Odświeżany model
Volkswagen ID.3 przeszedł nieco ponad rok temu lifting. Model został delikatnie przestylizowany, by wyglądać bardziej dynamicznie, a mniej „vanowato”. Wprowadzono także nowy system multimedialny i najświeższe elementy wspomagające komfort i bezpieczeństwo, poprawiono kilka ergonomicznych wpadek, na które narzekali użytkownicy wcześniejszych odmian i polepszono wykończenie wnętrza. Auto ma także m.in. lepiej planować harmonogram ładowania w trasie. ID.3 po modernizacji zdołało już więc zadomowić się na rynku, ale to nie oznacza, że Volkswagen porzucił ten projekt do czasu wprowadzenia następcy. Marka nadal „działa” z ID.3, proponując różne udoskonalenia, aktualizacje i nowości w cenniku.
Niemiecki konfigurator
W Niemczech w konfiguratorze na oficjalnej stronie VW pojawiła się właśnie wersja Pure. Kiedyś była już dostępna – w 2021 r. ID.3 Pure, czyli najtańsza odmiana modelu (cena wynosiła wówczas od 136 980 zł) miała akumulator 48 kWh i 150-konny silnik. Standardowa odmiana ma 204-konną jednostkę napędową.
Obecnie nowe ID.3 Pure rozwija 170 KM, a wielkość akumulatora wzrosła aż do 55 kWh (52 kWh pojemności użytecznej) – tę samą, która służy np. w niektórych wersjach Skody Enyaq czy Audi Q4 e-tron. Zasięg wynosi 388 km według WLTP w cyklu mieszanym, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje takiemu Volkswagenowi 8,2 s. Dla porównania, 204-konny silnik pozwala ID.3 na rozpędzenie się od zera do setki w 7,6 s.
Ile kosztuje ID.3 Pure w Niemczech? Cena startuje od 36 900 euro. To równowartość 158 305 zł. Dla porównania, 204-konne Pro z akumulatorem 59 kWh kosztuje 39 995 euro (171 583 zł). Biorąc pod uwagę niemieckie kwestie podatkowe, ID.3 Pure w Polsce mogłoby kosztować od około 165 000 zł.
To niejedyna zmiana w niemieckim cenniku ID.3. Wersja Pro ma wspomnianą baterię o pojemności 59 kWh. Wcześniej miała 58 kWh. Zasięg WLTP wzrósł tylko o kilometr (434 kontra 435 km), pogorszył się czas przyspieszenia do 100 km/h (7,6 s zamiast wcześniejszych 7,4 s), wzrosła za to maksymalna moc ładowania – ze 120 kW do 165 kW. Od 10 do 80% nowa wersja naładuje się w 24 minuty zamiast wcześniejszych 35. Zwiększono więc gęstość energii.
Czekamy na polskie ceny
Czy nowości ze świata ID.3 pojawią się także w Polsce? Wszystko na to wskazuje. Czekamy na ceny nowej odmiany otwierającej cennik. Po uwzględnieniu dopłat, jej cena może być naprawdę konkurencyjna. Dla porównania, bazowe Renault Megane E-Tech rozwija 130 KM i ma akumulator o pojemności 60 kWh netto. Zasięg WLTP to 467 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,5 s. Cena takiego auta startuje od 174 900 zł.
Ciekawostką jest również fakt, że VW planował wprowadzenie jeszcze tańszej (cena miała startować poniżej 30 000 euro, czyli poniżej 130 000 zł) wersji Pure o mocy zmniejszonej do 126 KM. Nigdy się jednak nie pojawiła – i to prawdopodobnie już się nie zmieni. Marka skupia się raczej na tworzeniu nowego, przystępnego cenowo modelu ID.2.
MA