W sieci Polenergii pojawią się m.in. pierwsze ultraszybkie stacje o mocy 400 kW, wyposażone w kable chłodzone cieczą. Po oddaniu inwestycji do użytkowania firma będzie dysponowała liczbą ponad 70 stacji ładowania z planem budowy kilkudziesięciu kolejnych. Za rozbudowę sieci odpowiada należąca do grupy Polenergia eMobility. Budowa 39 stacji obejmuje huby stacji ładowania w wybranych centrach miast, a także przy ośmiu Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), które znajdują się na trasie Autostrady A2 (w obu kierunkach).
Zasilanie z własnych źródeł
Strategiczne lokalizacje przy autostradzie na jednym MOP-ie zostaną wyposażone w nawet pięć ładowarek, których łączna moc sięgnie 1 MW. Oznacza to możliwość obsługi nie tylko aut osobowych, ale także samochodów ciężarowych eHDV.
– Polska jest liderem międzynarodowego transportu na terenie Unii Europejskiej. Stacje ładowania, które budujemy w Polenergii eMobility, są zlokalizowane w kluczowych węzłach dla tego sektora. Ma to ogromne znaczenie między innymi dla kierowców samochodów ciężarowych eHDV, którzy już wkrótce będą mogli korzystać z naszych usług. Rozwój gęstej sieci szybkich stacji ładowania jest niezbędny, by podróż pojazdem elektrycznym po Polsce stała się komfortowym doświadczeniem. Polenergię na rynku wyróżnia to, że stacje ładowania zasilamy zieloną energią pochodzącą bezpośrednio z naszych źródeł odnawialnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie dynamicznie reagować na podaż energii produkowanej z OZE, oferując naszym klientom atrakcyjne ceny za usługę ładowania w okresach wysokiej produkcji – powiedział Piotr Maciołek członek zarządu Polenergia S.A.
Nadprodukcja obniży ceny ładowania
Dzięki rozbudowie, w sieci firmy pojawią się kolejne stacje ładowania o mocy 150-300 kW i pierwsze ultraszybkie stacje o mocy 400 kW, wyposażone w kable 500A / 600A chłodzone cieczą. Takie rozwiązanie pozwoli wydłużyć czas ładowania z maksymalnym natężeniem prądu, dzięki czemu znacząco skróci się czas spędzony na ładowaniu pojazdu. Stacje ładowania są zasilane energią elektryczną w standardzie Energia 2051, która pochodzi z odnawialnych źródeł należących do Grupy. W godzinach, gdy nadprodukcja energii elektrycznej z OZE osiąga swoje szczyty, Polenergia eMobility oferuje znaczne obniżki cen dla użytkowników stacji ładowania.
Warto przypomnieć, że od 1 czerwca firma obniżyła standardowy cennik usług ładowania. Użytkownicy zarejestrowani w aplikacji mobilnej płacą za ładowanie na stacjach AC 1,60 zł/kWh zamiast 1,97 zł/kWh (stary cennik) oraz na stacjach DC o mocy od 60 kW do 400 kW – 2,19 zł/kWh zamiast 2,45 zł/kWh i 2,69 zł/kWh.
Użytkownicy niezarejestrowani oraz ci, którzy wybiorą płatność przy pomocy terminala płatniczego płacą odpowiednio: 2,26 zł/kWh na stacjach AC oraz 3,10 zł/kWh na stacjach DC. Do każdej transakcji, tak jak obecnie, zostanie doliczona opłata za rozpoczęcie sesji ładowania – 1 zł.
Wakacyjna promocja
Spółka deklaruje, że co najmniej do końca sierpnia 2024 roku przedłużona zostanie także promocja „Godziny i weekendy z OZE.” Promocyjne ceny ładowania będą obowiązywać od poniedziałku do piątku, w godzinach 11:00-15:00 i wyniosą 1,39 zł/kWh dla stacji DC oraz 1,60 zł/kWh dla stacji AC. Poza wyznaczonymi godzinami będzie obowiązywał obniżony cennik standardowy. W weekendy obie oferty będą identyczne i wyniosą 1,39 zł/kWh na stacjach DC oraz AC.
Według danych zawartych w Liczniku Elektromobilności (PSNM/PZPM), pod koniec kwietnia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6691 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3686 stacji). 28% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Opracował: RaWa