Długość 4,3 metra, wyjątkowo – zdaniem producenta – przestronne wnętrze (m.in. za sprawą rozstawu osi wynoszącego 2,68 m – to tyle samo, co w większym Sportage) i bardzo dobra aerodynamika mimo linii nadwozia, które wydają się kanciaste – i nawiązują do wielkiego EV9. Tak w skrócie można scharakteryzować Kię EV3, czyli samochód, który może okazać się najistotniejszym z elektrycznych modeli koreańskiej marki.
Mocni rywale w segmencie
Dlaczego? Chodzi o segment, w którym EV3 zawalczy. Ma mocnych rywali, a klienci coraz chętniej kierują się w stronę „elektryków” tej wielkości. Wielu z nich przesiada się z modeli spalinowych i jest to ich pierwsze auto z napędem alternatywnym. Z kim będzie walczyć EV3? Volkswagen ID.3, Volvo EX30, Renault Megane E-Tech, Hyundai Kona, Cupra Born, Smart #1 – to tylko niektórzy z rywali. Ale EV3 wygra z nimi pojemnością akumulatora i zasięgiem. Bateria o pojemności 81,4 kWh i zasięg 600 km według WLTP – oto mocne atuty koreańskiej propozycji.
Samochód jest (czy raczej „będzie”, bo w Polsce zbieranie zamówień jeszcze nie ruszyło) z jednym silnikiem. Ma 204 KM i napędza przednie koła. Maksymalna moc ładowania to 128 kW. W późniejszym terminie do gamy dołączy także wersja z bateria 58,3 kWh. Będzie tańsza.
Ile kosztuje Kia EV3?
Cen w Polsce jeszcze nie znamy, choć powinny pojawić się wkrótce – być może to kwestia nadchodzących tygodni. Aby mieć jednak pojęcie o tym, jak producent najpewniej zamierza pozycjonować swojego nowego kandydata na przebój, warto rozejrzeć się po innych rynkach. W Europie najszybciej ceny EV3 otrzymała Belgia.
Ile muszą wydać klienci z Gandawy czy z Brukseli, by otrzymać rynkową nowość? Dostępne są cztery wersje. Kia EV3 Business kosztuje 41 900 euro (175 291 zł). EV3 Earth – równowartość 188 473 zł, Business Plus – równowartość 202 100 zł, a GT Line – równowartość 214 430 zł.
Ile może kosztować EV3 w Polsce?
Co ważne, w Belgii importer oferuje rabat na najtańszą wersję. Po jego uwzględnieniu, cena wynosi 39 090 euro, czyli równowartość 166 731 zł. Biorąc pod uwagę różnicę w stawkach VAT między Belgią a Polską, cena po rabacie i po podatkowej „korekcie” to w przeliczeniu na złotówki 169 000. To nieco mniej niż kosztuje w Belgii Niro EV.
W Polsce Kia Niro w wersji elektrycznej, z akumulatorem 64,8 kWh i z 204-konnym silnikiem została wyceniona na 198 900 zł. Czy EV3 będzie tańsza? Wszystko na to wskazuje, ale nie oczekujmy wielkich różnic. Można prognozować, że cena EV3 w naszym kraju może startować od około 180 000 zł. Być może importer nas zaskoczy – oby pozytywnie.
Dla porównania, ID.3 kosztuje bazowo od 171 090 zł, ale ma 170 KM i akumulator 52 kWh. Wersja 204 KM/59 kWh kosztuje od 180 290 zł. Volvo EX30 wyceniono na 176 990 zł brutto. Jest mocniejsze od Kii (272 KM, 5,7 s do setki), ma akumulator 51 kWh, ale i mniejsze i zapewne mniej przestronne od koreańskiej propozycji.
Kia EV3 z pewnością może namieszać na rynku. Czekamy na ceny i inne szczegóły oferty, takie jak wyposażenie na rynek polski.
MA