W okresie styczeń–lipiec 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej spadła o 0,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Jednocześnie sam lipiec 2025 zakończył się wzrostem rejestracji o 7,4 proc. rok do roku, co pokazuje, że rynek – mimo spadków w ujęciu kumulatywnym – wciąż potrafi „odbijać” w poszczególnych miesiącach.
Hybrydy liderem rynku
Samochody elektryczne, czyli tzw. BEV-y osiągnęły w okresie styczeń–lipiec 2025 r. udział na poziomie 15,6 proc. To wyraźny skok w porównaniu z 12,5 proc. rok wcześniej, jednak to wciąż mniej, niż oczekiwano na obecnym etapie transformacji (unijne założenia – przyp. red.).
W ciągu siedmiu br. miesięcy zarejestrowano 1 011 903 nowych „elektryków”, a największe wzrosty odnotowano w Niemczech (+38,4 proc.), Belgii (+17,6 proc.) i Niderlandach (+6,5 proc.). Na tym tle wyróżnia się Francja, gdzie z kolei zanotowano spadek o 4,3 proc., mimo że sam lipiec zaskoczył wynikiem na plusie (+14,8 proc. r/r).

Zdecydowanym zwycięzcą rynku pozostają jednak hybrydy (HEV). Do końca lipca zarejestrowano ich 2 255 080 sztuk, co daje aż 34,7 proc. udziału w rynku. Największe wzrosty: we Francji (+30,5 proc.) i Hiszpanii (+30,2 proc.), ale również Niemcy (+10,7 proc.) i Włochy (+9,4 proc.) potwierdzają długofalowe preferencje klientów.
Plug-iny też mocne
Hybrydy typu plug-in (PHEV) również notują dynamiczny rozwój – ich rejestracje wzrosły do 561 190 sztuk w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku, co przekłada się na 8,6 proc. rynku (wobec 6,9 proc. rok wcześniej). Największe „plusy” zanotowano w Hiszpanii (+94,5 proc.), Niemczech (+59,2 proc.) oraz Włoszech (+60,3 proc.). Co więcej, lipiec był już piątym z rzędu miesiącem silnych wzrostów w tej kategorii (+56,9 proc. rok do roku).
Tradycyjna motoryzacja traci udziały
Coraz gorsze wyniki notują za to auta spalinowe. Benzynowe zanotowały spadek rejestracji o 20,1 proc. (udział rynku 28,3 proc.), a diesle o 26,4 proc. (udział 9,5 proc.). Najmocniej ucierpiała Francja, gdzie rejestracje samochodów benzynowych spadły aż o 33,6 proc. Dane z lipca 2025 r. potwierdzają, że konsumenci coraz chętniej sięgają po napędy zelektryfikowane, rezygnując tym samym z klasycznych jednostek spalinowych.

Tesla w odwrocie, BYD rośnie w siłę
Na tle spektakularnego rozwoju elektromobilności szczególnie interesująco wygląda sytuacja Tesli. Dane ACEA wskazują, że amerykański producent traci rynek na rzecz chińskiego giganta, czyli BYD. W lipcu Tesla sprzedała w UE zaledwie 6,6 tys. samochodów, co oznacza spadek o 42,4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jej udział w rynku wyniósł jedynie 0,7 proc. Dla porównania, BYD sprzedał 9,7 tys. aut (+206,4 proc. r/r), co pozwoliło mu przejąć 1,1 procent rynku.

Choć od stycznia do lipca Tesla wciąż utrzymuje przewagę liczbową nad rywalem (77,4 tys. wobec 58,4 tys. rejestracji), to trend wydaje się jednoznaczny – sprzedaż Tesli spadła o 43,5 proc., podczas gdy BYD odnotował skok aż o 251,3 proc. To także sygnał, że dotychczasowy lider rynku EV w Europie musi zmierzyć się z nową konkurencją, która coraz lepiej odpowiada na oczekiwania klientów w segmencie aut elektrycznych.
OW

