Kompleksowa analiza
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSPA od 5 lat, na ponad 320 stronach prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. Teraz „Polish EV Outlook” debiutuje w zupełnie nowej odsłonie. Dzięki współpracy PSPA, IBRM Samar oraz OTOMOTO powstał „PEVO Index” – cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
– „PEVO Index” to zupełnie nowy, unikalny projekt. Naszą ambicją było zgromadzenie w jednym miejscu najważniejszych danych na temat e-mobility, zarówno z perspektywy branży, jak i wszystkich innych osób zainteresowanych rozwojem rynku elektromobilności w Polsce. Od dziś zamierzamy publikować aktualizowane co miesiąc, szczegółowe informacje dotyczące rynku nowych, osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania. Całkowitą nowością w polskiej przestrzeni medialnej są również kompleksowe dane dotyczące używanych pojazdów zeroemisyjnych. „PEVO Index” stanowi w praktyce miesięczne podsumowanie najważniejszych informacji zawartych w pełnej wersji raportu „Polish EV Outlook” – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Listopad z elektrycznymi wzrostami
W listopadzie 2023 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 54 681 szt. Park osobowych elektryków składał się z 49 082 szt. (+70% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu w listopadzie 2023 r. wyniosła 1882 szt. (+60% r/r). Bardzo dynamiczny wzrost odnotowano w segmencie całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. W listopadzie ich park zwiększył się do 5599 szt. (+94% r/r).
– Cieszę się, że IBRM Samar uczestniczy w projekcie PEVO Index. Prezentacja rzetelnych danych odgrywa istotną rolę w analityce zachodzących zmian i przewidywaniu przyszłości. Elektromobilność to kierunek w którym podążamy, warto więc wiedzieć, gdzie się dziś znajdujemy i co nas potencjalnie czeka. Wyzwania są duże i nie dotyczą tylko i wyłącznie dostępnej oferty zderzonej z zawartością naszego portfela, a także wciąż ubogiej infrastruktury, ale przede wszystkim dostarczenia mocnych argumentów, uwypuklenia korzyści, które przekonają ludzi do tego, że przyjęty kierunek jest dobry. Przygotowanie PEVO Index to część drogi, którą musimy pokonać i która doprowadzi nas do ostatecznego celu, jakim jest “czysta” mobilność – powiedział Wojciech Drzewiecki, Prezes Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
Tesla 3 liderem, wodorowce w niszy
Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w listopadzie były Tesla Model 3 (366 sprzedanych szt.), Tesla Model Y (183 szt.) oraz Volkswagen ID.4 (98 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Volkswagen oraz BMW. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł w listopadzie 4,5%. Pojazdy wodorowe (FCEV) wciąż stanowią w Polsce rynkową niszę. Flota osobowych FCEV liczy 199 szt.
– Wyraźny przyrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano również w sektorze infrastruktury. Liczba punktów ładowania zwiększyła się o ponad 1,5 tys. Łącznie w Polsce funkcjonuje 5829 (+35% r/r) ogólnodostępnych punktów, w tym 4362 AC (+31% r/r) oraz 1467 DC (+50% r/r)/. Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponują ładowarki o mocy do 22 kW (66%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Kierowcy EV mogą w Polsce korzystać już z 575 takich urządzeń. To już niemal 1/5 łącznej liczby ogólnodostępnych ładowarek w naszym kraju powiedział Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.
Warszawa w infrastrukturalnej czołówce
„PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (579 punktów w listopadzie 2023 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (265), Szczecin (217), Poznań (199) i Kraków (192). Bardzo ważną informacją ujętą w PEVO Index jest również liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T (606 w listopadzie, co oznacza wzrost o 16% r/r). To właśnie ten czynnik decyduje o komforcie podróżowania EV na dłuższych trasach w Polsce.
Dzięki „PEVO Index” można ponadto w łatwy sposób uzyskać dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w naszym kraju. W listopadzie 2023 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 3639. To wzrost o 178% r/r. Mimo to udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych wciąż jest niski – wynosi 1,0%. W konsekwencji zainteresowanie EV z rynku wtórnego wciąż jest niewielkie – takie oferty odpowiadają za zaledwie 0,8% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO.
– Liczba ogłoszeń dotyczących sprzedaży używanych samochodów elektrycznych w ujęciu rok do roku rośnie naprawdę spektakularnie, ale musimy pamiętać, że kluczowa jest tu niska wartość bazowa. Samochody elektryczne są stosunkowo młode na rynku – zwłaszcza, jeśli przyrównamy ich wiek do średniej całego parku samochodów w Polsce, która przekroczyła już 14 lat. Obserwując rynek i tempo rejestracji nowych elektryków przewidujemy, że wyraźna fala zainteresowania pojawi się także w segmencie aut używanych BEV i bardzo się cieszę, że śledząc kolejne aktualizacje PEVO Index, będziemy mogli na bieżąco odnosić się do tego tematu – powiedziała Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO.
Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce są Nissan Leaf (344 ogłoszenia w listopadzie 2023 r. ze średnią ceną 72 040 PLN), BMW i3 (238 ogłoszeń ze średnią ceną 98 618 PLN) oraz Tesla Model S (188 ogłoszeń ze średnią ceną 188 331 PLN).
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSPA, IBRM Samar oraz OTOMOTO.