Firma Falck jak możemy przeczytać w oficjalnym oświadczeniu cyt.: „…jest obecnie na zaawansowanym etapie zielonej transformacji w sektorze transportu pacjentów. Obecnie przyszła kolej na transformację karetek pogotowia, gdzie wymagania są bardzo wysokie. Karetki pogotowia zasilane energią elektryczną są stosunkowo niesprawdzoną technologią, dlatego Falck i Region Stołeczny Kopenhagi będą ściśle współpracować przy wdrażaniu testowego ambulansu z napędem elektrycznym”.
Doświadczenia zebrane w trakcie eksploatacji elektrycznego ambulansu mają pomóc w dopracowaniu technologii i rozwiązań kluczowych dla tego typu pojazdów. Falck spodziewa się, że pierwsze ambulanse elektryczne będą używane w regularnej eksploatacji karetek pogotowia ratunkowego w ciągu 3-4 lat.
– To niezwykła chwila i ważny moment na drodze do naszej zielonej transformacji. Nasi pracownicy wykonali trudną, ale fantastyczną pracę prowadzącą do uruchomienia elektrycznego ambulansu, gdzie waga i dostępna przestrzeń zostały zoptymalizowane w najdrobniejszych szczegółach, dzięki czemu stworzyliśmy zdolny do pracy w terenie skalowalny elektryczny ambulans – powiedział Jakob Riis, dyrektor generalny Falck.
Elektryczny ambulans wygląda jak zwykła karetka pogotowia, ale jest nieco mniejszy, ponieważ karetki elektryczne są cięższe niż zwykłe karetki z silnikiem wysokoprężnym. Dzięki niewielkiemu zmniejszeniu rozmiaru, ambulans elektryczny osiąga większą prędkość i nie musi być ładowany tak często, jak większy ambulans.
Elektryczny ambulans spełnia wszystkie europejskie normy pod względem wyposażenia i funkcji, a jego wielkość jest podobna do niektórych ambulansów Falck w Niemczech i Szwecji. Nowa elektryczna karetka pogotowia, która jest uruchamiana w Regionie Stołecznym to zeroemisyjny Mercedes Benz e-Vito Tourer L3.
Dane techniczne elektrycznego ambulansu:
Waga brutto: 3,500 kg
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Zasięg: 233 km
Dopuszczalne obciążenie: 930 kg
Pojemność baterii: 60 kWh
Szybkie ładowanie: 35 min od 10% do 80%
Nowa elektryczna karetka pogotowia to tylko jedna z inicjatyw, które Falck uruchomił w ramach zielonej transformację grupy. Emisja pojazdów związanych z pracą pogotowia ratunkowego odpowiada za 75% bezpośredniej emisji CO2 Grupy. Zielona transformacja w Falck polega zarówno na zmniejszeniu emisji CO2 dla istniejących usług, jak i na opracowaniu nowych sposobów świadczenia usług opieki zdrowotnej. Falck ma na celu zmniejszenie własnej bezpośredniej emisji CO2 o 50% do 2030 roku.