W ostatnim czasie dużo mówi się o zmianach stawek za kilowatogodzinę oraz znacznych zmianach, które już niedługo powinny zacząć obowiązywać. Kwestią czasu była reakcja operatorów sieci ładowania. Jako pierwszy informacje o zwiększeniu stawek postanowiła opublikować sieć GreenWay Polska. – Wraz z wygasającymi „starymi” kontraktami, rośnie udział energii refakturowanej nam po aktualnych, bardzo wysokich cenach – komentuje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska. – Dalsze utrzymanie stawek nieuwzględniających wzrostu cen energii oraz wysokiej inflacji nie jest już możliwe i odbiłoby się negatywnie na naszej działalności.
Jak wyjaśnia GreenWay Polska, przez ostatnie dwa lata, średnie ceny energii na giełdzie wzrosły w Polsce o 260 proc. W porównaniu z rokiem ubiegłym, ceny te przeciętnie są wyższe o blisko 100 proc. – Wprowadzane przez nas podwyżki w niewielkim tylko stopniu rekompensują wzrost kosztów – dodaje Rafał Czyżewski. – Przygotowywane regulacje rządowe wprowadzające maksymalne ceny dla odbiorców indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw na pewno pozwolą na ograniczenie wzrostów kosztów korzystania z pojazdów elektrycznych przy ich ładowaniu w domu lub w miejscu pracy. Z naszej perspektywy nie będą miały tak dużego znaczenia, gdyż bardzo duża cześć energii jest na nas refakturowana przez podmioty, których te regulacje nie będą dotyczyły. Trzeba jednocześnie podkreślić, że pomimo ogólnych wzrostów kosztów energii, w dalszym ciągu korzystanie z samochodu elektrycznego jest znacznie tańszą alternatywą w porównaniu do pojazdu spalinowego – dodaje Czyżewski.
W efekcie już od 1 listopada 2022 r. na stacjach o mocy powyżej 100 kW mocy ładowania – bez abonamentu – zapłacimy 3,24 zł/kWh. Nieco taniej będzie przy wykorzystaniu planu Energia Standard, będzie to 2,77 zł/kWh. Najtaniej będzie przy wykupieniu taryfy Energia MAX, która wymaga miesięcznej opłaty w wysokości 85,36 zł. wtedy cena za kWh wyniesie 1,87 zł.
Jak to wpłynie na koszty ładowania?
Podwyżka cen energii na stacjach ładowania GreenWay bezpośrednio przełoży się na koszty przejechania 100 kilometrów pojazdami elektrycznymi. Zakładając, że średniej wielkości samochód zużywa około 19 kWh/100 km to koszt pokonania referencyjnego dystansu jest większy, zwłaszcza jak klient nie ma wykupionego abonamentu. W efekcie przy wykorzystaniu najszybszej ładowarki przy ładowaniu jednorazowym różnica wynosi niemal 10 zł. Dla tych samych parametrów, ale przy wykupieniu pakietu Energia Max (85,36 zł) koszt ten zmniejszy się do nieco ponad 35,5 zł/100 km, czyli o 5,51 zł więcej niż obecnie.
Elektryczność, benzyna czy Diesel?
Porównując te dane do pojazdu spalinowego warto odnieść się do przykładu auta zużywającego na 100 km 5,7 litra benzyny. Jego zeroemisyjny odpowiednik ma średnią konsumpcję energii w wysokości 15,3 kWh/100 km. Przeliczając to na koszt pokonania 100 kilometrów, okazuje się, że dla nowych stawek cena podróży jest większa dla wariantu zeroemisyjnego w przypadkach ładowania jednorazowego oraz darmowego abonamentu Energia Standard dla ładowarek powyżej 100 kW. Zdecydowanie inaczej przedstawia się to jeżeli obecne stawki przejechania 100 km odniesiemy do wariantu z silnikiem spalinowym zasilanym olejem napędowym, zużywającym 4 litry/100 km. W takiej sytuacji, taniej będzie jedynie w przypadku korzystania z ładowarek o mocy powyżej 100 kW w abonamencie Energia Max oraz przy wolniejszych ładowarkach DC w Energia Plus.
Jak to ma się do konkurencji?
Obecnie w sieci GreenWay znajduje się 600 publicznych stacji ładowania, z czego w Polsce 440. Największym konkurentem jest sieć od Orlen Charge. Obecnie spółka posiada ponad 413 stacji w sieci, w tym łącznie 890 punktów ładowania (stan na koniec maja br.). Do końca roku liczba ta ma osiągnąć 500 stacji. Druga największa sieć ładowania samochodów elektrycznych jak na razie nie podniosła cen za ładowanie. W efekcie nadal korzystając z usług Orlen Charge, zapłacimy 1,22 zł/kWh przy złączu AC oraz 1,70 zł/kWh dla ładowarek DC do 50 kW oraz 2,04 zł/kWh powyżej 50 kW mocy ładowania.
Taniej na GreenWay?
Użytkownicy samochodów elektrycznych mogą obniżyć koszty ładowania pojazdów elektrycznych. Wystarczy zostać członkiem EV Klub Polska i wypełnić dostępne na stronie ankiety. Jedna pozwoli uzyskać 5 proc. rabat na ładowanie. Kolejne dwie przyniosą 7 proc. obniżki. 10 proc. bonifikata dostępna jest po wypełnieniu 6 ankiet.