Sprawdzone standardy
Zastosowanie standardów Geely w fabryce, w której będą powstawać polskie samochody elektryczne marki Izera, pozwoli na wprowadzenie kontroli jakości na każdym etapie powstawania pojazdu. Inteligentna produkcja oparta m.in. na 5G oraz Big Data zagwarantuje w opinii ElektroMobilty Poland, że każdy produkt końcowy będzie równie doskonały. Przypomnijmy, że do tej pory inwestycja została dokapitalizowana przez Skarb Państwa w latach 2021 i 2022 łącznie kwotą 500 mln zł. EMP przeznacza otrzymane środki na działania niezbędne do przygotowania i uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych.
Współpraca EMP właściciela marki Izera z chińskim potentatem na rynku pojazdów elektrycznych Geely trwa od jesieni ubiegłego roku. Izera ma powstać na platformie SEA, zgodnie z umową licencyjną którą w ubiegłym roku podpisały firmy. Jedną z marek rozwijanych przez Chińczyków jest Zeekr, którego standardy produkcji będą wdrażane w fabryce Izery w śląskim Jaworznie.
– Geely oraz inni chińscy producenci samochodów odrobili swoją pracę domową i są teraz w światowej czołówce, jeśli chodzi o produkcję oraz jakość wykonywanych pojazdów – powiedział Paweł Kwaśniak, kierownik ds. inżynierii nadwozi ElectroMobility Poland.
Izera jak Zeekr
– Zakłady Geely są ultranowoczesne i w pełni zautomatyzowane. Dobrym przykładem jest fabryka aut Zeekr mieszcząca się w Hangzhou Bay. Jest w pełni zdigitalizowana, na bieżąco możemy śledzić procesy produkcyjne, dostawy materiałów do linii, weryfikować jakość produktu – mówimy tu o parametrach związanych z geometrią nadwozia, jakością lakieru czy na bieżąco śledzonymi parametrami procesu produkcyjnego dla każdego pojazdu – dodał Cyprian Gronkiewicz, dyrektor ds. uruchomienia produkcji ElectroMobility Poland.
Jak przyznają chińscy partnerzy EMP, wdrożone w fabrykach Geely standardy produkcji znacznie przewyższają te, obowiązujące powszechnie w branży automotive.
– Na szeroką skalę stosujemy systemy rozpoznawania wizyjnego, rozszerzoną rzeczywistość. Monitorujemy produkcję w czasie rzeczywistym obserwując cyfrowy odpowiednik linii, a zebrane w ten sposób dane przetwarzamy w chmurze, co gwarantuje odpowiednią wydajność całości procesu – powiedział Hui Yang, director of manufacturing, Zeekr Intelligent Technology. Pozyskane w ten sposób informacje są analizowane, co umożliwia optymalne planowanie i realizowanie produkcji.
– Wszystkie standardy, które Geely wdraża w swoich zakładach będą również zaimplementowane w Polsce – podkreślił Gronkiewicz.
ElectroMobility Poland wspólnie z Geely pracuje nad odwzorowaniem procesów produkcyjnych obserwowanych w fabryce Zeekr w Chinach. Dzięki temu nie będzie m.in. opóźnień w produkcji.
– W procesie tłoczenia, poprzez pełną automatyzację realizujemy w 100 proc. harmonogram produkcji, co pozwala nam maksymalnie zminimalizować pośrednie zapasy i w odpowiednim czasie wytwarzać odpowiednie komponenty – stwierdził Yang.
Dla Geely automatyzacja produkcji to podstawa. W fabryce w Hangzhou pracuje 800 robotów, dzięki czemu np. w 80% zautomatyzowano tam proces spawania.
– Także w dziedzinie logistyki, stosujemy 100 proc. automatycznego, bezzałogowego dostarczania komponentów na linię, aby osiągnąć nasz cel – wydział spawalni działa w pełni bez zaangażowania ludzi – powiedział dyrektor fabryki Zeekr.
– Dzięki zbieraniu i analizowaniu danych z całego procesu produkcyjnego, da się szybko reagować na odchylenia od normy i je usuwać. Zastosowanie tych rozwiązań spowoduje, że każdy samochód będzie powtarzalny, a tym samym jego jakość będzie na tym samym, wysokim poziomie – podkreślił z kolei Cyprian Gronkiewicz.
Dążenie do ideału
– Wszyscy dążymy do ideału, ale – jak wiemy – ideałów nie ma, natomiast możemy się do niego bardzo zbliżyć – powiedział Paweł Kwaśniak.
Według niego automatyzacja i stała kontrola procesu oznaczają powtarzalność produkcji w zakresie spasowania nadwozia, deski rozdzielczej, co klient będzie mógł dostrzec od razu.
Z informacji pozyskanych od Spółki w maju tego roku wynika, że planuje się, iż pierwsze egzemplarze samochodów elektrycznych Izera zjadą z linii produkcyjnych pod koniec 2025 roku. Jak wskazuje EMP, rozpoczęcie sprzedaży samochodów elektrycznych Izera planowane jest w połowie 2026 roku. Spółka ma dysponować szczegółowymi założeniami i analizami w zakresie cen, jednak zgodnie ze standardami rynkowymi w obecnej chwili nie podaje przewidywanej ceny samochodów. Cena i sposób skonstruowania oferty dla klienta dla nowej marki, która wchodzi na nowy i wymagający rynek, może w naturalny sposób stanowić jedną z jej przewag konkurencyjnych. Zgodnie z wszystkimi komunikatami EMP, zakłada się, że Izera będzie konkurencyjna cenowo w stosunku do porównywalnych samochodów tej klasy.