Japoński producent ogłosił, że GAC Honda (spółka joint venture zajmująca się produkcją i sprzedażą samochodów Hondy w Chinach), rozpoczęła budowę nowej fabryki pojazdów elektrycznych. Honda chce w najbliższych latach poszerzyć swój asortyment i liczbę modeli EV. Zakład ma rozpocząć produkcję w 2024 roku. Koszty inwestycji to ponad 500 mln USD. Także w 2024 roku Honda otworzy swoją fabrykę elektryków w Dongfeng. Tym samym firma będzie miała łączną bazową roczną zdolność produkcyjną samochodów na poziomie 1,73 miliona sztuk Trwa więc zapowiadana wcześniej ofensywa firmy w Państwie Środka.
Dedykowany zakład produkcji pojazdów elektrycznych GAC Honda zostanie wybudowany na działce o powierzchni 400 000 m2 w dzielnicy – zagłębiu gospodarczym i technologicznym miasta Guangzhou w prowincji Guangdong w Chinach. Zakład ma rozpocząć działalność w 2024 roku, a jego roczna zdolność produkcyjna ma sięgnąć 120 000 sztuk pojazdów.
Z energią słoneczną
Plan inwestycji zawiera początkową kwotę wydatków na poziomie przekraczającym 500 mln (3,49 miliarda RMB). Co istotne, zakład będzie proaktywnie realizować zrównoważone inicjatywy, w tym wykorzystanie energii słonecznej i innych odnawialnych źródeł energii. Ponadto, stosując szereg zaawansowanych technologii produkcyjnych, GAC Honda będzie dążyć do tego, aby była wysoce wydajną, inteligentną i niskoemisyjną fabryką pojazdów elektrycznych.
W 2024 dwie nowe fabryki
W Chinach Honda planuje wprowadzić modele EV 10 e: N Series do 2027 roku. Nowa fabryka pojazdów elektrycznych GAC Honda stanie się centrum działalności produkcyjnej, która będzie wspierać i moderować sprzedaż szerokiej gamę pojazdów elektrycznych, które GAC Honda wprowadzi w nadchodzących latach. Będzie też służyć jako podstawowa działalność produkcyjna Hondy EV w Chinach, wraz z nową fabryką pojazdów elektrycznych, która zostanie zbudowana przez Dongfeng Honda Automobile (otwarcie także planowane jest na 2024 rok).
W 2024 r., kiedy nowe fabryki samochodów elektrycznych GAC Honda i Dongfeng Honda zostaną uruchomione, Honda będzie miała łączną bazową roczną zdolność produkcyjną samochodów na poziomie 1,73 miliona sztuk. Z tego 240 000 elektryków pochodzących z nowych fabryk. Honda, poprzez wspólne przedsięwzięcia z GAC i Dongfeng, planuje wprowadzić na rynek dziesięć e-modeli do 2027 roku.
Pierwsze elektryki już w sprzedaży
Honda od końca ubiegłego roku zintensyfikowała wysiłki na rzecz wejścia na rynek Chinki. Firma najpierw zaprezentowała chińskim klientom swoją czysto elektryczną markę pojazdów e:N, gdzie „e” oznacza Energize and Electric, a „N” odnosi się do New and Next. Dwa modele produkcyjne pod marką – Dongfeng Honda e:NS1 i GAC Honda e:NP1 są już dostępne na rynku. Są to e:NS1 o zasięgu odpowiednio 420 km i 510 km. Auta mieszczą się w przedziale cenowym od 180 000 do 210 000 RMB (28 000 USD do 33 000 USD). Firma produkuje je jeszcze w zakładach „zewnętrznych”.
Ekspansja na rynek chiński rozpoczęła się w październiku 2021 roku, kiedy to Honda ogłosiła plan swojej „strategii elektryfikacji w Chinach”. Wtedy koncern poinformował, że wszystkie nowe modele, które wprowadzi w Chinach po 2030 roku, będą zelektryfikowane.
Honda zapewnia, że chce przyspieszyć swoje działania na rzecz elektryfikacji w celu osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.
Źródło: na podstawie global.honda, własne