General Motors poinformował właśnie o zyskach za pierwszy kwartał. W tym czasie zysk operacyjny koncernu wyniósł 4 mld USD. Dzięki zwiększonej produkcji i silnemu popytowi w Ameryce Północnej GM spodziewa się zysku netto za cały rok 2022 w przedziale od 9,6 mld do 11,2 mld USD. Od przyszłego roku ma być dostępna hybrydowa wersja Chevroleta Corvette, a w następnie w pełni elektryczna odmiana modelu, który oparty ma być na platformie Ultium.
Skorygowany EBIT koncernu w I kw. (zysk operacyjny, czyli zysk przed odliczeniem podatków i odsetek) w wyniósł 4 mld USD. Zdaniem producenta, to efekt szybkiej transformacji dzięki czemu General Motors staje się liderem w zakresie pojazdów elektrycznych i AV w całym portfolio produktów.
Firma zapowiada przyspieszenie transformacji, nawet w obliczu trudności związanych z sytuacją geopolityczną.
„Ze względu na duży popyt na nasze pojazdy, w tym na przeprojektowane lekkie pick-upy Chevrolet i GMC, które wprowadzamy na rynek, naszą dyscyplinę kosztową i postępy w planie wzrostu, potwierdzamy prognozy finansowe, gdzie zysku netto za cały rok 2022 może się zamknąć w przedziale od 9,6 mld do 11,2 mld USD” – można przeczytać w oficjalnym komunikacie.
1 000 000 BEV do 2025 roku
Dla GM szybsze wprowadzanie na rynek większej liczby pojazdów elektrycznych jest katalizatorem wzrostu. Dlatego amerykański gigant wzmacnia swoje wolumeny, Firma do końca 2025 r. w Ameryce Północnej chce osiągnąć milion pojazdów elektrycznych. Dlatego oblicza produkcję na 400 000 całkowicie elektrycznych pojazdów w latach 2022 i 2023.
Przewagą konkurencyjną GM ma być łańcuch dostaw wspierający produkcję pojazdów elektrycznych. Firma w tym celu nawiązała strategiczne, długoterminowe relacje z dostawcami z Ameryki Północnej i silnych partnerów handlowych, takich jak Australia.
Zabezpieczone dostawy litu, kobaltu i niklu
Chodzi o zabezpieczanie dostaw materiałów ziem rzadkich: magnesy trwałe, aktywny materiał katodowy i lit. Zawarto także nową umowę dotyczącą kobaltu (GM ogłosi ją niebawem). Koncern jest również w trakcie zabezpieczania długoterminowych umów na dostawy niklu.
Zespół GM i jego partnerskie spółki w Chinach już zaobserwowały szybki wzrost popytu na pojazdy elektryczne, a Wuling Hong Guang Mini jest obecnie najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym w kraju. Tego lata Cadillac LYRIQ będzie pierwszym EV opartym na Ultium, który zostanie wprowadzony na rynek w Chinach.
Zwiększenie produkcji 6 pojazdów opartych na Ultium
W Ameryce Północnej GM spodziewa się osiągnąć rekordową sprzedaż samochodów Bolt EV i Bolt EUV. A od teraz do połowy 2023 r. Cadillac, Chevrolet i GMC szybko zwiększą produkcję sześciu pojazdów opartych na Ultium. Będą to: GMC Hummer EV Pickup, który rozpoczął produkcję pod koniec 2021 roku, a następnie model SUV, który wchodzi do produkcji w 2023 roku. Cadillac LYRIQ, którego produkcja rozpoczęła się w zeszłym miesiącu, Chevrolet Silverado EV, którego produkcja rozpocznie się na początku 2023 roku oraz całkowicie elektryczny Chevrolet Blazer SS, który wejdzie do produkcji w połowie 2023 roku i na koniec Equinox EV, który pojawi się tuż po całkowicie elektrycznym Blazer SS.
„Naszą największą szansą na rozwój w Ameryce Północnej są ciężarówki elektryczne. Od dwóch lat mądrze zarządzamy segmentem pickupów, a teraz chcemy być liderem na rynku samochodów ciężarowych EV” – pisze na stronie producent.
Elektryczna Corvette w planach
Pojawiły się także informacje, że już od przyszłego roku dostępna będzie hybrydowa wersja nowego Chevroleta Corvette. Jej konsekwencją ma być z kolei w pełni elektryczna Corvette oparta na platformie Ultium. Nieoficjalne doniesienia potwierdził prezes General Motors, Marka Reussa, który nie ujawnił jednak, na kiedy planowana jest Corvette BEV.
Można się natomiast spodziewać, że nie będzie to po prostu zelektryfikowana wersja spalinowego samochodu sportowego w przełożeniu 1:1 na BEV. Elektryczny model będzie „korwetą opartą na Ultium”. Podobnie więc jak w modelach Ultium takich jak GMC Hummer EV, Cadillac Lyriq czy Chevrolet Silverado EV akumulator może być montowany płasko w podwoziu.
Ciężarówki BEV i tanie elektryki
Pierwszą z ciężarówek będzie właśnie GMC Hummer EV. Zdaniem projektantów będzie to swoista superciężarówka. Połączy ona możliwości i elastyczność specjalnie skonstruowanej platformy Ultium z dziesięcioleciami projektowania ciężarówek, inżynierii i doświadczenia zdobytego we współpracy z klientami.
Kolejnym obszarem, w którym firma chce budować swoją przewagę konkurencyjną, są niedrogie pojazdy elektryczne. Chodzi tu główne prognozowane wzrosty sprzedaży dla Chevroleta i Buicka. Firma w 2027 r. chce ponadto rozpocząć globalną ekspansję swoich przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych, wprowadzając na rynek pierwszy z kilku nowych pojazdów opracowanych wspólnie z Hondą z wykorzystaniem technologii Ultium.
„Dostarczenie milionów niedrogich pojazdów elektrycznych jest kluczowym krokiem w kierunku wywiązania się z naszego zobowiązania do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w naszych globalnych produktach i operacjach do 2040 roku oraz wyeliminowania emisji pochodzącej z lekkich pojazdów do 2035 roku” – napisano w treści oświadczania GM.
Źródło: na podstawie gm.com