Rower nie tylko na weekend
Dojazdy rowerem do pracy stają się coraz bardziej popularną formą transportu, a coraz więcej osób decyduje się na zdrowy i przyjazny dla środowiska sposób podróżowania. Co więcej władze samorządowe w wielu regionach decydują się na specjalne programy dofinansowania do zakupu tego środka transportu.
– W Europie coraz bardziej popularne są programy umożliwiające odliczenie od podatku części kosztów zakupu roweru lub jego utrzymania, co może stanowić zachętę dla osób, które korzystają z roweru jako środka transportu do pracy – powiedział Tomasz Przygucki, producent polskich rowerów elektrycznych Trybeco. Co więcej rządy lub samorządy często wspierają systemy wypożyczania rowerów poprzez dotacje finansowe lub inne formy wsparcia, co czyni korzystanie z rowerów bardziej dostępnym dla społeczności. Kraje zza naszej zachodniej granicy rozwinęły szereg ciekawych programów promujących jazdę na rowerze. – Istnieją programy, w ramach których osoby mogą wymienić swoje stare rowery na nowe, zazwyczaj z pewnymi korzyściami finansowymi lub rabatami – dodaje Tomasz Przygucki.
Pozytywne wzorce
Co więcej, wielu ludzi angażuje się w społeczności rowerowe, takie jak kluby rowerowe, grupy społeczne i wydarzenia rowerowe. To nie tylko sprzyja wzrostowi popularności rowerów, ale także promuje aktywny tryb życia i integrację społeczną. – Niderlandy słyną z zaawansowanej infrastruktury rowerowej i promowania korzystania z rowerów jako środka transportu. W niektórych miejscach istnieją programy finansowania zakupu rowerów elektrycznych oraz ulgi podatkowe dla pracodawców, którzy oferują swoim pracownikom rowery służbowe – powiedział Tomasz Przygucki, właściciel marki Trybeco. – Norwegia oferuje ulgi podatkowe dla osób, które korzystają z rowerów elektrycznych, a także inwestuje w rozwój infrastruktury rowerowej, aby zachęcić do korzystania z rowerów – dodał Przygucki.
Świadomi, czyli ekologiczni
W ciągu ostatnich kilku lat obserwuje się znaczący wzrost popularności rowerów jako środka transportu. Coraz więcej osób wybiera rower jako alternatywę dla samochodów lub transportu publicznego ze względu na korzyści zdrowotne, ekologiczne i ekonomiczne.
Większe dystanse przy mniejszym wysiłku
W 2019 roku na świecie było około 1 miliard rowerów (źródło: https://www.pioneersportscolorado.com/bike-statistics-and-facts-2019/). Generalnie, kraje o rozwiniętych infrastrukturach rowerowych, takie jak Niderlandy, Dania czy Niemcy, mają tendencję do wyższych wskaźników dotyczących użytkowników rowerów porównaniu z innymi krajami. W innych regionach, takich jak miasta w Stanach Zjednoczonych, Australii czy Azji, odsetek osób m.in. dojeżdżających rowerem do pracy może być niższy, ale również rośnie wraz z inwestycjami w infrastrukturę rowerową i zmianami w polityce transportowej i poprzez zwiększającą się świadomość ekologiczną.
– Rower elektryczny stał się coraz bardziej popularny, ponieważ oferuje większą wygodę i możliwość pokonania większych dystansów przy mniejszym wysiłku. Wraz z postępem technologicznym, rośnie dostępność i różnorodność modeli rowerów elektrycznych – stwierdził Przygucki, właściciel łódzkiej firmy.
Europejska przyszłość na dwóch kółkach
Popularność jazdy na rowerze z roku na rok rośnie. Parlament Europejski, Rada i Komisja Europejska właśnie podpisała wspólną deklarację w sprawie transportu rowerowego, w której Państwa zobowiązują się do umacniania polityk i strategii transportu rowerowego na wszystkich właściwych szczeblach zarządzania. Jednym z priorytetów ma być wprowadzenie zrównoważonej mobilności na obszarach miejskich, podmiejskich oraz wiejskich.
Unia planuje zachęcić przedsiębiorców do promowania transportu rowerowego za pomocą systemów zarządzania mobilnością, takich jak zachęty do dojeżdżania do pracy rowerem, zapewniania firmowych rowerów elektrycznych, odpowiednich parkingów i udogodnień rowerowych oraz korzystania z usług kurierów rowerowych.
Rowerowa kultura
Mają powstać programy dofinansowujące „kulturę rowerową”. Ma zostać rozbudowywana i modernizowana infrastruktura rowerowa. Powstaną nowe pasy rowerowe, systemy rowerów publicznych i ścieżki rowerowe. Wszystko to jest częścią szerszych wysiłków na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla i przejścia do bardziej ekologicznej przyszłości. Przede wszystkim wykorzystanie transportu rowerowego ma też na celu zwrócenie szczególnej uwagi na potrzeby kobiet, dzieci, osób starszych oraz z niepełnosprawnościami oraz oraz podjęcia działań na rzecz zwiększenia aktywnej mobilności osób starszych w myśl idei aktywnego starzenia się oraz zapewniania ukierunkowanych szkoleń rowerowych, szczególnie dla dzieci oraz słabszych i zmarginalizowanych grup społecznych.
– Deklaracja jest kamieniem milowym w przyspieszeniu rozwoju ruchu rowerowego w Europie, a te inicjatywy mają zostać wprowadzone także w polskich miastach i regionach. Rowery elektryczne mogą zastąpić samochody oraz zapewnić korzyści zdrowotne. To idealne rozwiązanie dla młodszych i starszych użytkowników – podkreślił Tomasz Przygucki.
A W-M