Moda na styl retro bardzo mocno powraca w segmencie niedużych aut, również (a może: zwłaszcza) elektrycznych. Fiat 500 czaruje stylistyką nawiązującą do przeszłości od lat, podobnie jest w przypadku Mini. Do grupy modeli grających na nostalgii dołączyła na chwilę Honda E. Teraz oczekujemy premier m.in. Renault 5, Renault Twingo i Fiata Pandy.
W hołdzie przodkom
Panda także będzie składać swoim wyglądem hołd przodkom. O ile jednak 500-tka nawiązuje do „dolce vita” lat 50 i 60, o tyle Panda przypomni nam lata 80. Dokładniej – będzie wyglądać podobnie do pierwszej generacji modelu o tej nazwie. Zadebiutował w 1980 roku i do dziś jest częstym widokiem na włoskiej prowincji. Zwłaszcza jeśli mówimy o dzielnej w terenie wersji 4×4.
Wizję tego, w którym kierunku będzie iść stylistyka Pandy, pokazano właśnie w prototypie. Fiat przedstawił nową Pandę, a także kilka innych konceptów, nie tylko na rynek europejski.
Nowy Fiat Panda ma nawiązywać nie tylko do starego modelu, ale i do… słynnego budynku Fiata w Turynie. Fabryka Lingotto, na dachu której znajduje się znany tor testowy, inspirowała projektantów właśnie przy projektowaniu linii dachu, a także wnętrza, w którym – dla odmiany – nie brakuje owalnych elementów. Przy wykończeniu środka użyto materiałów z recyklingu, a także np. bambusa.
Z zewnątrz uwagę zwracają przednie reflektory „pikselowe”, przypominające nieco rozwiązanie z nowych Hyundaiów. Prześwit auta, zgodnie z nową modą, jest nieco zwiększony. Trudno jednak mówić o dawnej Pandzie, że była sportowo obniżona…
Na platformie od e-C3
Na jakiej platformie powstanie nowy model? Prawdopodobnie będzie to STLA Small, czyli ta, której używa np. nowy Citroen e-C3. Fiat będzie dostępny zarówno z napędem elektrycznym, jak i w wersjach spalinowych. Cenowo ma rywalizować np. z Dacią Spring albo z nowym Renault Twingo. Cennik może startować od okolic 20 000 euro.
Należy spodziewać się także większego Fiata w gamie. Prototyp Mega Panda zapowiada SUV-a dostępnego w wersjach elektrycznych i spalinowych, który może być zbudowany na platformie STLA-Medium i… ostatecznie otrzyma prawdopodobnie inną nazwę.
Marka, która obchodzi w tym roku swoje 125-lecie, planuje w ciągu najbliższych 3 lat przedstawić cztery nowe modele, już w produkcyjnych wersjach. Premierę nowej Pandy zaplanowano równo w urodziny Fiata, czyli 11 lipca.
MA