potencjał
Jak wygląda sprzedaż ID.3? Na świecie od stycznia do września 2023 r. najlepiej z modeli elektrycznych koncernu VAG sprzedawały się bliźniacze modele ID.4 i ID.5 (162 100 sztuk). ID.3 zajął drugie miejsce ze sprzedażą 90 500 egzemplarzy, wygrywając z Audi Q4 e-tron (77 900 egz.), Skodą Enyaq (54 400 egz.), Cuprą Born (32 300 egz.) i Audi Q8 e-tron (21 800 egz.). Przy liczbach osiąganych przez Teslę (sam Model Y sprzedał się na świecie w 2023 r. w 1,23 mln egzemplarzy) wyniki VW nie imponują… i nowa wersja raczej nie sprawi, że stanie się cud.
VW ID.3 58 kWh | VW ID.3 77 kWh | VW ID.3 77 kWH 5 miejsc | |
Moc | 204 KM | 204 KM | 204 KM lub 231 KM |
Zasięg (WLTP) | 433 km | 575 km | 556 km |
0-100 km/h | 7,4 s | 7,4 s | 7,1 s (w wersji 231 KM) |
MA