Procedury przyłączeniowe
Obecnie w Polsce działa około 11 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania. Liczba ta – choć jeszcze niedawno imponująca – w obliczu rosnącej liczby aut elektrycznych szybko przestaje wystarczać. Według prognoz już w 2030 roku sieć powinna być nawet sześciokrotnie większa. To gigantyczne wyzwanie, szczególnie że Polska pozostaje na szarym końcu w realizacji zobowiązań wynikających z unijnego rozporządzenia AFIR, zakładającego m.in. budowę hubów dużej mocy wzdłuż korytarzy TEN-T. Na razie w wielu kategoriach poziom realizacji celów oscyluje blisko zera!

Największym problemem pozostają dziś skomplikowane procedury przyłączeniowe. Budowa wielostanowiskowych hubów szybkiego ładowania nierzadko trwa ponad trzy lata – czas, który w branży rozwijającej się tak dynamicznie oznacza realne ryzyko pozostania w tyle. Porozumienie Sektorowe ma to zmienić. Dokument zawiera katalog dobrych praktyk i wytycznych, które – zdaniem jego autorów – pozwolą skrócić czas realizacji inwestycji nawet o kilka miesięcy.
– Bardzo się cieszę, że z inicjatywy Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki rozpoczął się dialog nad wypracowaniem zasad umożliwiających optymalne wykorzystanie zasobów na unowocześnienie sieci elektroenergetycznych i usprawnienie współpracy pomiędzy uczestnikami rynku. Porozumienie będzie mocnym impulsem przyspieszającym rozwój infrastruktury, a także pomoże w spełnieniu wymagań AFIR – podkreśliła prezes URE, Renata Mroczek.
Uproszczenie procesu
Podobnego zdania jest Maciej Mróz, prezes PTPiREE, który zaznacza, że dokument może stać się fundamentem dla nowoczesnej elektromobilności w Polsce. – Naszym celem jest uproszczenie procedur, poprawa transparentności wymiany informacji oraz zapewnienie warunków technicznych dla rozwoju infrastruktury ładowania – powiedział.

Prace nad Porozumieniem rozpoczęły się w lutym tego roku i prowadzone były w ramach grupy roboczej, w której znaleźli się przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, PTPiREE i GDDKiA. Projekt wpisuje się w szerszy kontekst działań URE, realizowanych w ramach Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych Polskiej Energetyki.
Kongres Nowej Mobilności
– Opracowanie Porozumienia to potencjalny przełom dla sektora infrastruktury ładowania. Idealnym miejscem na jego oficjalne ogłoszenie jest właśnie Kongres Nowej Mobilności – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM. – Co istotne, podpisanie dokumentu to dopiero początek zacieśnionej współpracy. Już dziś planujemy kolejne działania, które mają ułatwić proces rozbudowy sieci – dodał Mazur.
Uroczystość podpisania dokumentu odbędzie się 24 września o godz. 14:50 w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Towarzyszyć jej będzie panel dyskusyjny z udziałem sygnatariuszy, w tym wiceministra klimatu i środowiska Krzysztofa Bolesty, prezes URE Renaty Mroczek, zastępcy dyrektora GDDKiA Piotra Kurkowskiego, prezesa PTPiREE Macieja Mroza i dyrektora PSNM Macieja Mazura.
Kongres Nowej Mobilności, którego tegoroczna edycja zapowiada się rekordowo, potrwa od 23 do 25 września. W Katowicach na dziesięciu scenach wystąpi ponad 400 prelegentów, a program obejmie 250 debat, prezentacji i dyskusji. Wszystko w przestrzeni 12 tys. m², wypełnionej strefą EXPO i wydarzeniami towarzyszącymi. To właśnie tam branża transportowa, energetyczna i technologiczna będzie szukać odpowiedzi na pytanie, jak w najbliższych latach zbudować solidne fundamenty dla polskiej elektromobilności.
OW

