Bezemisyjny transport miejski

GZM zakupiła od Solarisa 42 elektryczne Urbino

Autobusy bezemisyjne do GZM trafią w pierwszej połowie 2026 roku
Źródło zdjęcia: Metropolia GZM

– Solaris Bus & Coach podpisał umowę z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią (GZM ) na dostawę autobusów elektrycznych
– Producent z Wielkopolski dostarczy GZM do PKM Świerklaniec 42 pojazdy Solaris Urbino z napędem modułowym
– Do przewoźnika trafią 24 pojazdy Urbino 12 electric oraz 18 przegubowych Urbino 18 electric
– Producent wchodzący w skład hiszpańskiej Grupy CAF dostarczy również i uruchomi ładowarki zajezdniowe
– Dostawy zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku

Drugi kontrakt dla GZM

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zakupiła 42 autobusy elektryczne Solaris wraz z infrastrukturą ładowania. W ramach podpisanej umowy do przewoźnika PKM Świerklaniec trafią 24 sztuki Urbino 12 electric i 18 przegubowych Urbino 18 electric. To drugi kontrakt Solarisa realizowany dla GZM.

Poprzednia umowa, podpisana w 2022 roku, obejmowała 32 autobusy elektryczne, które zostały dostarczone w 2023 roku do przewoźników z Katowic, Gliwic, Sosnowca i Świerklańca. Nowo zamówione autobusy zostaną dostarczone w pierwszej połowie 2026 roku.

Bez wieży silnika

Modele Urbino 12 electric i Urbino 18 electric z napędem modułowym zostały zaprojektowane bez wieży silnika, co zwiększyło przestrzeń dla pasażerów. W wersji dwunastometrowej autobusy pomieszczą 70 pasażerów, a w przegubowej aż 120 osób.

Każdy z autobusów zostanie wyposażony w silnik elektryczny, do którego energię dostarczą baterie Solaris High Energy o pojemnościach 600 kWh w modelach 12-metrowych i 800 kWh w przegubowych. Autobusy będą ładowane za pomocą złącza plug-in, wyposażonego w system informujący o statusie procesu ładowania.

Predyktywna diagnostyka

Jak czytamy w komunikacie, pojazdy wyposażono w szereg systemów asystenckich, między innymi w asystenta prędkości czy rozbudowany system monitoringu obejmujący kamery obserwujące wnętrze, a także przestrzeń przed pojazdem i po jego bokach.

W standardzie znajdzie się również system liczenia pasażerów, a także podwójne gniazda USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Przewoźnik zdecydował się także na system zarządzania flotą autobusów eSConnect, umożliwiający zaawansowaną telemetrię i zawierający elementy diagnostyki predyktywnej.

Ładowanie nie wpłynie na temperaturę

Oba modele zostaną wyposażone w system prekondycjonowania, który pozwala utrzymywać komfortową temperaturę w kabinie kierowcy i przestrzeni pasażerskiej w trakcie ładowania pojazdu oraz po jego zakończeniu. System może być zarządzany za pomocą eSConnect.

REKLAMA