Hydrogen Factory Europe będzie odpowiedzialna za produkcję rozwijającej się gamy produktów opartych na ogniwach paliwowych oraz za wsparcie dla rosnącej grupy klientów i partnerów biznesowych, zgodnie ze strategią Toyoty osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku, na 10 lat przed celem wyznaczonym dla globalnych struktur firmy.
Toyota przewiduje, że do 2030 roku Europa stanie się jednym z największych na świecie rynków wodorowych ogniw paliwowych, a liczba zastosowań tej technologii będzie stale rosła – zarówno w transporcie, jak i w energetyce. Wsparciem dla jego rozwoju będą nowe regulacje prawne, a także wzrost inwestycji publicznych i prywatnych. Komisja Europejska przeznaczyła na ten cel 45 miliardów euro do 2027 roku w ramach Zielonego Ładu, zaś 284 miliony euro zostaną przekazane na budowę stacji tankowania wodoru z funduszu infrastruktury transportowej UE, co stanowi około jednej trzeciej budżetu tej instytucji.
Europa centrum gospodarki wodorowej
Niedawne potwierdzenie dyrektywy w sprawie energii odnawialnej (REDIII) UE wymaga, aby do 2030 roku przynajmniej 42% wodoru wykorzystywanego w przemyśle w Europie pochodziło z odnawialnych źródeł. Powstał także plan budowy sieci stacji tankowania wodoru wzdłuż korytarzy transportowych TEN-T (trans-European Transport Network) w całej Wspólnocie. Odległości między nimi mają nie przekraczać 200 km. Te wszystkie przedsięwzięcia sytuują Europę w centrum gospodarki wodorowej i stanowią impuls do rozwoju technologii wodorowych w naszym regionie.
– Europa wiąże z wodorem długofalowe plany rozwojowe, tak samo jak Toyota. Będziemy nadal rozwijali samochody osobowe oraz pojazdy dostawcze zasilane wodorem, a obecnie poszerzamy naszą działalność o technologie dla dużych ciężarówek, aby wspierać budowę łatwo dostępnej infrastruktury wodorowej. Prace badawczo-rozwojowe nad pojazdami na wodór trwają, podobnie jak testy w naszej własnej sieci logistycznej oraz we współpracy z partnerami, którzy podzielają naszą wizję – powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business i wiceprezydent Toyota Motor Europe.
Technologie wodorowe z szerokim zastosowaniem
Toyota należy do największych promotorów technologii wodorowych w motoryzacji i do ścisłego grona pionierów rynku aut osobowych na ogniwa paliwowe. W 2015 roku marka wprowadziła do salonów model Mirai. W tym roku marka zaprezentowała prototyp Hiluxa FCEV – pierwszego pick-upa na wodór. Od dłuższego czasu Toyota testuje także napęd na ogniwa paliwowe w dużych ciężarówkach. Ostatnio weszła na strategiczny europejski rynek ciężarówek, nawiązując współpracę z francuskim producentem samochodów ciężarowych Hyliko oraz z holenderską firmą VDL Groep (VDL), której pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi trafią do sieci logistycznej Toyoty w Europie. Marka rozszerza także współpracę z firmą Corvus w Norwegii, która opracowała bezemisyjny napęd zasilany ogniwami paliwowymi Toyoty dla barek i statków morskich. Natomiast francuska firma GCK, zajmująca się ekologiczną mobilnością, wykorzysta moduły ogniw paliwowych Toyoty do konwersji autokarów z silnikiem Diesla na pojazdy wodorowe o zerowej emisji.
Ogniwa paliwowe trzeciej generacji
Koncern pracuje nad technologią ogniw paliwowych na wodór kolejnej generacji, która ma zapewnić najwyższą wydajność poprzez dłuższe cykle życiowe i niższe koszty. Nowa technologia ogniw paliwowych, planowana do wprowadzenia do sprzedaży w 2026 roku, będzie składać się z mniejszej liczby ogniw, a jednocześnie osiągać wyższą gęstość mocy. Przewiduje się, że nowy system ogniw paliwowych zwiększy zasięg jazdy o 20%.