Home Biznes Floty Europejskie floty przechodzą na samochody elektryczne

Raport Charles Rivers Associates

Europejskie floty przechodzą na samochody elektryczne

Raport Charles Rivers Associates

Europejskie floty przechodzą na samochody elektryczne

AstraZeneca ma jedną z największych flot samochodów elektrycznych w Polsce. Na zdjęciu modele z rodziny ID przygotowane do odbioru.
Fot. Volkswagen
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

W raporcie międzynarodowej firmy konsultingowej Charles Rivers Associates przedstawiono obecne i przyszłe trendy elektryfikacji floty w całej Europie. Analiza wskazuje przyczyny wzrostu popularności pojazdów elektrycznych w obszarze flot handlowych i wyzwania, przed którymi ten sektor stoi.

W 2022 do flot komercyjnych w Europie zakupiono prawie 90 milionów samochodów (z 336 mln ogólnej liczby pojazdów). Raport przewiduje, że liczba ta wzrośnie do 100 milionów do 2030 r. W około 50% będą to samochody osobowe, 41% lekkie samochody dostawcze, 8% autobusy i 1% pojazdów ciężkich.

Warto pamiętać, że w momencie, gdy samochody osobowe odnotowały znaczny postęp w przechodzeniu na energię elektryczną, (9% nowej globalnej sprzedaży to pojazdy elektryczne), inne segmenty jak na razie nie dotrzymują im kroku. Wskaźnik tzw. „adopcji” elektryków spada do zaledwie 1% dla samochodów dostawczych i ciężarowych. Wpływają na to takie czynniki, jak wysokie koszty początkowe, złożoność operacyjna i ograniczona dostępność odpowiednich komercyjnych pojazdów elektrycznych.

Jak w takim razie w obszarze aut kupowanych flotowo wyglądać będzie absorbcja samochodów elektrycznych? Obecnie pomimo tych wyzwań rośnie elektryfikacja flot. Do tego, aż 90% menedżerów wyraża zaufanie do pojazdów elektrycznych, jako aut przyszłość flot komercyjnych.

W raporcie podkreślono, że sektor floty handlowej EV odnotował imponujący wzrost w latach 2016-2022, rosnąc z około 100 000 do ponad 1 miliona pojazdów. W szczególności dotyczy to samochodów osobowych i autobusów, gdzie pojazdy elektryczne stanowiły odpowiednio 35% i 21% sprzedaży w 2022 roku. Lekkie pojazdy dostawcze (LCV) również odnotowały progres, który przełożył się na 12% wśród nowych rejestracji.

Jednak średnie i ciężkie pojazdy użytkowe elektryfikację wdrażają już dużo wolniej. W tych segmentach to tylko 1% nowej sprzedaży dla aut elektrycznych.

Choć liczby są obiecujące penetracja w tym obszarze pojazdów elektrycznych pozostaje na wczesnym etapie, a tylko około 1,4% całkowitej europejskiej floty pojazdów użytkowych jest elektrycznych. Raport ujawnia również, że wysycenie pojazdów elektrycznych jest jeszcze niższa, gdyby skoncentrować się na określonych segmentach floty. Tylko około 0,8% lekkich samochodów dostawczych i 0,1% ciężarówek na koniec 2022 roku było elektrycznych.

Charles Rivers Associates podkreśla w swoim raporcie, że aby osiągnąć ambitne cele określone przez UE, elektryfikacja musi być kontynuowana, ale także przyspieszona. UE dąży do osiągnięcia 55-procentowej redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych oraz redukcji o 30% w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów do 2030 r. Osiągnięcie tych celów wymagałoby elektryfikacji około 42,8 mln samochodów osobowych, 4,4 mln elektrycznych lekkich pojazdów dostawczych oraz 0,3 mln ciężarówek i autobusów do końca dekady.

Źródło: evmarketsreports.com, crai.com
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory