Chińska dominacja i zagrożenia dla UE
Chiny obecnie dominują na globalnym rynku pojazdów elektrycznych, odpowiadając za ponad połowę światowej produkcji. Sukces ten osiągnięto dzięki strategicznemu wykorzystaniu dotacji, dostępowi do surowców oraz ogromnemu rynkowi wewnętrznemu. Europa stała się największym odbiorcą eksportu chińskich pojazdów elektrycznych, co zwiększa presję na rodzimych producentów i naraża UE na zależność od chińskiej technologii – czytamy w raporcie Parlamentu Europejskiego (PE).
Wyzwaniem są również zachodnie firmy przenoszące produkcję do Kraju Środka oraz tamtejsi producenci, którzy coraz intensywniej celują w rynek europejski. Taki rozwój sytuacji może zakłócić europejskie łańcuchy dostaw i osłabić pozycję lokalnych przedsiębiorstw – alarmuje PE.
Działania zaradcze UE
W odpowiedzi na niesprawiedliwe subsydia, które wspierały chińskich producentów, Komisja Europejska wszczęła w październiku 2023 roku dochodzenie antysubsydyjne. Efektem tego było wprowadzenie taryf w wysokości od 17,4% do 38,1%, które już zaczęło obowiązywać. Taryfy te mają na celu ochronę europejskiego rynku i umożliwienie lokalnym firmom dostosowania się do zmieniających się warunków.
Eksperci podkreślają jednak, że cła to jedynie rozwiązanie tymczasowe. Aby Europa mogła konkurować na globalnym rynku, konieczna jest silna strategia przemysłowa, wspierająca inwestycje, innowacje oraz rozwój krajowej produkcji.
Scenariusze dla przyszłości
Raport Parlamentu Europejskiego przedstawia cztery potencjalne scenariusze rozwoju europejskiego rynku pojazdów elektrycznych do 2030 roku:
1. Nowoczesna Europa – UE staje się liderem globalnego rynku dzięki zaawansowanym technologiom i innowacjom.
2. Powolna elektryfikacja – Rynek zdominowany przez chińskich producentów, podczas gdy Europa traci konkurencyjność.
3. Nadmierna zależność – Europa uzależnia się od chińskiej technologii, a lokalni producenci zmagają się z trudnościami.
4. Spirala sankcji – Geopolityczne napięcia, takie jak konflikt o Tajwan, powodują zakłócenia w łańcuchach dostaw i wzrost zależności Europy.
Jak zbudować odporność?
Aby zapewnić konkurencyjność branży, UE musi podjąć kompleksowe działania. Kluczowym elementem jest inwestowanie w innowacje poprzez wspieranie badań nad zaawansowanymi technologiami pojazdów elektrycznych. Istotne jest także wzmocnienie łańcuchów dostaw poprzez rozwój lokalnej produkcji kluczowych komponentów, takich jak baterie i półprzewodniki. W ramach działań strategicznych UE powinna nawiązywać partnerstwa z innymi regionami, aby budować odporne łańcuchy w obszarze TSL (transport, spedycja, logistyka) i wspierać uczciwy handel. Równie ważne jest stymulowanie rynku poprzez zachęty dla konsumentów, rozwój infrastruktury ładowania oraz tworzenie korzystnych regulacji prawnych.
Przyszłość elektrycznej Europy
Transformacja w kierunku elektromobilności stanowi ogromną szansę, ale także wyzwanie dla Starego Kontynentu. Raport Parlamentu Europejskiego podkreśla potrzebę pilnych działań, aby ugruntować pozycję UE, jako lidera globalnej transformacji motoryzacyjnej. Przy odpowiedniej strategii i współpracy, Europa ma szansę odegrać kluczową rolę w kształtowaniu zrównoważonej przyszłości transportu – czytamy w raporcie.
Pełny raport dostępny jest na stronie think tanku Parlamentu Europejskiego.
OW