Home Rynek Europa Hiszpania na bezemisyjnym kursie. Motoryzacyjna potęga nadrabia zaległości

Elektromobilna Europa

Hiszpania na bezemisyjnym kursie. Motoryzacyjna potęga nadrabia zaległości

Elektromobilna Europa

Hiszpania na bezemisyjnym kursie. Motoryzacyjna potęga nadrabia zaległości

Fot. SEAT
Fabryka w Martorell, to kawał historii hiszpańskiej motoryzacji
Przeczytasz w 5 min
Przeczytasz w 5 min

Hiszpania, drugi największy producent samochodów w Europie, zintensyfikowała działania mające na celu rozwój elektromobilności. Do tej pory nie była to kwestia priorytetowa, co poskutkowało szeregiem zaniedbań, jednakże pojawiły się nowe inwestycje i ambitne plany, czyli trochę podobnie jak w naszym kraju.  Pozostaje pytanie, czy Hiszpanom uda się odrobić dystans do europejskich liderów zeroemisyjnego transportu? Jest potencjał i duża szansa, że tak się stanie.

Hiszpania, położona na Półwyspie Iberyjskim w południowo-zachodniej Europie, jest jednym z największych krajów Unii Europejskiej pod względem powierzchni i populacji. Z liczbą mieszkańców przekraczającą 47 milionów oraz największymi miastami, takimi jak Madryt, Barcelona, Walencja i Sewilla, kraj ten stanowi istotny rynek motoryzacyjny w Europie. Hiszpania jest członkiem Unii Europejskiej od 1986 roku i od tego czasu odgrywa kluczową rolę w rozwoju gospodarki unijnej, w tym również w sektorze motoryzacyjnym.

Źródło: Wikipedia

Hiszpania dysponuje jedną z najlepiej rozwiniętych sieci dróg ekspresowych i autostrad w Europie. Z ponad 17 tysiącami kilometrów autostrad, kraj ten oferuje doskonałe warunki do podróżowania zarówno w celach turystycznych, jak i biznesowych. Sieć drogowa jest nowoczesna, dobrze utrzymana i rozbudowana, obejmując wszystkie regiony kraju. Tamtejsza sieć autostrad jest zarządzana przez różne podmioty, zarówno publiczne, jak i prywatne.

Produkcja samochodów

Hiszpania w roku ubiegłym wyprodukowała 2,5 mln pojazdów, co dało jej drugie miejsce w Europie za Niemcami, którzy wyprodukowali 4,1 mln pojazdów. Przemysł motoryzacyjny odgrywa istotną rolę w gospodarce iberyjskieg kraju, generując około 10% PKB i stanowiąc około 19% hiszpańskiego eksportu. Hiszpański sektor motoryzacyjny jest zdominowany przez zagraniczne koncerny, takie jak Volkswagen, Stellantis, Renault i Ford, które posiadają liczne zakłady produkcyjne w kraju.

W Pamplonie zlokalizowana jest jedna z kilku fabryk Volkswagena w Hiszpanii. Fot. Volkswagen

Według danych ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów), Hiszpania znajduje się dziś na 5. miejscu pod względem ilości fabryk motoryzacyjnych w Europie (16), za Niemcami (54), Francją (31) Włochami (23) i…Polską(19). W zestawieniu uwzględniono fabryki produkujące m.in. auta, podzespoły, części i baterie.

SEAT, czyli Martorell

Produkcja samochodów elektrycznych w Hiszpanii szybko rośnie, a fabryki zlokalizowane w regionach takich jak Katalonia, Kastylia i León oraz Galicja, coraz częściej przestawiają się na produkcję pojazdów niskoemisyjnych. W Martorell pod Barceloną znajduje się jedna z kluczowych fabryk SEAT-a, która odgrywa ważną rolę w produkcji elektrycznych modeli, takich jak SEAT Mii Electric (produkowany w latach 2019-2020) czy Cupra Born. SEAT, choć obecnie jest to część Grupy Volkswagen, jest rodzimym hiszpańskim producentem, założonym we wspomnianym Martorell w 1950 roku.

Martorell. Fot. SEAT

W 1982 roku marka podpisała umowę o współpracy z Volkswagenem, a 4 lata później niemiecki gigant motoryzacyjny zakupił 51% akcji hiszpańskiego przedsiębiorstwa, tym samym przejmując nad nim kontrolę.

Mii Electric. Fot. SEAT

Coś się ruszyło w produkcji baterii

Na ten moment mogłoby się wydawać, że Hiszpanie przespali odpowiedni moment, w którym należało zainwestować we własny przemysł akumulatorowy. Dopiero niedawno kraj zaczął inwestować w rozwój produkcji baterii, czego dowodem jest budowa fabryki przez należącą do Volkswagena firmę PowerCo w Sagunto koło Walencji, która ma stać się jedną z największych tego typu inwestycji w Europie. Zakład ma rozpocząć działalność w 2026 roku i będzie produkować baterie litowo-jonowe na potrzeby pojazdów Grupy Volkswagen, w tym SEAT-a i Audi.

Elektryczna Cupra Born. Fot. Seat.

Innym ważnym projektem jest współpraca hiszpańskiego koncernu energetycznego Iberdrola z francuską firmą Envision Group, która planuje budowę kolejnej gigafabryki baterii w Hiszpanii. Inwestycje te są częścią większej strategii uniezależnienia się od importu baterii z Azji i stworzenia silnego ekosystemu produkcyjnego w Europie.

