Rynkowe losy Volvo EX90, czyli flagowego SUV-a szwedzkiej marki, nie są póki co usłane różami. Samochód miał pierwotnie zadebiutować na przełomie 2023 i 2024 roku, ze względu m.in. na kłopoty z oprogramowaniem pojawienie się auta w salonach przesuwano. Gdy pod koniec zeszłego roku EX90 w końcu trafiło do klientów, nie funkcjonowały wszystkie elementy wyposażenia (np. związane z działaniem LIDAR-u) i były dodawane do aut później, m.in. za pośrednictwem aktualizacji OTA, czyli „over-the-air”, zdalnie.
Architektura 800V
Niedawno pisaliśmy o nowym, elektrycznym modelu szwedzkiej marki, czyli ES90. Ten zaprezentowany niedawno sedan otrzyma architekturę 800V.
„Pozwoli ona na zwiększenie wydajności akumulatorów i – przede wszystkim – na znaczne poprawienie szybkości ładowania. To oznacza, że ES90 naładuje się na 300 km jazdy zaledwie w 10 minut, oczywiście pod warunkiem znalezienia odpowiednio szybkiej ładowarki. Maksymalna moc ładowania obsługiwana przez ten model to 350 kW. Marka podkreśla także, że w ES90 zostanie zaprezentowane zupełnie nowe oprogramowanie do zarządzania energią” – pisaliśmy w lutym przy okazji pokazania nowego auta.
– Nasza technologia 800V oznacza kolejną znaczącą zmianę technologiczną dla naszych klientów, podczas zmierzania w kierunku pełnej elektryfikacji – powiedział Anders Bell, dyrektor Volvo ds. inżynierii i technologii. – Sprawia, że nasze samochody elektryczne są jeszcze bardziej wydajne, pomaga szybciej się ładować i zajechać dalej na jednym ładowaniu – podkreślił zalety takiej architektury.
„Aby zastosować w ES90 układ o wyższym napięciu, czyli 800V, zmodernizowano wiele elementów – od ogniw baterii, przez silniki, aż po falownik czy systemy klimatyzacji i zarządzania ciepłem” – opisywaliśmy.
Taka sytuacja powodowała nietypowy układ w gamie marki – model flagowy (EX90) charakteryzowałby się bowiem gorszymi parametrami w kwestii ładowania od sedana ES90. Teraz ma się to jednak zmienić. Jak wynika z informacji brytyjskiego „Auto Express”, EX90 na nowy rok modelowy otrzyma architekturę 800V.

Spada cena komponentów
– Zaczęliśmy od 400V przy architekturze SPA2, a następnie chcieliśmy ją ulepszyć – częściowo ze względu na zasięg i szybsze prędkości ładowania; teraz możemy dodać około 300 km zasięgu w 10 minut. Jeśli spojrzysz na Chiny i spojrzysz na chińskich konkurentów, prawie wszystkie nowe modele mają 800V i więcej – powiedział gazecie Jim Rowan, CEO Volvo. – A ponieważ wiele komponentów elektronicznych jest wytwarzanych w Chinach, ich cena spada – dodał i zapowiedział zmiany w EX90.
Pojawienie się w EX90 architektury 800V może zwiększyć prędkość ładowania o 40% – z obecnych 250 kW mocy do 350 kW. Poprawi też przebieg krzywej ładowania, co sprawi, że ładowanie od 10 do 80% zajmie ok. 20 minut. Obecnie zajmuje to 30 minut.
Jakie są inne SUV-y tej wielkości z architekturą 800V? To m.in. nowy Hyundai Ioniq 9, Kia EV9, a także nadchodzący Range Rover Electric. Pojawienie się szybkiego ładowania w EX90 oznacza jednak złą wiadomość dla tych, którzy już zamówili flagowe Volvo i otrzymają egzemplarze 400V, potencjalnie mniej warte na rynku wtórnym. Takiej kwestii nie da się „załatwić” aktualizacją z chmury…
PM