General Motors (GM) i Honda ogłosiły plany rozszerzenia relacji obu firm do nowego rozdziału poprzez opracowanie serii niedrogich pojazdów elektrycznych opartych na nowej globalnej architekturze z wykorzystaniem nowej generacji baterii Ultium, których produkcja ruszy od 2027 roku. Przedstawiciel GM zapowiedział nowy produkt na rynek Ameryki Północnej, który oferowany będzie w cenie niższej niż nadchodzący Chevrolet Equinox EV.
Więcej i taniej
Jak można przeczytać w komunikacie, „firmy współpracują ze sobą, aby umożliwić globalną produkcję milionów pojazdów elektrycznych począwszy od 2027 roku, w tym kompaktowych pojazdów crossover, wykorzystując technologie, projekty i strategie zaopatrzenia obu firm. Producenci będą również pracować nad standaryzacją sprzętu i procesów, aby osiągnąć światowej klasy jakość, wyższą przepustowość i większą przystępność cenową. Segment kompaktowych crossoverów jest największy na świecie, z rocznymi wolumenami ponad 13 milionów pojazdów”.
Akumulatory półprzewodnikowe
GM i Honda omówią również przyszłe możliwości współpracy w zakresie technologii akumulatorów do pojazdów elektrycznych w celu dalszego obniżenia kosztów elektryfikacji, poprawy osiągów i zrównoważonego rozwoju przyszłych pojazdów. Amerykański koncern pracuje już nad przyspieszeniem nowych technologii, takich jak akumulatory litowo-metalowe, krzemowe i półprzewodnikowe, a także metod produkcji, które można szybko wykorzystać do ulepszenia i aktualizacji procesów produkcji ogniw akumulatorowych. Honda czyni postępy w technologii akumulatorów półprzewodnikowych, którą firma postrzega jako kluczowy element przyszłych pojazdów elektrycznych. Honda stworzyła w Japonii linię demonstracyjną akumulatorów półprzewodnikowych i czyni dalsze postępy w kierunku masowej produkcji.
Razem szybciej
– GM i Honda podzielą się naszymi najlepszymi strategiami technologicznymi, projektowymi i produkcyjnymi, aby dostarczać niedrogie i pożądane pojazdy elektryczne w skali globalnej, w tym na naszych kluczowych rynkach w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Chinach. Jest to kluczowy krok w realizacji naszego zobowiązania do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w naszych globalnych produktach i operacjach do 2040 r. oraz wyeliminowania emisji spalin z samochodów dostawczych w Stanach Zjednoczonych do 2035 r. Współpracując, umieścimy ludzi na całym świecie w pojazdach elektrycznych szybciej, niż którakolwiek z firm mogłaby osiągnąć samodzielnie – powiedziała Mary Barra, prezes i dyrektor generalny GM.
– Honda zobowiązuje się do osiągnięcia naszego celu, jakim jest globalna neutralność węglowa do 2050 roku, co wymaga obniżenia kosztów pojazdów elektrycznych, aby umożliwić posiadanie pojazdów elektrycznych jak największej liczbie klientów. Honda i GM będą opierać się na naszej udanej współpracy technologicznej, aby pomóc osiągnąć dynamiczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych – powiedział Toshihiro Mibe, prezes i dyrektor generalny Hondy.
Win-win
– Postęp, jaki osiągnęliśmy z GM od czasu ogłoszenia współpracy w zakresie rozwoju akumulatorów do pojazdów elektrycznych w 2018 r., a następnie wspólny rozwój pojazdów elektrycznych, w tym Hondy Prologue, dowiódł relacji win-win, która może stworzyć nową wartość dla naszych klientów. Ta nowa seria niedrogich pojazdów elektrycznych będzie opierać się na tej relacji, wykorzystując naszą siłę w rozwoju i produkcji wysokiej jakości pojazdów klasy kompaktowej – powiedział Shinji Aoyama, starszy dyrektor zarządzający Hondy.
– Nasza współpraca z Hondą i ciągły rozwój Ultium są podstawą tego projektu, wykorzystując naszą globalną skalę, aby umożliwić obniżenie kosztów nowej serii pojazdów elektrycznych dla milionów klientów. Nasze plany obejmują nowy, całkowicie elektryczny produkt dla Ameryki Północnej, który będzie oferowany w cenie niższej niż nadchodzący Chevrolet Equinox EV, bazując na 2 milionach jednostek EV, które firma planuje zainstalować do końca 2025 r. – powiedział Doug Parks, wiceprezes GM ds. globalnych, rozwój produktu, zakupów i łańcucha dostaw.
Wieloletnie partnerstwo
GM i Honda od wielu lat nawiązały ścisłą współpracę, w ramach której w ostatnich latach powstało kilka projektów skoncentrowanych na technologiach pojazdów elektrycznych i autonomicznych. W 2013 roku obie firmy rozpoczęły współpracę nad wspólnym rozwojem systemu ogniw paliwowych nowej generacji i technologii przechowywania wodoru. W 2018 roku Honda dołączyła do prac GM nad modułami akumulatorowymi do pojazdów elektrycznych. W 2020 r. GM i Honda ogłosiły plany wspólnego opracowania dwóch pojazdów elektrycznych, w tym Hondy Prologue, które zostaną wprowadzone na rynek na początku 2024 r., a wkrótce potem pierwszy SUV Acura z napędem elektrycznym. Firmy utrzymują stałą współpracę z Cruise i pracują razem nad rozwojem Cruise Origin, jednego z pierwszych specjalnie zbudowanych w pełni autonomicznych pojazdów, zaprojektowanych do bezkierunkowego przewożenia towarów i dostaw.
Źródło: na podstawie GM