Według Europejskiej Agencji Środowiska ok. 1/4 całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej w 2019 r. pochodziła z sektora transportu, z czego aż 71,7% z transportu drogowego. Na świecie z roku na rok zwiększa się liczba produkowanych samochodów, dlatego ograniczenie emisyjności w transporcie staje się obecnie jednym z najważniejszych wyzwań cywilizacyjnych.
Ambitne środowiskowe cele
Inwestując w zielone środki transportu oraz infrastrukturę do jej obsługi, DPD zmierza w stronę ambitnego celu środowiskowego – NET-ZERO 2040. Projekt rozbudowy niskoemisyjnej floty samochodowej DPD od 2021 roku realizowany jest z firmą Carefleet. Umowa obejmuje dostawy 2 nowoczesnych modeli samochodów marki Mercedes-Benz: eSprinter oraz eVito Furgon. Pojazdy napędza ten sam silnik elektryczny o mocy 85kWh, a ładowanie akumulatora trwa od 6 do 8 godzin. W warunkach miejskich samochody te są w stanie przejechać na jednym cyklu około 170-180 km.
Rozbudowa elektrycznej floty pojazdów kurierskich to nie potrzeba chwili, lecz starannie zaplanowana strategia. Firma zakłada, że do 2040 roku dostarczanie przez nią paczek będzie neutralne w zakresie śladu węglowego.
– Rozwój floty pojazdów elektrycznych to jeden z ważniejszych elementów realizowanej przez nas strategii zrównoważonego rozwoju. Począwszy od 2021 roku, nasza flota elektrycznych samochodów pokonała ponad 6,5 mln kilometrów, dostarczając tym samym ponad 17 mln paczek. Ich uzupełnienie stanowi flota niskoemisyjnych rowerów cargo, która funkcjonuje od maja 2022 jako efektywny komponent miejskiej platformy logistycznej DPD – komentuje Maciej Głowacki, Dyrektor Operacyjny w DPD Polska.
W elektromobilnym trendzie
Inny lider branży DHL Parcel w październiku ubiegłego roku wynajął 100 w pełni elektrycznych samochodów marki Ford E-Transit (w sumie na koniec 2023 r. firma miała w swojej flocie blisko 500 ekopojazdów). DHL zakłada, że w 2030 roku 50% floty tego logistycznego operatora mają stanowić zeroemisyjne auta.
Z kolei Grupa InPost, lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, już w ubiegłym roku powiększyła swoją ekologiczną flotę elektrycznych samochodów do 1000 pojazdów. Firma w ramach strategii dekarbonizacji sukcesywnie powiększa flotę ekologicznych aut dostawczych, a także samochodów frachtowych.
– Nasza flota wciąż wzbogaca się o nowe samochody elektryczne, a to oznacza, że jeszcze więcej paczek zostanie dostarczonych do paczkomatów w sposób bardziej przyjazny dla środowiska! Mamy największą flotę samochodów elektrycznych wśród firm kurierskich – chwali się InPost.
Taka strategia oznacza zyski nie tylko dla środowiska, to także bonus wizerunków wśród klientów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na aspekty środowiskowe.
– Rzeczywiście coraz więcej Klientów zwraca uwagę na to, w jaki sposób doręczona jest ich paczka – zrównoważone rozwiązania stanowią wartość dodaną dla klientów. Często zagadują i pytają z ciekawością o nasze samochody elektryczne lub rowery cargo. Dla nas, kurierów, zmiana też jest odczuwalna. Jazda samochodem elektrycznym wymaga nieco innej techniki jazdy, aby efektywnie wykorzystać energię z akumulatora. Jego ładowanie wymaga innego planowania i organizacji. Nie zmienia to faktu, że jest to rozwiązanie, które powoduje, że logistyka miejska staje się bardziej zielona – podsumowuje Dominik, kurier z WA1.