100 milionów elektryków w 2026 roku i ponad 700 milionów do 2040 r. Tak ma wzrosnąć w porównaniu z 27 milionami na początku tego roku, flota pojazdów elektrycznych zgodnie z najnowszą długoterminową prognozą firmy badawczej BloombergNEF (BNEF). Elektryfikacja szybko rozprzestrzenia się obecnie na wszystkie sektory transportu drogowego, od riksz po ciężkie ciężarówki, a także rozwija się w gospodarkach wschodzących, takich jak Indie, Tajlandia i Indonezja.
Wraz ze wzrostem dynamiki kształtują się nowe możliwości gospodarcze. Łączna wartość sprzedaży pojazdów elektrycznych we wszystkich segmentach ma osiągnąć 8,8 bln USD do 2030 r. i 57 bln USD do 2050 r. w podstawowym scenariuszu transformacji gospodarczej BNEF. Zakłada on, że nie zostaną wdrożone przez decydentów żadne nowe kluczowe decyzje w obszarze emobilności. Pojazdy elektryczne i akumulatory stanowią obecnie centralny element polityki przemysłowej wielu krajów, a konkurencja w zakresie przyciągania inwestycji wzrośnie w nadchodzących latach.
Infrastruktura ładowania, ciężarówki i surowce do poprawy
Zdaniem autorów analizy pomimo szybkich postępów konieczne są pilne działania ze strony decydentów oraz przemysłu, aby utrzymać transport drogowy na drodze do osiągnięcia długoterminowych celów w zakresie emisji wyznaczonych przez kraje.
– Bezpośrednia elektryfikacja za pomocą aut BEV jest najbardziej wydajną, opłacalną i komercyjnie dostępną drogą do pełnej dekarbonizacji transportu drogowego. Mimo to potrzebny jest silniejszy nacisk na obszary takie jak ciężki transport ciężarowy, infrastruktura ładowania i dostawy surowców – powiedziała Aleksandra O’Donovan, szefowa działu pojazdów elektrycznych w BloombergNEF.
Raport zawiera również scenariusz zerowej emisji netto do połowy wieku. Tylko jeden segment transportu drogowego – pojazdy trójkołowe – jest w pełni na dobrej drodze do realizacji tego ambitnego scenariusza. Bardzo blisko są również autobusy i pojazdy dwukołowe. Sektory lekkich samochodów dostawczych i osobowych również nabierają tempa, ale będą one potrzebowały dodatkowego wsparcia politycznego, aby utrzymać się na dobrej drodze.
Natomiast samochody ciężarowe są daleko w tyle za trajektorią zerowej emisji netto i powinny być priorytetem dla decydentów. Należy również usprawnić inwestycje i procesy dążące do budowy i bezproblemowej eksploatacji dużej liczby punktów ładowania potrzebnych do przejścia na transport ciężarowy.
Zalecenia dla rządów i przemysłu
Raport zawiera konkretne zalecenia dla rządów i przemysłu, w tym:
• Rządy, które osiągnęły cele zerowe netto do połowy stulecia, powinny ustalić datę wycofania sprzedaży nowych pojazdów spalinowych nie później niż w 2035 r., we wszystkich segmentach. Cele te muszą być poparte prawodawstwem i konkretne środki polityczne z celami pośrednimi.
• Normy dotyczące zużycia paliwa i/lub emisji CO2 z rury wydechowej muszą być bardziej rygorystyczne i rozciągnięte w czasie niż obecne przepisy. Na wszystkich rynkach pilnie potrzebne są bardziej rygorystyczne normy dla samochodów dostawczych, ciężarowych i innych pojazdów użytkowych.
• Rządy powinny ustanowić wymagania i standardy dotyczące recyklingu akumulatorów EV i nadal wspierać badania nad technologiami akumulatorów nowej generacji. Finansowanie i usprawniony proces wydawania pozwoleń mogą pomóc w zachęceniu do nowych dostaw surowców.
• Innowacje, takie jak akumulatory sodowo-jonowe, akumulatory półprzewodnikowe i anody nowej generacji, wchodzą obecnie w komercjalizację. Rządy powinny szukać sposobów wspierania krajowego rozwoju tych obszarów i nadal wspierać badania i rozwój w zakresie nowych technologii akumulatorów, które zmniejszają zależność od surowców krytycznych.
• Gęste publiczne sieci ładowania są konieczne, aby zmniejszyć zasięg pojazdów elektrycznych, których konsumenci potrzebują, co z kolei zmniejsza presję na dostawy surowców akumulatorowych.
• Inwestycje w czystą energię powinny iść w parze z inwestycjami w elektryfikację transportu drogowego. Wraz ze wzrostem produkcji energii słonecznej należy przesunąć więcej ładowania pojazdów elektrycznych na południe, aby zmaksymalizować korzyści w zakresie emisji i obniżyć koszty.