Home Rynek Europa Francuski producent tworzy sportowego elektryka. Z kim zawalczy e-208 GTi?

Peugeot

Francuski producent tworzy sportowego elektryka. Z kim zawalczy e-208 GTi?

Peugeot

Francuski producent tworzy sportowego elektryka. Z kim zawalczy e-208 GTi?

Obecnie Peugeot e-208 jest dostępny w wersjach 136 KM i 156 KM
Fot. EPL
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Peugeot przywraca do życia „legendarną” nazwę GTi. Peugeot e-208 w takiej odmianie zaoferuje więcej mocy i lepsze osiągi niż do tej pory. Ma ważnego, francuskiego konkurenta.

Mogę potwierdzić, że ponownie wdrożymy GTi do e-208 tak szybko, jak to możliwe. Podjęliśmy decyzję, że Peugeot GTi zostanie ponownie wprowadzony – powiedział prezes marki, Alain Favey, w rozmowie z mediami. Litery GTI są doskonale znane fanom motoryzacji – kojarzą się głównie z Volkswagenem, ale i Peugeot ma sporą historię produkcji tak oznaczonych, usportowionych modeli. Ostatnim z nich było 308 GTi, które zakończyło karierę w 2021 roku. Teraz nazwa wraca, ale nowe, szybkie Peugeoty będą elektryczne.

Na początek: e-208 GTi

To połączenie z naszą przeszłością, naszą historią” – mówi szef marki i wskazuje, że chce połączyć obecność wersji GTi z zaangażowaniem Peugeota w sporty motorowe (które mogą stanowić dobrą reklamę usportowionych modeli). Chcemy nadal utrzymywać reputację marki dzięki doznaniom z jazdy – dodał dyrektor generalny.

Obecnie nie jest wykluczone, że pojawi się więcej nowych modeli GTi, nawet z silnikami spalinowymi. Jednak obecnie nie podano informacji o planach innych niż wspomniany, miejski model. Co wiemy o e-208 GTi? Jak podaje brytyjski Autocar, zapowiedziany e-208 GTi prawdopodobnie będzie używał tego samego układu napędowego, co nowy Abarth 600e, który jest oparty na tej samej platformie e-CMP co e-208. Abarth, podobnie jak Peugeot, jest spółką zależną Grupy Stellantis, która łączy w sumie 14 marek.

Abarth 600e. Fot. Stellantis

Abarth 600e jest obecnie oferowany w dwóch wersjach: Abarth 600e Turismo dostarcza 240 KM, a Abarth 600e Scorpionissima, limitowany do 1949 egzemplarzy, oferuje 280 KM. Topowy model przyspiesza w 5,9 sekundy od 0 do 100 km/h. Maksymalna prędkość jest ograniczona do 200 km/h. 240-konny Abarth 600e Turismo potrzebuje 6,2 sekundy na sprint od 0 do 100.

Zielone światło

Według „Autocara”, fakt, że e-208 GTi otrzymał zielone światło do produkcji, prawdopodobnie oznacza również wprowadzenie usportowionej wersji bliźniaczego modelu Opla, czyli Corsy. W wypadku tej marki mówilibyśmy o odmianie GSi lub OPC, bo takie oznaczenia stosowano w odniesieniu do wersji sportowych. Nie znamy jednak dokładnych terminów debiutów takich aut.

Nowy Peugeot wzmocniłby rosnący segment miejskich, elektrycznych hot hatchy. Jego najgroźniejszym rywalem – oprócz „spokrewnionego” Abartha 500e – byłby model Alpine A290. Ten model z Francji jest mocniejszą wersją Renault 5 E-Tech. „Auto powstało na platformie Renault AmpR Small. Akumulator ma pojemność 52 kWh. Zależnie od wersji, moc wynosi 176 KM (moment obrotowy 285 Nm) lub 220 KM (i 300 Nm). Słabsze odmiany to GT i GT Premium, a mocniejsze noszą nazwy GT Performance i GTS. Prędkość maksymalna wynosi 160 lub 170 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje topowemu A290 6,4 s” – opisywaliśmy.

Pozostali rywale Peugeota e-208 to np. nowy Volkswagen ID.GTX, a także zapewne droższe, elektryczne Mini.

Najbardziej usportowiony ID.3, czyli GTX. Fot. Volkswagen

Obecnie Peugeot e-208 jest dostępny w wersjach 136 KM i 156 KM. Akumulator tego auta ma pojemność 50-51 kWh. Mocniejsza odmiana jest zestawiana z pakietem wyposażenia GT (już nieco usportowionym) i osiąga 100 km/h w 8,3 s.

PM

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory