Home Pojazdy Osobowe Volvo EX90 ze zmianami na nowy rok modelowy. Pojawi się architektura 800V

Volvo

EX90 ze zmianami na nowy rok modelowy. Pojawi się architektura 800V

Volvo

EX90 ze zmianami na nowy rok modelowy. Pojawi się architektura 800V

Pojawienie się w EX90 architektury 800V może zwiększyć prędkość ładowania o 40%
Fot. EPL
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Flagowy, elektryczny SUV Volvo dopiero – po wielu zawirowaniach – rozpoczyna swoją karierę rynkową, ale w planach na nowy rok modelowy są już zaawansowane zmiany. Dzięki nim auto będzie się znacznie szybciej ładować.

Rynkowe losy Volvo EX90, czyli flagowego SUV-a szwedzkiej marki, nie są póki co usłane różami. Samochód miał pierwotnie zadebiutować na przełomie 2023 i 2024 roku, ze względu m.in. na kłopoty z oprogramowaniem pojawienie się auta w salonach przesuwano. Gdy pod koniec zeszłego roku EX90 w końcu trafiło do klientów, nie funkcjonowały wszystkie elementy wyposażenia (np. związane z działaniem LIDAR-u) i były dodawane do aut później, m.in. za pośrednictwem aktualizacji OTA, czyli „over-the-air”, zdalnie.

Architektura 800V

Niedawno pisaliśmy o nowym, elektrycznym modelu szwedzkiej marki, czyli ES90. Ten zaprezentowany niedawno sedan otrzyma architekturę 800V.

„Pozwoli ona na zwiększenie wydajności akumulatorów i – przede wszystkim – na znaczne poprawienie szybkości ładowania. To oznacza, że ES90 naładuje się na 300 km jazdy zaledwie w 10 minut, oczywiście pod warunkiem znalezienia odpowiednio szybkiej ładowarki. Maksymalna moc ładowania obsługiwana przez ten model to 350 kW. Marka podkreśla także, że w ES90 zostanie zaprezentowane zupełnie nowe oprogramowanie do zarządzania energią” – pisaliśmy w lutym przy okazji pokazania nowego auta.

Nasza technologia 800V oznacza kolejną znaczącą zmianę technologiczną dla naszych klientów, podczas zmierzania w kierunku pełnej elektryfikacji – powiedział Anders Bell, dyrektor Volvo ds. inżynierii i technologii. – Sprawia, że nasze samochody elektryczne są jeszcze bardziej wydajne, pomaga szybciej się ładować i zajechać dalej na jednym ładowaniu – podkreślił zalety takiej architektury.

„Aby zastosować w ES90 układ o wyższym napięciu, czyli 800V, zmodernizowano wiele elementów – od ogniw baterii, przez silniki, aż po falownik czy systemy klimatyzacji i zarządzania ciepłem” – opisywaliśmy.

Taka sytuacja powodowała nietypowy układ w gamie marki – model flagowy (EX90) charakteryzowałby się bowiem gorszymi parametrami w kwestii ładowania od sedana ES90. Teraz ma się to jednak zmienić. Jak wynika z informacji brytyjskiego „Auto Express”, EX90 na nowy rok modelowy otrzyma architekturę 800V.

Linia montażowa w amerykańskiej fabryce producenta. Fot. Volvo

Spada cena komponentów

Zaczęliśmy od 400V przy architekturze SPA2, a następnie chcieliśmy ją ulepszyć – częściowo ze względu na zasięg i szybsze prędkości ładowania; teraz możemy dodać około 300 km zasięgu w 10 minut. Jeśli spojrzysz na Chiny i spojrzysz na chińskich konkurentów, prawie wszystkie nowe modele mają 800V i więcej – powiedział gazecie Jim Rowan, CEO Volvo. – A ponieważ wiele komponentów elektronicznych jest wytwarzanych w Chinach, ich cena spada – dodał i zapowiedział zmiany w EX90.

Pojawienie się w EX90 architektury 800V może zwiększyć prędkość ładowania o 40% – z obecnych 250 kW mocy do 350 kW. Poprawi też przebieg krzywej ładowania, co sprawi, że ładowanie od 10 do 80% zajmie ok. 20 minut. Obecnie zajmuje to 30 minut.

Jakie są inne SUV-y tej wielkości z architekturą 800V? To m.in. nowy Hyundai Ioniq 9, Kia EV9, a także nadchodzący Range Rover Electric. Pojawienie się szybkiego ładowania w EX90 oznacza jednak złą wiadomość dla tych, którzy już zamówili flagowe Volvo i otrzymają egzemplarze 400V, potencjalnie mniej warte na rynku wtórnym. Takiej kwestii nie da się „załatwić” aktualizacją z chmury…

PM

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory