Japoński koncern motoryzacyjny poinformował właśnie o inicjatywach dotyczących elektryfikacji samochodów. Producent, który rocznie wytwarza 30 milionów sztuk produktów mobilnych, dąży do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Koncern do 2030 roku planuje wprowadzić na całym świecie 30 modeli EV i osiągnąć roczną produkcję na poziomie 2 mln sztuk. Na elektryfikację i oprogramowanie firma chce przeznaczyć 5 bln JPY, czyli ok. 36,6 mld euro.
Uwzględniając wykorzystanie wymiennych akumulatorów i wodoru, a także elektryfikację samochodów, Honda zaoferuje różnorodne rozwiązania dla wszystkich swoich produktów mobilnych, zgodnie ze sposobem, w jaki klienci korzystają z produktów w różnych krajach i regionach.
Reorganizacja organizacji
W przeszłości Honda dzieliła swoją organizację według produktów, a mianowicie motocykli, samochodów i produktów energetycznych. Jednak począwszy od tego roku podatkowego, obszary technologiczne, które staną się podstawą przyszłej konkurencyjności Hondy, zostały przeniesione z odpowiednich organizacji opartych na produktach i połączone w ramach nowo utworzonych Operacji Rozwoju Biznesu. Takie kluczowe obszary to: zelektryfikowane produkty i usługi, akumulator, energia, Mobile Power Pack, wodór i oprogramowanie/połączone technologie, które łączą wszystkie kluczowe obszary. Dzięki tej zmianie Honda przyspieszy tempo, z jakim może się poruszać i wzmocni efekt „międzydomenowej” synergii między produktami Hondy.
Zakup baterii wyzwaniem
Kluczowym wyzwaniem w erze pojazdów elektrycznych jest globalny zakup baterii. Producent zapewni stabilne zakupy płynnych akumulatorów litowo-jonowych w każdym regionie poprzez wzmocnienie partnerstwa zewnętrznego. W Ameryce Północna producent zaopatrzy się w akumulatory Ultium od GM. Oprócz GM, Honda bada możliwość stworzenia spółki joint venture zajmującej się produkcją akumulatorów i jeszcze bardziej zacieśni naszą współpracę z CATL. Koncern zakupi akumulatory do mini-EV od Envision AESC.
Półprzewodnikowe akumulatory przyszłością
Japoński producent jeszcze bardziej przyspieszy niezależne badania i rozwój akumulatorów nowej generacji. W przypadku akumulatorów półprzewodnikowych, które są obecnie w fazie rozwoju, Honda zdecydowała się zbudować linię demonstracyjną, inwestując około 43 mld JPY, z zamiarem jej uruchomienia wiosną 2024 r. Firma zamierza zastosować akumulatory nowej generacji w modelach do wprowadzenia na rynek w drugiej połowie lat 20-tych.
EV plany
Do drugiej połowy lat 2020 Honda wprowadzi produkty dostosowane do specyfiki rynku każdego regionu. W Ameryce Północnej w 2024 roku Honda wprowadzi dwa średniej i dużej wielkości modele EV, które są obecnie opracowywane wspólnie z GM. (SUV Prologue, marka Acura). Na rynku chińskim producent zamierza uplasować do 2027 roku łącznie 10 nowych modeli EV a na runku japońskim na początku 2024 roku producent po raz pierwszy wprowadzi do użytku komercyjnego mini-EV w przedziale cenowym 1 mln JPY (ok. 7 300 euro – przyp. red.).
Po drugiej połowie lat 2020, czyli w 2026 r. producent rozpocznie wdrażanie Hondy e: Architecture, platformy pojazdów elektrycznych, która łączy platformę sprzętową i platformę programową.
Jak można przeczytać w komunikacie „Dzięki sojuszowi z GM, Honda planuje wprowadzić niedrogie pojazdy elektryczne w 2027 roku, których koszt i zasięg będą równie konkurencyjne jak pojazdy benzynowe, począwszy od Ameryki Północnej”. Dzięki tym inicjatywom koncern planuje wprowadzić na całym świecie 30 modeli EV do 2030 r., z pełną gamą od komercyjnych mini-EV do modeli flagowych z produkcją ponad 2 milionów sztuk rocznie.
W Chinach, Honda planuje zbudować fabrykę pojazdów elektrycznych w Guangzhou oraz Wuhan oraz stworzenie dedykowanej linii produkcyjnej pojazdów elektrycznych również w Ameryce Północnej.
Biliony na badania i rozwój
Honda przeznaczy około 8 bln JPY (ponad 58 mld Euro – przyp. red.) na wydatki na badania i rozwój. Ze wszystkich obszarów B+R, Honda planuje zainwestować około 5 bln JPY w obszary elektryfikacji i oprogramowania (ok. 3,5 bln JPY na wydatki na B+R i ok. 1,5 bln JPY na inwestycje).
Źródło: na podstawie Honda