Ambitny cel na rok 2030

Według raportu stworzonego przez Cepsa – hiszpańskie przedsiębiorstwo z branży paliwowej i energetycznej, pod koniec 2023 roku w Hiszpanii użytkowanych było 466 178 pojazdów elektrycznych. Jest to wynik znacznie poniżej celu 5,5 mln sztuk określonego w Krajowym Zintegrowanym Planie na rzecz Energii i Klimatu (PNIEC) na rok 2030. W ubiegłym roku zarejestrowano tam 113 784 samochodów elektrycznych, osiągając udział w rynku na poziomie 12%. Branża szacuje, że w ubiegłym roku należało sprzedać około 190 000 zelektryfikowanych pojazdów, aby osiągnąć cele dekarbonizacji.

Skokowy wzrost punktów ładowania

Według danych ANFAC (Spanish Association of Automobile and Truck Manufacturers) z 2023 roku, Hiszpania ma obecnie łącznie 29 301 punktów ładowania, z czego aż 11 173 zainstalowano w ubiegłym roku. Rząd hiszpański planuje zwiększyć ich liczbę do 100 tysięcy do 2030 roku, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na energię. Inwestycje te są wspierane zarówno przez sektor publiczny, jak i prywatny, a do kluczowych operatorów należą Iberdrola, Endesa X i Repsol.

Fot. CEPSA

Przywileje dla elektromobilnych

Hiszpania, podobnie jak wiele innych krajów europejskich, wprowadziła szereg przywilejów dla właścicieli samochodów elektrycznych, aby zachęcić do przejścia na bardziej ekologiczne środki transportu. Jednym z kluczowych udogodnień jest możliwość bezpłatnego parkowania w strefach miejskich, co w dużych aglomeracjach, takich jak Madryt czy Barcelona, może znacznie obniżyć koszty codziennego użytkowania pojazdu. Dodatkowo, samochody elektryczne są zwolnione z opłat za wjazd do stref niskiej emisji (LEZ), które funkcjonują w wielu hiszpańskich miastach i mają na celu ograniczenie ruchu pojazdów spalinowych w centrach miast.

Samochody elektryczne mają także możliwość korzystania z pasów szybkiego ruchu (HOV), które normalnie są dostępne jedynie dla pojazdów z wieloma pasażerami. To udogodnienie ma na celu promowanie ekologicznych form transportu i zmniejszenie zatłoczenia na głównych arteriach komunikacyjnych. W miastach takich jak Barcelona, właściciele BEV mogą również korzystać z bezpłatnych lub zniżkowych opłat na publicznych parkingach zarządzanych przez miasto.

Wsparcie państwa

Rząd Hiszpanii wspiera rozwój elektromobilności poprzez różnego rodzaju subwencje i ulgi podatkowe. Jednym z najważniejszych programów wsparcia jest plan „MOVES”, finansowany z funduszy europejskich, który oferuje bezpośrednie dotacje na zakup samochodów elektrycznych. W ramach najnowszej edycji programu MOVES III, uruchomionej w 2021 roku, klienci indywidualni mogą otrzymać do 7 000 euro dotacji na zakup nowego samochodu elektrycznego, a przedsiębiorcy mogą liczyć na podobne wsparcie przy inwestycjach w flotę BEV.

Ponadto, Hiszpania wprowadziła ulgę podatkową w wysokości do 75% na podatek od pojazdów dla samochodów elektrycznych, co dodatkowo obniża koszty ich utrzymania. W ramach inicjatyw prorozwojowych, rząd przewiduje także preferencyjne warunki finansowania instalacji ładowarek domowych i publicznych, co ma na celu zwiększenie dostępności punktów ładowania w całym kraju.

Przykładem rozwoju zielonego transportu są plany rozszerzania stref niskiej emisji LEZ w największych miastach kraju. Madryt, pionier w tej dziedzinie, już w 2019 roku wprowadził strefę „Madrid Central”, ograniczając wjazd do centrum miasta dla pojazdów z silnikami spalinowymi. Podobne inicjatywy podjęła wcześniej Barcelona, tworząc strefę „Zona de Bajas Emisiones” (ZBE), która obejmuje większość miasta i ma na celu zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń.

Rząd planuje również wprowadzenie obowiązkowych wymogów ekologicznych dla flot taksówek i pojazdów współdzielonych, co ma przyspieszyć elektryfikację transportu miejskiego. W ramach programu „Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia” finansowanego z funduszy unijnych, Hiszpania inwestuje miliardy euro w rozwój zielonej infrastruktury, w tym w rozbudowę sieci ładowania oraz produkcję zielonej energii.

Przyszłość elektromobilności w Hiszpanii

Przyszłość elektromobilności w Hiszpanii wygląda obiecująco, przynajmniej według planów, ale kraj ten wciąż stoi przed wyzwaniami związanymi z przyspieszeniem tempa elektryfikacji i rozbudową infrastruktury. Kluczowym elementem jest stworzenie bardziej dostępnej i niezawodnej sieci ładowania, aby zniwelować obawy kierowców dotyczące zasięgu i dostępności energii. Współpraca rządu z sektorem prywatnym oraz ambitne plany rozwoju produkcji baterii również przyczynią się do wzmocnienia pozycji Hiszpanii na mapie elektromobilnej Europy. Chociaż kraj ma jeszcze wiele do zrobienia, by dorównać liderom elektromobilności w Europie, to podjęte działania i zaangażowanie kluczowych graczy na rynku stwarzają solidne podstawy do dalszego rozwoju. Dzięki wsparciu rządu, inwestycjom w infrastrukturę i produkcję oraz rosnącemu zainteresowaniu konsumentów, Hiszpania ma szansę stać się ważnym graczem na europejskim rynku e-mobility.

Maksym Berger

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator